"Zavarosban halásztunk", "Rendőrségi eszközökkel ártatlan családanyákat hurcoltunk meg", "Négy év alatt tíz évet távolodtunk az eurótól" és más hasonló, az MSZP országos elszámoló kampányát kifigurázó hamis hirdetéseket olvashat a látogató, amikor rákattint a Fidesz-frakció honlapjára. A formai jegyek ismerősek, és a poén is: "Igen. Megcsináltuk."
Szintén a világhálón terjed a Fidesz "rosszabbul élek, mint négy éve" - hirdetéseinek ellenplakátterve. A négy képből álló sorozat egyikén Orbán Viktor például azon búsul, hogy százmillióba került a háza átépítése, Deutsch Tamás pedig amiatt, hogy "nem nyúlhat le több milliárdot beléptetőrendszerekre".
A Fidesz nem tagadta, hogy a párt kommunikációs csapatához köthetők a viccesnek szánt MSZP-s antihirdetések. Ellenben Szabó Zoltán, országgyűlési képviselő (MSZP), aki e-mailben ajánlotta frakciótársai figyelmébe az újragondolt fideszes plakátokat, a Figyelőnetnek cáfolta, hogy az MSZP csináltatta volna azokat. A reklámok, amellett, hogy valótlanságot tartalmazó adatokat tényállításként tálalnak, nem tüntetik fel a reklámozót.
A sajtótörvény alapján levezethető, hogy a választási propagandaterméken is nevesíteni kell a kiadót, illetve a jogtulajdonost. Megkerestük az MSZP-t és a Fideszt is, de a plakát-ügyeket egyikük sem kívánta kommentálni. Nem hivatalos szocialista forrásból úgy értesültünk, a párt jogászai úgy vélekedtek, hogy a védjegyoltalom alatt álló, lajstromszámmal rendelkező logó használatán kívül más dologba jogi úton meglehetősen problémás volna belekötni.
"A médiatörvényen kívül a gazdasági reklámozásra vonatkozó jogi szabályozás politikai hirdetésekkel egyáltalán nem foglalkozik, ezért a Magyar Reklámszövetség mindig is elzárkózott a kampányhirdetések jogi kommentálásától" - mondta az [origo]-nak Sarkady Ildikó médiajogász, a Magyar Reklámszövetség jogi bizottságának elnöke. A jogalkotó a politikusok és a sajtó önszabályozására bízza a kérdést, és tőlük várja az etikai alapelvek megfogalmazását és tiszteletben tartását. A lejárató kampányokkal szemben pedig a személyiségi jogok védelmében a politikusok és pártok polgári peres eljárást kezdeményezhetnek" - vélte a médiajogász.
A politikai reklámipar teljes szabályozatlanságát emelte ki Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke is, aki szerint a politika érdekei sem azt diktálják, hogy siessenek törvényt alkotni róla.
Az mms-en és e-mailen futó gerilla-kampányban várhatóan lesznek még további tréfás képi fájlok. 2002-ben például Kovács László arcmása keringett a neten Geréb felirattal, amint azt mondja: "Nemecsek áruló!". A négy évvel ezelőttihez képest a szerzők képszerkesztői technikája sokat fejlődött: mind a "Megcsináltuk"-, mind a Rosszabbul élek"-hamisítás profi tudásra vall.
Bogár Zsolt