Romos kollégiumok hátráltatják a tanulást

Vágólapra másolva!
A középiskolai kollégiumok nagy része lerobbant, a diákok egy része még mindig vaságyakon alszik, átlagban pedig 13 tanulóra jut egy számítógép - állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) kollégiumokról készített jelentése. Az ÁSZ szerint kevés pénzt kapnak fejlesztésre a diákszállók, ráadásul az előírásokat se tartják be. A kifogásokat jogosnak tartja az oktatási tárca, és uniós pénzeket ígér a rászoruló kollégiumoknak.
Vágólapra másolva!

A közel 500 középiskolai kollégium közül mindössze 100-ban biztosítottak az egyéni tanulás és a közösségi élet lehetőségei - derül ki az Állami Számvevőszék által nyilvánosságra hozott jelentésből.

A vizsgálat megállapítja, hogy az elmúlt években csökkent a kollégiumokban lakó diákok száma. Ennek oka többek között, hogy a kollégiumok egyre rosszabb körülményeket biztosítanak az ott lakó középiskolások számára. Az ÁSZ szerint a kollégiumi épületek nagy része lerobbant állapotú, a szobákban elavult a berendezés. A diákok ötöde még vaságyakon alszik. A kollégiumok háromnegyedében nem történtek meg a szükséges felújítások, így a rossz szigetelések és az elavult berendezések jelentős többletköltséget okoznak.

A jelentés szerint különösen a közösségi helyiségek vannak rossz állapotban. A közös számítógépeknek mindössze a 13 százaléka korszerű, és átlagosan 13 tanulóra jut egy gép. Az ÁSZ szerint az előírások nem teljesítése további technikai lemaradásokat okozhat, valamint fennáll annak is veszélye, hogy a kollégiumok nagy része nem tudja ellátni a későbbiekben a feladatát, vagyis azt, hogy segítse a diákokat a tanulásban.

Az ÁSZ megjegyzi, hogy a pedagógusok harmada 50 év feletti, az oktatói-nevelői feladatokat ellátó tanárok fele pedig nem rendelkezik a jogszabályban előírt középiskolai tanári végzettséggel. Van olyan intézmény is, ahol egyetlen középiskolai tanárt sem foglalkoztattak - írja a jelentés. A vizsgálat kitért a diákok a véleményére is: a diákok legkevésbé a kollégiumi menzával voltak megelégedve. A fenntartók az esetek többségében az étel minőségét a költségek visszafogásával indokolták.

Veres Katalin, a Fábry Zoltán Középiskolás Leánykollégium igazgatója szerint valóban rossz állapotú a hazai középiskolás kollégiumok jelentős része. Veres szerint - aki egyben a Kollégiumi Szövetség alelnöke is - ennek oka egyrészt, hogy a kollégiumokat fenntartó önkormányzatok nem tudnak jelentős összeget fordítani. Ráadásul az uniós pénzek elosztásával foglalkozó Nemzeti Fejlesztési Terv nem nyújtott támogatást a kollégiumok fejlesztésére - mondta az igazgató, aki szerint jelentős különbség van a vidéki és a fővárosi intézmények között, az utóbbiak ugyanis több támogatást kapnak a fővárosi önkormányzattól.

Kifogásolta viszont Veres a számvevőszéki jelentés eszközfejlesztéseket hiányoló részét. A kollégiumigazgató szerint a számítógép-ellátottság helyett a kollégiumok feladata sokkal inkább az, hogy segítse a diákokat fejlődését, különösen a hátrányos helyzetű tanulók esetén. Veres szerint így az lenne kiemelten fontos, hogy kollégiumok ne alkalmazzanak megfelelő képesítés nélküli tanárokat.

Egyetért a jelentésben foglaltakkal az Oktatási és Kulturális Minisztérium is - derül ki a tárcának az [origo]-hoz eljuttatott közleményéből. A minisztérium szerint szükséges a kollégiumok felszereltségének javítása. Ennek érdekében a tárca ígéri, hogy a kollégiumfejlesztés kiemelt feladata lesz a II. Nemzeti Fejlesztési Tervnek.

Szabó András