A miskolci tömegközlekedési hálózat átalakítása nem más, mint a budapesti tömegközlekedés járatritkításainak főpróbája - állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) járatainak teljes átszervezéséről csütörtökön - várhatóan az esti órákban - dönt a városi közgyűlés, a cég szerint ugyanis a közlekedési rendszer túlméretezett, és nincs meg a működtetéséhez szükséges pénz.
A VEKE közleményben tiltakozott az intézkedés ellen, amelyet "brutális és végiggondolatlan leépítésnek", illetve "a miskolci tömegközlekedés szándékos szétrombolásának" nevezett. A civil szervezet bejelentette, hogy amennyiben a borsodi megyeszékhely után Budapestre is sor kerül, ott is fel fog lépni a járatritkítások miatt.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint azért tartanak a budapesti folytatástól, mert Molnár Gyula, az MSZP korábbi budapesti frakcióvezetője néhány hete azt mondta, hogy a BKV-nál a járatok "szűkítése, megszorítása" van napirenden. Másrészt Vitézy nem tartja véletlennek, hogy miközben a tömegközlekedés finanszírozása minden városban problémát jelent, épp a Budapesthez hasonlóan kormánypárti vezetésű Miskolcon kezdik el először az átalakítást annak a budapesti cégnek az irányításával, amely rendszeresen dolgozik a főpolgármesteri hivatalnak és a BKV-nak is.
Braun Csaba, az MVK kommunikációs vezetője ugyanakkor az [origo]-nak azt mondta, hogy a budapesti tanácsadó cégre szakmai elismertsége és korábbi munkakapcsolatuk miatt esett a választás. Megkerestük az érintett tanácsadó céget is, de annak vezetője külföldön tartózkodott, így nem tudtak nyilatkozni. A BKV-nál ugyanakkor azt mondták, hogy a miskolcihoz hasonló átalakítások és járatritkítások kérdése nincs napirenden, és hasonlóan nyilatkozott Dancs Gábor, az SZDSZ fővárosi szakpolitikusa is.
Miskolc: csőd vagy leépítés
Ha a városi közgyűlés elfogadja a tervet, Miskolcon teljesen átszervezik a tömegközlekedést, és januártól teljesen új járatok fognak közlekedni új nyomvonalakon. A VEKE szerint viszont ez az átszervezés veszélyes és szakmailag megalapozatlan, mivel a tömegközlekedés leépítése dugókat, zsúfolt és ritka buszokat, kényelmetlen átszállásokat és növekvő környezetszennyezést eredményez majd.
Míg azonban a VEKE váratlan és nem kellően előkészített intézkedésről beszél, az MVK kommunikációs vezetője szerint az új hálózat előkészítése már január óta folyik. Braun Csaba elmondta, hogy a csökkenő támogatások és a növekvő kiadások miatt a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. évente 600 millió forintos veszteséggel működik, és átszervezés nélkül 2008 végére csődbe menne.
Braun azt is hangsúlyozta, hogy a város közlekedési lefedettségében nem lesz változás. A VEKE 14 százalékos teljesítménycsökkenésről beszél, a közlekedési társaság viszont azt emeli ki, hogy a magyar városok között eddig ők adták az egy lakosra jutó legtöbb szolgáltatást a legkevesebb pénzért. Míg azonban az MVK honlapján azt írják, hogy továbbra is egyre magasabb színvonalat próbálnak biztosítani, Braun Csaba elismerte, hogy a közvetlen járatok csökkentése, az átszállások növelése "nyilván nem egy előrelépés".
Visnovitz Péter