Hosszabb úton jár majd az 1-es villamos

Vágólapra másolva!
2007-ben három városfejlesztési projekt indul útjára Budapesten: meghosszabbítják az 1-es és a 3-as villamos útvonalát, a korábban ötös metrónak nevezett, észak-déli irányú regionális gyorsvasút létrehozásának első lépéseként felújítják a szentendrei HÉV-et, és csatorna-, illetve szennyvíztisztítási fejlesztéseket hajtanak végre a dél-budai agglomeráció térségében. Baráth Etele, európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter kedden aláírta a fejlesztések előkészítését szolgáló támogatási szerződéseket.
Vágólapra másolva!

2009 decemberétől hosszabb útvonal jár majd az 1-es és a 3-as villamos, addigra fejeződik be ugyanis annak a fejlesztési projektnek az első üteme, amelytől a belső területek forgalmi terhelésének csökkenését várják a politikusok. Amellett, hogy az 1-es villamos végállomása a Lágymányosi híd pesti hídfőjétől Budára, a Budafoki útra kerül át, mindkét járatot akadálymentesítik, és új járműveket is be fognak szerezni. Mindennek a teljes költsége 32,2 milliárd forint lesz, a 2007-ben induló előkészítés ebből 889,5 millió forintot visz el.

Az állam felel az előkészítés árának 80 százalékáért, a maradékot a főváros állja - csakúgy, mint a másik két fejlesztési nagyprojekt esetében. Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter keddi sajtótájékoztatóján hitelesítette aláírásával az erre vonatkozó támogatási szerződéseket.

2007-ben megteszik az első lépéseket a korábban ötös metróként emlegetett észak-déli regionális gyorsvasút létrehozásáért is. Az 55 milliárd forintba kerülő átfogó terv lényege, hogy a szentendrei HÉV-et a Margitsziget táján a föld alá vezetnék, átbújtatnák a Duna alatt, s onnan a Lehel tér, az Oktogon, a Klauzál tér és az Astoria érintésével egészen a Boráros térig lehetne utazni rajta, ott pedig ismét összekapcsolódna a csepeli és a ráckevei HÉV nyomvonalával. A 2007-ben kezdődő első ütemben a szentendrei HÉV felújítását készítik elő 490 millió forintért.

A harmadik nagy projekt a szennyvizek összegyűjtését és kezelését célozza meg a dél-budai kerületekben és hat agglomerációs településen: Érden, Diósdon, Tárnokon, Budaörsön, Budakeszin és Százhalombattán. A csatornázás és a szennyvíztisztíótelep megépítése 75 milliárd forintba kerül, az előkészületekre 525 milliót fordítanak. A fejlesztés eredményeit 2010 decemberétől tapasztalhatják meg a helyiek.

"Sikerült jól lobbiznunk" - jegyezte meg Baráth Etele a sajtótájékoztatón arra utalva, hogy a közép-magyarországi régió kiemelt szerepet kap a 2007 és 2013 közötti, európai uniós támogatással megvalósuló fejlesztéseknél. A tárca nélküli miniszter megemlített egy másik, a projektekre nézve kedvező fejleményt is: a parlament hamarosan dönt egy olyan törvényjavaslatról, amely jelentősen meggyorsítaná a fejlesztésekkel kapcsolatos vitás bírósági ügyek rendezését.

Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes a sajtótájékoztatón elmondta: a távolabbi tervek között szerepel az is, hogy az 1-es villamos az Etele térig járjon, a 3-as vonalát pedig északon hosszabbítsák meg.