A közös üvöltés lázba hozza a hobbidrukkereket is

Vágólapra másolva!
A fociláz magával ragadta azokat is, akiket egyébént egyáltalán nem érdekel a futball. A pszichológus szerint ez a szurkolás alatt kialakuló közösségi élménnyel magyarázható. A drukkerek olyan dolgokat is megtehetnek, amiket otthon nem mernek, kikelhetnek magukból, tombolhatnak. A vébé végeztével sokan azon kaphatják magukat, hogy focimeccset keresve kapcsolgatják a televíziót.
Vágólapra másolva!

"Egyedül nem szeretek üvölteni" - ecsetelte a közös meccsnézés előnyeit az [origo]-nak a Millenáris Park óriáskivetítője előtt az olasz csapat továbbjutásáért szurkoló 25 év körüli férfi. Egy rutinosan pléddel érkező pár szerint a közös szurkolás olyan, mint egy buli, ahol a jó hangulat a legfontosabb. Egy amerikai lány szerint pedig az európai focit sokkal jobban lehet élvezni, mint az amerikait, ráadásul Magyarországon - ellentétben az Egyesült Államokkal - nem jelent gondot sörözés közben nézni a közvetítést egy kerthelyiségben.

Nem is a foci a lényeg

A törzsdrukkereknél a rajongás a vébé ideje alatt is nyilvánvaló, a focit egyébként kevésbé követő embereknél a szenvedély azzal a közösségi élménnyel magyarázható, amit a közös meccsnézések közben lehet átélni. Ez lehet az oka annak is, hogy egyre több nő nézi a mérkőzéseket, vagyis már nem is a futball a lényeg, hanem a közös esemény - vélekedett Síklaki István szociálpszichológus

A szurkolás jó eszköz a feszültséglevezetésre is, a stadionokban, szórakozóhelyeken a drukker olyan dolgokat is megtehet, amit otthon nem mer, kikelhet magából, tombolhat, szabadjára engedheti az ösztöneit - mondta Molnár Tamás pszichológus. Elegendő a brit szurkolókra gondolni: a britek többsége a munkahelyén maximális önkontrollt gyakorol, miközben a futballhuliganizmus terén a messze a britek tettek szert a legnagyobb ismertségre - magyarázta a pszichológus.

"Úgy lettem szerelmes a futballba, ahogy később a nőkbe is: hirtelen, megmagyarázhatatlanul, feltétel nélkül, mit sem gondolva azzal, hogy mennyi fájdalmat és bajt okozhat a szenvedélyem" - írja Fociláz című könyvében Nick Hornby brit író. A pszichológus szerint az ilyen típusú rajongás azonban ritka. Hiába okoz a foci a szenvedélybetegségszerű tüneteket - ismétlések állandó nézése, statisztikák keresgélése az interneten -, mégsem betegség, mivel a vébé befejeztével a szurkolók többsége le tud állni. A kényszerleállás pedig csak rövid ideig produkál olyan elvonási tüneteket, hogy például valaki folyton kapcsolgatja a tévé távirányítóját, hátha focira bukkan valahol.

"Lehetőség, hogy legyen valami"

Esterházy Péter - akinek legújabb könyve pont a futballal foglalkozik - szerint a focihoz mindenkinek köze van, még annak is, akinek nincs. Az író szerint a futball titka, hogy a drukkerek számára a szurkolás aránytalanul fontos lesz, a szurkolás lép minden helyébe, akiket pedig csak a vébé idejére ragad el a hév, azoknak a közös szurkolás egyszerűen lehetőség arra, hogy "legyen valami". Esterházy szerint az nem lehet kérdés, hogy melyik csapatnak drukkol, ha kijut a magyar válogatott. "Ha pedig nem jut ki, akkor csak sodródik az ember, hogy kiknek drukkoljon" - mondta az [origo]-nak Esterházy, aki hiába drukkol a 70-es évek óta Hollandiának, a vasárnapi portugál-holland meccsen mégis azon kapta magát, hogy a portugál csapatért szorít.

A vérét azért nem adná

Hypós Feri, a Fradi egykori vezérszurkolója egyetért Esterházyval abban, hogy teljes szívvel kizárólag csak a magyar válogatottért lehet szorítani. A külföldiek közül Hypósnak is Hollandia a kedvence. "Ha valaki leköpné a holland mezem, biztos álcsúcson vágnám, de a vérem nem adnám érte" - mondta a balhéiról elhíresült drukker. Hypós szerint a magyar drukkereknek itthon csak a góltotó marad, de abban "olyan bajnokságot rendeznek, hogy az életveszély". A németországi helyszíneken viszont a vébé hangulatát a szurkolók határozzák meg, Hypós különösen a brazil közönségről, azon belül is a "seggüket rázó" lányokról nyilatkozott elismerően.

Sokan eveznek a vébé farvizén

A vébé ideje alatt az üdítők, sörök és ruhaneműk gyártói is kihasználják a fokozott érdeklődést, és termékeiket összekötik a nagy sporteseménnyel, ezzel is fokozva a focilázat. A nemzetközi cégeknek azért van könnyű dolguk, mert szinte az összes országban elő tudnak állni ugyanazzal a kampánnyal, a kisebb, hazai cégek pedig azt használhatják ki, hogy egy-egy kerthelyiségben nagyon sok focirajongó gyűlik össze a meccsek ideje alatt - mondta az [origo]-nak Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. A szakember szerint azok a cégek, amelyek kihasználják a vébé nyújtotta lehetőséget, szinte biztos, hogy a közeljövőben nagyobb bevételre számíthatnak.

Szabó András - Tiefenthaler Eszter