Macskát előznének a megszűnő járatok utasai

Vágólapra másolva!
Csigalassúságú kisvonatot, rengeteg üres ülést, félelmetes falfirkákat, hitetlenkedő, reménykedő és felháborodott utasokat talált az [origo] az Esztergom-Almásfüzitő és a Romhány-Diósjenő vasútszakaszon, amelyeket 26 másik mellékvonallal együtt bezárnak decembertől. A kormány szerint évi hatmilliárdos veszteséget termelő vonatok szerepét Volán-buszok veszik át, sokan máris kényelmetlenségre, kátyús utakon való zötykölődésre és a megszokottnál drágább jegyekre készülnek.
Vágólapra másolva!

"Az biztos, hogy nekünk hiányozni fog" - mondta az [origo] riporterének egy Esztergom felé utazó asszony az Almásfüzitőből induló vonaton, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által megszüntetésre ítélt járatok egyikén. A kormány július 5-én gazdaságtalan működésre hivatkozva döntött úgy, hogy december 12-től 28 vasúti mellékvonalon megszűnik a személyszállítás. A felelős minisztérium szerint ezek a vonalak annyira rossz állapotban vannak és olyan kevesen utaznak rajtuk, hogy egyszerűen nem érné meg a 200 millió forintba kerülő rekonstrukció.

Az Esztergom-Almásfüzitő vonalon járó Studenka Vagonka két kisebb, 40-50 fős másodosztályú kocsija ottjártunkkor, hétfőn délelőtt valóban szinte kongott az ürességtől. "Kopottak az ülések, ez nem azt jelenti, hogy nincsenek használva" - mutatott a színes mintájú huzatokra egy középkorú férfi, aki elmesélte, hogy ő vasutas, de éppen szolgálaton kívül van, és utazik Esztergom felé.

Forgalomról tanúskodnak a mindenfelé széjjelszórt chipsmorzsák és a falfirkák is, az egyik szerint még maga a Halál is zötykölődik néhanapján ezen a vonaton, de legalábbis a számát meghagyta. "Ha felhívod, meghalsz" - figyelmeztet a szöveg a fekete filccel kiírt mobilszám alatt.

A "lehetetlen" menetrendet hibáztatják

Átlagosan csak 21-en utaznak vonatonként az Esztergom-Almásfűzitő vonalon a minisztérium kimutatása szerint, de a szolgálaton kívüli vasutas szerint ennél azért többeknek hiányozna a vonat, ami délutánonként állítólag zsúfolásig megtelik. A férfi biztos benne, hogy nagyrészt az ésszerűtlen menetrend tehető felelőssé a viszonylag kicsi utaslétszámért. "A 7.25-ös indulás teljesen értelmetlen, ez sem az iskolás gyerekeknek, sem a munkásoknak nem jó. Mindjárt többen lennének, ha egy órával hamarabb indulna a vonat" - magyarázta.

Szerinte a menetrend nem véletlenül vagy hozzá nem értés miatt lett ilyen. "Arra megy ki a játék, hogy leépítsék a személyforgalmat, kitereljék az embereket a közútra, és mindezt azért, hogy minél több olajat tudjanak eladni, amin sok az adó. A MÁV működhetne jól is, de elfolyik a pénz, mert papírtigrisek irányítják" - ismertette összeesküvés-elméletnek is beillő nézeteit a vasutas.

A minisztérium újabb Volán-buszok forgalomba állításával tervezi megoldani az utaztatást az érintett térségekben, de ezzel a cserével sokan elégedetlenek. "A busz rosszabb lesz. Nagyobb a környezeti terhelése, átdübörög a falun, ráadásul az út is kátyús" - kezdte a felsorolást a vasutas, majd útitársnője folytatta: "A múltkor is, mikor jöttem, három bicikli és két babakocsi volt a vonaton, ezt a buszra nem lehet fölvinni." Esztergom előtt nem sokkal az [origo] tudósítója is látott babakocsit toló asszonyt felszállni a vonatra.

Ellenzi a váltást a Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet is, amelynek tagjai pénteken levélben kérték Kóka János minisztert, hogy vonja vissza a vasútvonalak felszámolásáról szóló döntést. Lukács András, a szervezet elnöke szerint a busz környezetszennyezőbb, mint a vonat, emellett balesetveszélyesebb is, a kényelmi szempontok pedig szintén a vonat mellett szólnak.

Fotó: Fábián Évi

Az [origo] által megkérdezett utasok amiatt is aggódnak, hogy anyagilag is ráfizethetnek a vonatok buszra cserélésére. "Megint a vasutas zsebéből vesznek ki pénzt, hiszen így nem tudja majd hasznosítani a szerzett jogát, az ingyenes vonatozást" - vélte a vasutas útitársnője, aki szerint a Volán-jegy nem csak nekik, mindenkinek többe fog kerülni. "A miniszter urat hozzák-viszik kocsival, és nem érzi azt, hogy mit jelent nekünk ez a pénz" - tette hozzá.

Ábrahám Gergely, a gazdasági miniszter szóvivője egyelőre nem tudott választ adni arra a kérdésre, hogy jogos-e a drágulástól való félelem, de elmondta: az átalakítás során összehangolják a Volán- és a MÁV-járatok menetrendjeit és tarifarendszerét. Eldöntötték már azt is, hogy a Volán vagyonkezelési jogát a jövőben a gazdasági és közlekedési miniszter gyakorolja.

"A macska is leelőz"

Ha pénzt nem is, időt valószínűleg megtakaríthatnak majd a buszozással néhány megszűnő vasútvonal utasai. A bezárásokhoz kapcsolódó sajtóközleményében a MÁV külön kiemelte a Diósjenő-Romhány közt közlekedő vonatot lassúsága miatt. Az átlagsebesség mindössze 15 km/h ezen a szakaszon. A 18 kilométeres távot 50 perc alatt teszi meg a kisvonat, amely még az Esztergom-Almásfüzitő közt járó szerelvénynél is kisebb, mindössze egy kocsiból áll.

"Jogos, hogy megszűnik. A bicikli leelőz, a macska is leelőz, a felújítás pedig túl sok pénzbe kerülne" - hallottuk a vonaton, amelyen állítólag néha 40-en is vannak, de ottjártunkkor csupán 9-en szálltak le a végállomáson. Hétköznap többnyire a romhányi kerámiagyárban dolgozók járnak erre, hétvégén pedig a bánki fürdőbe tartók használják a vonatot.

Vannak, akik még nem veszik készpénznek a vonat bezárását. A diósjenői resti kiszolgálója szerint évek óta beszélnek már megszüntetésről, de eddig még nem történt semmi. A pultos attól sem tart, hogy kisebb forgalmuk lenne ezután, a helyiséget ugyanis többnyire a falubéli törzsvendégek töltik meg. Az erre utazók azt sem bánnák, ha decembertől tényleg busszal kellene járniuk.

"A férjem is idejárt 20 éve, akkor 30 perc volt oda-vissza. Ebben a szaunában nem lehet megmaradni, jobb lenne a busz, fél óra alatt bent lenne" - mondta egy asszony, aki minden nap megteszi ezt a távolságot a gyárba menet. Egyetért azzal a minisztériumi állítással is, hogy a busz gazdaságosabb lenne. "Még egy kis mikobusz is jobban megérné" - tette hozzá.

Fotó: Fábián Évi

Hasonlóan érvelt Kóka János is, aki a tervezet bejelentésekor arról beszélt: még akkor is olcsóbban jönnének ki, ha taxival járnának ezután az érintett mellékvonalakon utazók. A GKM úgy számol, hogy évi 6 milliárd forintnyi veszteségtől szabadulhatna meg a MÁV a 28 vasútvonal bezárásával. Az érintett vonatokon az utasok kevesebb mint 2 százaléka utazik, hosszuk viszont összesen 942 kilométer, a teljes pályahálózat 12,2 százaléka.

A Levegő Munkacsoport több érvet sorakoztatott fel levelében a megszüntetés ellen, például azt, hogy tervezett nemzetközi összeköttetések is áldozatul esnének, sérülne a hálózat egységessége, és olyan jelentős forgalmú elővárosi szakaszokat is bezárnának, mint a Rédics-Zalaegerszeg vagy a Békés-Murony vonal. Ugyanezeket a szempontokat az Élőlánc Magyarországért is felvetette. A Levegő Munkacsoport eddig nem kapott választ Kóka Jánostól. Lukács elmondta: másfél évvel ezelőtti, a vasúti mellékvonalak jövőjével kapcsolatos petíciójukra sem érkezett még reagálás a minisztérium részéről. A GKM szóvivője ugyanakkor az [origo]-nak azt mondta: természetesen válaszolni fognak a civil szervezet megkeresésére.

A tervezett megszüntetést bírálta a Vasutas Települések Országos Szövetsége is, amely péntekre összehívta a vonalmegszűnésekben érintett települések önkormányzati vezetőit. Kaszai János, a szövetség elnöke, Vésztő polgármestere szerint ekkor, az álláspontok megbeszélése után dől majd el, hogy "mi lesz a következő lépésük".

Janecskó Kata