Kinevették a BBC-n a Balaton-reklámot

2006.08.29. 8:41

Jól szórakoztak a BBC egyik rádióműsorában azon a magyar hirdetésen, amelyben egy házasságtörő férfi történetével akarják a Balatonhoz csábítani a turistákat. A brit közszolgálati adó riportere felhívta a figyelmet arra, hogy ellentmondásos a reklám, ráadásul szerinte - a megrendelő Magyar Turizmus Zrt. állításával ellentétben - nem is romantikus.

A BBC is felfigyelt a Magyar Turizmus Zrt. többek által vitatott animációs hirdetésére, amely a KFT Balatoni nyár című számát felidézve, egy félrelépő házas férfi történetével akar kedvet csinálni a balatoni nyaraláshoz. Az elsősorban külföldi közönség számára sugárzott World Service rádióadón a főként komoly külpolitikai témákat feldolgozó Europe Today hétfői adásában foglalkoztak a reklámmal.

Bejátszották a KFT számát, majd egy riporter összefoglalta a klipet: egy csónakban szeretkezik egy nő és egy férfi, majd egymás mellett fekszenek, miközben a férfi eltakarja jegygyűrűjét. A riporter külön kiemelte, hogy szeretkezés közben csak a nő kalimpáló lábait látni.

A műsorvezető és a riporter ezután hangos nevetésbe kezdett. "Elképesztő, soha nem láttam még ilyen turisztikai reklámot" - mondta egyikük, hozzátéve: "Milyen furcsa hirdetés: gyere a Balatonhoz, és kövess el házasságtörést!" Megjegyezték, hogy a hirdetést csak az interneten tette közzé a megrendelő Magyar Turizmus Zrt., és célja az volt, hogy az emberek egymásnak küldözgessék, és így jusson el minél nagyobb közönséghez.

A riporter felhívta a figyelmet arra, hogy ennek a fajta hirdetési módnak van két előnye: egyrészt olcsó, másrészt el lehet vele kerülni a cenzúrát. Hozzátette ugyanakkor, hogy egy komoly ellentmondás is feldezhető: a reklám az általa régimódinak tartott férfi házasságszédelgéssel operál, miközben a megrendelők a fiatal korosztályt akarták mgcélozni, és ezért választották ezt az eszközt.

Erre egyébként a reklámról korábban az [origo] által megkérdezett szakemberek is felhívták a figyelmet. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy az animáció alkalmatlan a fiatalabb generáció megszólítására, inkább azokat hódíthatja vissza, akik 10-20 évvel korábban nyaraltak a tó partján, és nosztalgiával emlékeznek vissza erre. Visy Zoltán grafikus pedig úgy vélte, az Unicum-reklámból visszaköszönő karakterek, valamint a nosztalgikus hangulat miatt inkább az idősebb generáció számára lehet vonzó a hirdetés.

A BBC megszólaltatta a Magyar Turizmus Zrt. ügyvezetőjét, Galla Gábort is, aki azzal kezdte, hogy ez egy romantikus dal, de a riporter egyből közbevágott: "Ez nem romantikus, hiszen a férfi házas." Galla erre csak annyit mondott, hogy ez egy nagyon sikeres szám Magyarországon, és ezért választotta a kreatív ügynökség. A riporter megkérdezte azt is: "Nem találja furcsának, hogy a film üzenete az, gyere a Balatonra, lépj félre, és minden rendben lesz?" Az ügyvezető szerint ez nem igaz: "Nem ez az üzenet, hanem az, hogy találjon az ember valami vicceset, romantikusat, és hogy minél többen jöjjenek a weboldalra."

A riporter megemlítette az adásban, hogy az animáció közreadása után megsokszorozódott a Balaton hivatalos honlapjának látogatottsága. A műsorvezető feltette azt a kérdést, arról vajon vannak-e számok, hogy az idén több házasságtörés történt-e a tónál, mint korábban. A riporter azt mondta, erről még nincsenek adatok, azt viszont állítólag már tudni, hogy ezen a nyáron több turista volt, mint a megelőző években. Ebből - tovább nevetgélve - levonták a következtetést, hogy ezek szerint, ha valaki fel akarja virágoztatni az idegenforgalmat egy tóparton, akkor ilyen hirdetést kell készíttetnie.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK