A kávézgató kiskirályok eltűnését várják a BKV-vezértől

Vágólapra másolva!
Megdupláznák a BKV-vezér fizetését, miközben ő várhatóan kirúg egy csomó embert, de ez mégse zavar senkit. Antal Attilát támogatja a fővárosi vezetés mellett az ellenzék és még a szakszervezet is szokatlanul csendes. Az előző BKV-vezetést élesen támadó civil szervezet, a VEKE a kiskirályságok felszámolását várja, a villamosvezetők pedig a folyosón kávéval sétálgató kollégáik elküldését.
Vágólapra másolva!

Jócskán megvastagodik a BKV vezérigazgatójának fizetése júniustól, legalábbis, ha a fővárosi közgyűlés illetékes bizottsága elfogadja az erről szóló javaslatot. A jelenlegi bruttó 667 ezer forintról 1,5 millió forintra nőne - az MTI értesülése szerint - Antal Attila havi bére, és emellett prémium is járna neki. Zelenák Tibor, a BKV sajtóirodájának vezetője az [origo] kérdésére nem erősítette meg, hogy ezek a számok helytállóak-e, de azt kiemelte, hogy az alapfizetés növelésével párhuzamosan a vezérigazgató prémiumát csökkentik. "A BKV méreteihez képest egyébként egy ekkora vezérigazgatói fizetés még így is irreálisan kicsi" - mondta.

A fizetésemelés máskor talán botrányt kavart volna, most azonban még az ellenzék szemét sem szúrja, Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője is elfogadhatónak nevezte. A vezérigazgatóba vetett bizalom látványos, hiszen miközben a nagy országos reformok és átalakítások nyomában szinte törvényszerűen fellángol a tiltakozás és a kritika, a BKV-vezér reformtervei körül legfeljebb a kiváró érdeklődés és a bátorító támogatás látható. Az átalakításról szóló előterjesztést jövő szerdán vitatja meg a főváros gazdasági és a városüzemeltetési bizottsága, de Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke szerint a reformban a BKV menedzsmentje szabad kezet kap, abba kívülről nem fognak beleszólni.

Antal racionalizáló törekvéseinek alapját ugyanakkor nemcsak a városvezetés, hanem az ellenzék, a civilek és a szakszervezetek is elfogadják. Mindenki tudja ugyanis, hogy az évi 13 milliárd forintos veszteséget termelő BKV intézményi szerkezete sokhelyütt pazarló, szolgáltatásaiban pedig felesleges párhuzamosságok vannak.

Állások munka nélkül

"Szerintem jelenleg körülbelül másfélszer annyi alkalmazott van a vállalatnál, mint amennyire szükség lenne" - mondta az [origo]-nak egy ebédszünetét töltő villamosvezető. "A mi beosztásunkat például 12 ember készíti, miközben 5 is elég lenne, az ellenőrzésünkre pedig 5-6 szervezetet tart fenn a BKV párhuzamosan" - vélekedett. "A 13 000 dolgozóból mindössze 4000 járművezető, egy csomóan pedig csak ott ülnek az irodákban, vagy a kávéjukat hűtik a folyosón sétálgatva" - tette hozzá egy kollégája.

A BKV-dolgozók között arról is keringnek történetek, hogy a vállalat a feladat nélkül maradt dolgozóknak gyakorlatilag a semmiből kreál új beosztásokat, csak hogy legyen állásuk. "Egy megszüntetett kocsiszín vezetőjének például egy egész szervezetet hoztak létre teljesen feleslegesen, és még adtak is alá egy-két embert, hogy továbbra is vezetőnek érezhesse magát" - mesélte egy Combino-vezető két kanál leves között.

Dorner Lajos, a Városi és elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke szerint a BKV moráljának megváltoztatása lenne a legfontosabb feladat, mivel szerinte a vállalat "önálló életre kelt". "Ezeknek az előző rendszerből ránkmaradt óriáscégeknek mára a saját érdekeik és bürokratikus szabályaik fontosabbak lettek, mint maga az utas, noha valójában az utas a köztulajdonban lévő cég tulajdonosa" - vélekedett.

Az utas szemével nézve elfogadhatatlan például , hogy a "kiskirályságokhoz" hasonlóan működő üzemigazgatóságok miatt egyszerre van a BKV-nál 13 oktatási osztály, 13 személyzeti osztály és így tovább - magyarázta a VEKE alelnöke, hozzátéve, hogy ezzel a párhuzamos, bürokratikus szervezettel folyik el a legtöbb pénz. "Ha az egyik üzemigazgatóság autóbusza lerohad egy másik igazgatóság garázsa előtt, akkor az ottani szerelő nem nyúlhat hozzá a buszhoz, mert nem hozzá tartozik. Ha pedig egy buszvezetőt ittas vezetés miatt kirúgnak az egyik igazgatóságtól, másnap a másiknál már vígan alkalmazzák sofőrnek"- példálózott Dorner.

Antal Attila vezérigazgató nemrég ígéretet tett rá, hogy feltárja és megszünteti az ilyen pazarlásokat, a cég a veszteségességét pedig 2008-ra megszünteti. Korábban utalt arra is, hogy egy ilyen reform komoly elbocsátásokkal járhat, de ez a BKV tájékoztatása szerint semmiképpen nem eredményezheti a szolgáltatás minőségének csökkenését.

A 13 000 főt foglalkoztató BKV-nál várhatóan 20 százalékkal kisebb lesz majd az irodai adminisztrációs létszám, és kisebb mértékben a fizikai dolgozók száma is csökkenni fog, az átszervezés ugyanakkor a járművezetőket egyáltalán nem érinti - tájékoztatta az [origo]-t Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes munkatársa, hozzátéve, hogy a pontos számok csak június végére, a belső átvilágítások után derülnek ki.

Racionalizálás félszáz programban

Antal Attila terveiről sok konkrétumot még nem árult el, annyit azonban már tudni lehet, hogy a BKV 12 igazgatóságára összevonások várnak, ami után kevesebb mint feleannyi működik tovább. Az ésszerűsítéshez szükséges belső helyzetfelmérést, a hozzá szükséges szabálymódosításokat és egyeztetéseket június 30-ig fejezik be - mondta az [origo]-nak Zelenák Tibor.

Javaslat formájában már ki van dolgozva az első 50 program, amelyektől a bevételek növelését és a kiadások csökkentését várják - tette hozzá a szóvivő. Ezek, többek között a bliccelők visszaszorítását, a gazdálkodás ésszerűsítését, a karbantartási rendszer, az anyaggazdálkodás, a logisztika átalakítását jelentik. Gondolni lehet például raktárak összevonására, vagy a már március óta folyó, fokozott jegyellenőrző programra, amely naponta 7-8 millió forintot hoz a BKV-nak - példálózott Zelenák.

Az ellenzék sem ellenzi

Az ellenzéki Fidesz-frakció vezetője, Tarlós István szerint a MÁV-val és a Volán-társaságokkal kötött együttműködés is fontos pontja Antal terveinek: ezeket a politikus jó ötletnek tartja. "Összességében Antal Attila elméleti elképzeléseinek zöme támogatható" - fogalmazott Tarlós, hozzátéve ugyanakkor, hogy a bliccelők visszaszorításában buszokon és villamosokon inkább a kalauzrendszer visszaállítását támogatná, mint az ellenőröket.

"Minden céget át lehet alakítani, és hatékonyabbá lehet tenni, ezzel önmagában nincs problémánk, a jobb, működőképes BKV nekünk is érdekünk" - mondta az [origo]-nak a mintegy 8 500 dolgozót képviselő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke is. Németh Gábor abban bízik, hogy nem lesz nagy elbocsátás, és még várja az átalakításról szóló részleteket.

Hasonlóan nyitott a reformokra a VEKE alelnöke, aki üdvözölte, "hogy végre valaki hozzá mer nyúlni egy ilyen megcsontosodott struktúrához". Aztán hogy sikerül-e az átalakítás, azt majd meglátjuk - tette hozzá Dorner Lajos. Egyedül a dolgozók bizalmatlanok és szkeptikusak. "Úgysem azokat az állásokat szüntetik meg, amelyek feleslegesek, az igazgatók és irodisták sose fognak kijönni villamost vezetni" - mondta egy villamosvezető a Fehérvári útnál. "Én '92 óta itt vagyok, azóta folyik az átalakítás, aztán mégis ugyanott vagyunk" - tette hozzá egy másik.

Visnovitz Péter