Napokig nem járnak a Combinók

Vágólapra másolva!
Legjobb esetben csütörtökön térhet vissza a forgalomba egy-két Combino villamos - derült ki a járművet gyártó Siemens keddi sajtótájékoztatóján. A Combinókat azért kellett ideiglenesen kivonni a forgalomból, mert több villamosnak meghibásodott az ajtaja, egy járműnek pedig a fékrendszerében keletkezett hiba - utóbbi valószínűleg egyedi eset volt.
Vágólapra másolva!

Legkorábban csütörtökön kerülhet vissza egy-két Combino villamos a forgalomba - közölte kedden Dirk Rösler, a Combinókat gyártó Siemens projektvezetője. A cég munkatársa elismerte, hogy a felelősség őket terheli a hibákért, ugyanakkor hozzátette: nem olyan meghibásodásokról van szó, melyek veszélyeztették volna az utasok biztonságát.

A villamosokat azért kellett kivonni a forgalomból, mert több járműnek meghibásodott az ajtaja a rövid ideje tartó használat során. "Az ajtók beállításán kell módosítani, meg kell találni a legjobb beállítást" - magyarázta a cég munkatársa, aki szerint az átalakításhoz nem kell kiszerelni az ajtókat. Azt egyelőre nem tudni, hogy az ajtók miért romlottak el ilyen gyorsan, miközben az utas nélküli tesztelések során jól működtek.

Az elmúlt 14 napban 30 esetben romlott el az új villamosok ajtaja. Kezdetben a gyártó cég munkatársai azt gondolták, hogy egyedi esetekről van szó, és a hibákat megpróbálták úgy kijavítani, hogy a járműveket ne kelljen kivonni a forgalomból. Hétfőre azonban bebizonyosodott, hogy a villamosokat le kell állítani a javítás idejére. Szerdára több szakértőt hívtak össze Budapestre, akik részt vesznek az ajtók beállításában - közölte a Siemens projektvezetője.

Egyetlen villamosnál más probléma is előfordult: a hidraulikus fékrendszer egyik csavarkötése meglazult, emiatt pedig hibát jelzett az egész fékrendszer, a villamos nem tudta folytatni útját. A Siemens munkatársa szerint ez egyedi meghibásodás volt.

A Siemens vezérigazgatója kedden válaszlevelet küldött Demszky Gábor főpolgármesternek, amelyben azt írta: a BKV vezetői körültekintően tervezték meg a nyári nagykörúti rekonstrukciós munkákat, a Siemens pedig az áramellátó-rendszer felújításának fővállalkozójaként maximálisan figyelembe vette az elvárásokat. Beke-Martos Gábor levelében úgy vélte, hogy a villamosok üzembe állításánál a "rendkívül feszes határidők" vállalása még az előre nem látható események bekövetkezésével is összességében kisebb mértékben zavarta meg a közlekedést, mint ha hosszabb időre lezárták volna a Nagykörutat.

Utólag beszereltetnék a légkondit

Újságírói kérdésre a cég munkatársa kitért a villamosok szellőző-rendszerére, illetve a légkondicionáló hiányára is. Dirk Rösler elmondta, hogy a korábban zajlott tárgyalások végén a főváros a légkondi nélküli verzió mellett döntött, bár a Siemens adott ajánlatot légkondicionálóval ellátott járművekre is.

A BKV azonban a napokban megkereste a gyártó céget és ajánlatot kért a klíma utólagos beszerelésére vagy a szellőzőrendszer kapacitásának növelésére. A terveket a gyártó be is mutatta a BKV-nak. A klíma utólagos beszerelését szinte azonos áron ajánlja a Siemens, mintha eredetileg is rendelt volna légkondit a főváros - tette hozzá a gyártó cég munkatársa.

A villamosok ideiglenes leállításának előzménye, hogy hétvégén négy alkalommal is leállt egy-egy Combino, de ezt megelőzően is sorozatosan hibásodtak meg az új villamosok. A Margit hídon július közepén kidőlt néhány, a felsővezetékeket tartó oszlop, emiatt több mint egy hétig szünetelt a villamosforgalom a hídon. A főpolgármester múlt héten elismerte, hogy a beruházás során nagyon sok hiba történt. Még folyik a vizsgálat, hogy mi vezetett a sorozatos üzemzavarhoz.