Többé nem hivatkozhat másra a gyorshajtó

Vágólapra másolva!
Két új traffipaxszal lesnek a rendőrök a gyorshajtókra péntektől az M1-es autópályán. A teljesen automata berendezések éjjel-nappal képesek jó minőségű felvételeket készíteni nemcsak az autóról és a rendszámról, de a vezető arcáról is. Így a jövőben nem lehet arra hivatkozni, hogy a szabálysértés pillanatában "valaki más" vezette a kocsit.
Vágólapra másolva!

Két új traffipax működik péntekről az M1-es autópályán, a 10-es, 17-es, a 63-as és a 104-es kilométerszelvénynél - jelentették be az Országos Rendőr-főkapitányság és az Állami Autópálya Zrt. közös sajtótájékoztatóján. A rendőrség ezzel is azt szeretné elérni, hogy csökkenjen a gyorshajtások és ezzel a balesetek száma. Magyarországon ugyanis minden harmadik - személyi sérüléssel járó - baleset a sebességhatár túllépése miatt következik be.

A radaros elven működő új berendezések több irányban is képesek az elhaladó járművek sebességét mérni és megkülönböztetni az autókat éjjel és nappal. A teljesen automata sebességmérőket az M1-es autópályára telepített négy dobozban helyezik el az úttesteket elválasztó zöld sávban, a szalagkorlátok között.

A két új berendezés felváltva működik majd valamelyik dobozban, amelyek jól láthatóak, sőt ezeket "Radar kontroll" feliratú jelzőtáblákkal is megjelölték. Az viszont kívülről nem állapítható meg, hogy melyikben van kamera és melyikben nincs. Az [origo] kérdésére az Állami Autópálya Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese, Pálfay Antal annyit árult el, hogy a rendőrséggel kötött megállapodásuk szerint havonta legfeljebb négyszer helyezik majd át a sebességmérőket.

Vandálbiztos szekrények a rongálók ellen

A sebességmérők szemből készítenek digitális felvételeket, ezek alapján tisztán felismerhető a kocsi rendszáma, így megállapítható az üzembentartó. Az újdonságot az jelenti, hogy a mától működő traffipaxok képein az autóvezető arca is tisztán kivehető lesz, így egyértelműen beazonosítható, hogy ki vezette a sebességhatárt átlépő járművet. Ennek azért van jelentősége, mert eddig a lefotózott sofőrök sokszor arra hivatkoztak, hogy más, mégpedig valamelyik rokonuk vezette a kocsit. Így ki tudtak bújni a büntetés alól, hiszen a hozzátartozókra nézve nem kötelesek terhelő vallomást tenni.

Mivel sok vasúti sorompónál rendszeresen ellopják a kábeleket, alkatrészeket, az [origo] az értékes, új berendezések védelméről kérdezte az autópálya-kezelő vállalat munkatársait. A műszaki vezérigazgató-helyettes elmondta: a két traffipax elhelyezésére szolgáló dobozok úgynevezett vandálbiztos szekrények, amit még csákánnyal sem lehet betörni.

Senki ne előzze meg a hókotrókat

Országszerte 121 traffipaxot használ a rendőrség az autók sebességének ellenőrzésére, ezek közül 44 van járművekbe beépítve, 76 pedig állványról és gépkocsiból is használható. Az M1-en üzembe állított, 24 órában működő új műszereknél nincs szükség felügyeletre, az elkészített képeket vezeték nélküli hálózaton továbbítják. A két traffipax üzembe állítása csaknem 35 millió forintba került, ezt az Állami Autópálya Zrt. és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága közösen finanszírozta. A berendezéseket az autópálya-rendőrség kezeli majd.

Nagy Attila, az Állami Autópálya Zrt. vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy felkészültek a télre, több mint 110 munkagéppel dolgoznak majd. Felhívta a figyelmet a téli gumik használatának fontosságára, valamint arra, hogy senki ne előzze meg a hókotrókat, hómarókat, mert ebből komoly balesetek adódhatnak. Szerinte ajánlatos takarót és meleg italt is tartani az autóban.

Gergely Zsófia