Csikorog a megakampányt tervező kormánygépezet

Vágólapra másolva!
A népszerűségéből sokat veszített kormány jövőre nagyszabású és költséges médiakampánnyal akarja elmagyarázni az embereknek a sokszor fájdalmas reformokat, az ezzel a feladattal megbízott kommunikációs részlegben azonban információink szerint nem mennek simán a dolgok. Bár állítólag kidolgozzák a belüket, mégis kifogások érik őket, és eközben kiesett Gyurcsány egyik bizalmi embere is.
Vágólapra másolva!

Hárommilliárd forint - 2007-ben a jelenlegi tervek szerint ennyit fog költeni a kormány arra, hogy tájékoztassa az embereket a reformokról és a megszorításokról. "Soha nem volt még ennyire fontos, hogy az emberek megértsék, az egészségügyi reform nem a vizitdíjról, vagy az oktatási reform nem a fejlesztési részhozzájárulásról szól. A kormánynak kötelessége mindent megtenni azért, hogy a reformok lényegét és azok részleteit mindenki megismerje" - fogalmazott kérdésünkre a Kormányszóvivői Iroda.

Nem mintha eddig nem próbálkozott volna ezzel a kormány: szinte naponta tartják a kormányszóvivői tájékoztatókat, rendszerint egy-egy miniszter vagy államtitkár részvételével, a kormánypárti politikusok állandó vendégei a reggeli tévéműsoroknak, és még a miniszterelnök internetes naplójában is egyre többet olvasni ilyen témákról, miközben a családi élet vagy éppen Totó kutya kalandjai háttérbe szorultak.

Mindezt azonban kevésnek tartja a kormány. Ahogy Batiz András kommunikációs igazgató fogalmazott: "a tapasztalatok szerint sajtótájékoztatókkal és közlemények segítségével nem oldható meg maradéktalanul" a feladat. Ezért az idei tájékoztatási büdzsé, a tervek szerint jövőre több mint megduplázódik, és a pénzt reklámokra, más fizetős kommunikációs eszközökre költik. Vagyis az adófizetők pénzéből magyarázzák el az adófizetőknek, hogy miért hasznosak nekik a reformok és megszorítások.

Egyelőre sok változtatás még csak papíron - hatályba lépésre váró jogszabály, illetve törvényjavaslat - formájában létezik, jövőre azonban a lakosság érezni fogja azokat a hétköznapokban is. Ha tehát a kormány magyarázó reklámokat akar, akkor lépnie kell, bár Batiz András szerint a kampányt csak akkor lehet elindítani, amikor a kormány reformjavaslatait elfogadja az Országgyűlés, s immár a végleges információkat lehet megosztani az emberekkel.

"Mindketten Gyurcsány fülbesúgói"

Több kormányzati forrásunk szerint sem mennek azonban simán a dolgok. A Kormányzati Kommunikációs Központ több névtelenséget kérő munkatársa szerint sokakat meglepett a szervezetnél, hogy a tervekkel ellentétben mégsem tért vissza a kormányzati munkához Szigetvári Viktor. Ahogy a KKK egyik vezető munkatársa fogalmazott: "Az A-terv az volt, hogy jön a Viktor és átfésüli a KKK-t. Nos, ő nem jön, B-terv meg nincs." Szigetvári Gyurcsány közeli munkatársa volt éveken át, de átkerült az MSZP-hez, ahol kommunikációs vezetőként a választási kampányért volt felelős. November közepén aztán a párt közleményt adott ki, amely szerint távozik, és a versenyszférában kíván elhelyezkedni.

Hogy pontosan mi áll Szigetvári távozása hátterében, arról keveset tudni. Ő maga az [origo] megkeresésére közölte, nem kíván nyilatkozni a részletekről, de jelezte, valótlannak tartja azokat a híreszteléseket, hogy a Miniszterelnöki Hivatalban nem szívesen várták volna. Korábbi sajtóbeszámolók szerint Szigetvári nincs jóban a KKK-t államtitkárként felügyelő Gál J. Zoltánnal. Gált nem tudtuk elérni, Batiz András pedig azt közölte "az állítólagos személyi ellentétekre vonatkozó találgatást korábban már többször cáfoltuk".

A KKK egyik munkatársa azonban a következőképp írta le, szerinte miben különbözik Szigetvári és Gál: "Mindketten Gyurcsány fülbesúgói voltak, csakhogy más-más fülébe súgtak a kormányfőnek. Az egyik a politikai, a másik a mendzseri fülébe, a kormányfőben ugyanis megvan mindkettő vonás. A Zoli bevallottan politikai karriert épít, míg a Viktor a legjobb magyar kampánymendzser akart lenni."

"Kilóg a belünk"

"A megrendelők, a tárcák elégedetlenek velünk, miközben annyi a munka, hogy kilóg a belünk" - fogalmazott egyik KKK-s forrásunk. A második Gyurcsány-kormány megalakulása után a minisztériumoknál ugyanis leépítették a kommunikációs szervezetet, de ezzel párhuzamosan nem erősítették meg a Kormányzati Kommunikációs Központot. Az általunk megkeresett minisztériumok többsége hivatalosan azt közölte, mindez nem okoz problémát, bár akadt olyan, ahol azt mondták: semmilyen irányban nem akarják minősíteni - azaz pozitívan sem - a központi kommunikációs munkát. Batiz pedig szűkszavúan csak annyit közölt: "a tárcák vezetőitől nem érkezett olyan jelzés, hogy fejleszteni kellene a KKK-t".

Danks és Gyurcsány (Forrás: MTI)

David Lettermant akarják

Akad olyan vezető munkatárs is a KKK-ban, aki szerint más típusú kormányszóvivőre lenne szükség. "Nem egy hírközlőre, hanem egy debattőrre" - fogalmazott forrásunk, aki a következőképp érvelt: "Van a felolvasó, a Takács Marika és van az önálló műsorvezető, a David Letterman. Most inkább egy ilyen kellene." Forrásunk szerint azonban ezért nem feltétlenül az augusztus elején hivatalba lépett Danks Emese kormányszóvivő a hibás, hanem a koncepció bizonyult tévesnek.

Persze azt, hogy ez nem általános vélemény, az is jelzi, hogy maga Danks Emese valószínűleg még nem is találkozott ilyen kifogásokkal, érezhetően meghökkent ugyanis, mikor az [origo] munkatársa megkereste ezekkel az észrevételekkel. Danks annyit közölt: a munkáját a főnökeinek kell értékelniük. Közvetlen felettese, Batiz András kérdésünkre azt mondta, a kormányban nem fogalmazódtak meg ilyen kritikák. A Danksot esetleg mégis érő bírálatokkal szemben pedig azt hozta fel, hogy ő nem politikus, hanem szakember.

Lencsés Csaba