Vicces finomságokat kaptak a matek érettségizők

Vágólapra másolva!
Az oktatási tárca szerint rendben zajlottak a matek érettségik, és az [origo] tapasztalatai szerint a diákok sem találták túl nehéznek a feladatokat. Akadt, aki szerint túl gyenge volt még az emelt szint is, más pedig azt emlegette, hogy vicces szövegekbe voltak ágyazva a kérdések. Egy tanár szerint finomságok is voltak a példák között. Az [origo] egy matematika szakos végzős hallgató segítségével meg is oldotta a feladatokat.
Vágólapra másolva!

"Kis laza feladatok" voltak többségben a középszintű matematika érettségin - a vizsgáról éppen kijött végzősök fogalmaztak így az [origo] kérdéseire. A budapesti Szent Margit Gimnázium legtöbb diákja könnyűnek találta a feladatokat. "Húsz ponttól van a kettes, aki itt megbukik az valamit nagyon tud" - mondta egy érettségiző lány. Igaz, az iskolában van "reálos" és "humános" osztály: utóbbiak kevésbé szeretik a matekot, így többeknek okoztak nehézséget a feladatok. "Én az esélytelenek nyugalmával vártam" - mondta az [origo]-nak egy fiú, akit a többiek "bölcsésznek" neveztek. Kérdésünkre azonban hozzátette: azért biztosan sikerült a vizsgája.

A feladatokat többnyire szöveges formában adták meg - egy érettségiző megfogalmazásában: "kissé kretén szövegbe burkolták" őket. Volt egy olyan feladat például, amikor azt kellett kiszámolni, hogy valaki hány órát tölt biológiatanulással egy héten. Az érettségizők kuncogva jegyezték meg: a megoldásban tíz feletti érték jött ki, ami szerintük nem sok diákra jellemző.

Egy másik feladat arról szólt - sorolták a végzősök -, hogy András, Béla, Csaba, Dani, Ede és Feri (A, B, C, D, E, F) teniszmeccseket jászanak egymással. Itt olyasmiket kellett kiszámítani, hogy még hány meccs van hátra, vagy mennyi esélye van Daninak a nyerésre. Ezeket permutációval és faktoriálisszámítással lehetett megkapni - tudtuk meg. Középszinten ezen kívül - az érettségizők elmondása szerint - volt még többek között valószínűségszámítás, koordinátageometria, számtani sorozat és helyiértékes feladat is. Összesen tizennyolc feladat volt, ebből az első tizenkettő rövid (ezeket az egyik érettségiző szerint éppen ezért könnyű elrontani), a többiek hosszabbak és bonyolultabbak.

Az emelt szinten vizsgázók közül is többen megkönnyebbülve jöttek ki az iskolából. Egy lány furcsállta, hogy nem volt deriválás, így szerinte egészen könnyű volt a vizsga. Kérdésünkre, hogy a felvételi miatt tett-e emelt szintű érettségit, azt válaszolta: "nem, csak gondoltam, megpróbálom". Egy fiú pedig azon lepődött meg, hogy az emelt szintű vizsgafeladatok között szerepelt egy tangens felírása, márpedig ez szerinte túl egyszerű. Emelt szinten meg kellett még birkózniuk a vizsgázóknak többek között egy bonyolultabb százalékszámítási feladattal, térfogatszámolással és egy színuszos egyenlettel is.

Finomságok

Végigfutva a középszintű vizsga feladatait, az a véleményem, hogy az idei érettségi nem is nehezebb, de nem is könnyebb, mint a korábbi években - mondta az [origo]-nak Holló Gábor, a Németh László Gimnázium matematika szakos tanára, miközben tanítványai még javában küzdöttek a feladványokkal. Holló Gábor szerint a két részből álló vizsga első fele korrekten, a "matematika finomságait" sem mellőzve kéri számon a tananyagot.

A második részben pedig a kérdések úgy vannak feltéve, hogy kiderüljön, az alapfelkészültségen túl a diák tud-e gondolkodni is - magyarázta Holló Gábor, aki - mivel szakos tanár - az érettségi ideje alatt nem mehetett be a tantermekbe, ahol vizsgáznak. A legjobb tanítványommal viszont már találkoztam, mert két óra alatt megoldotta az emelt szintű vizsgakérdéseket, és még könnyűnek is találta - magyarázta. (A matektanárok nem lehetnek jelen a vizsgákon, sőt, a Szent Margit Gimnáziumban a portás azt mondta tudósítónknak, hogy még az épületbe se engedték be őket kedd délelőtt.)

Nem volt rendkívüli esemény

Az oktatási tárca délelőtt azt közölte, hogy rendben kezdődtek meg a matematika írásbeli érettségik, nem érkezett bejelentés rendkívüli eseményről az illetékes vizsgaközpontokhoz. A diákok emelt és középszinten adtak számot tudásukról, az oktatási tárca tájékoztatása szerint középszinten több mint 92 ezren, emelt szinten négyezren tettek vizsgát.

Középszinten a feladatok első részére 45 perc, második részére 135 perc áll rendelkezésre, míg emelt szinten a két feladatrész megoldására 240 percet fordíthatnak a diákok. A vizsgán csak függvénytáblázat és olyan zsebszámológép használható, amely szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas.

Hétfőn a magyar írásbeli vizsgával kezdődtek meg a középiskolai érettségi vizsgák. Az [origo] egy végzős magyar szakos egyetemi hallgató segítségével már hétfő délután megoldási javaslatokat dolgozott ki a középszintű vizsga kérdéseire, a hivatalos javítási útmutatót az oktatási tárca kedden reggel nyolc órakor tette közzé a honlapján.

Az eredményeket idén is a tavalyival megegyező módon számítják ki: a vizsgákon nyújtott írásbeli és szóbeli teljesítmény értékelését százalékban határozzák meg, ennek alapján adják az osztályzatot, és ebből kell kiszámolni a felvételi pontokat. A jeleshez középszinten 80 százalékos, emelt szinten 60 százalékos eredményt kell elérni, míg az elégségeshez mindkét szinten 20 százalékot. Ugyanakkor az elégséges minősítés eléréséhez nem elég az összesen legalább 20 százalékos eredmény, hanem minden vizsgarésznél el kell érni legalább 10 százalékot.

Az oktatási tárca szerda reggel tette közzé a hivatalos megoldókulcsokat, az [origo] matek tanára azonban már kedden nekigyürkőzött a vizsgafeladatoknak. A következő oldalakra kattintva megtudhatja, milyen eredményre jutott.