Julianusról és a szovjetekről is kérdezték a diákokat

Vágólapra másolva!
Szöveges források elemzése mellett tesztkérdésekkel és esszékkel kellett megbirkózniuk a diákoknak a szerdai történelem érettségin. Az [origo] által megkérdezett vizsgázók szerint bőven elég volt a rendelkezésre álló három óra, és nagy segítség volt az is, hogy használhattak atlaszt. Egy történelem tanár pedig arra emlékeztetett, hogy a régi rendszerben egy rossz tétel kihúzása egyenlő volt a bukással, míg most lehet pontokat gyűjteni. Az [origo] egy történelem tanár segítségével megoldotta a középszintű vizsga tesztfeladatait, az eredményeket megismerheti cikkünkből.
Vágólapra másolva!

"Bőven elég volt rá három óra"- mondta az [origo] munkatársának a közép szintű történelem érettségiről egy fővárosi gimnazista. A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium általunk megkérdezett diákjai szerint az esszéket a rendelkezésre álló források (például atlasz) segítségével könnyen meg lehetett írni, gondot inkább a tesztek okoztak. Az érettségizők szerint szerencsés volt az is, hogy a feladatok több történelmi időszakot öleltek fel, így mindenki találhatott olyan témát, amelyben otthonosan mozgott.

Az oktatási minisztérium tájékoztatása szerint a közép szintű történelem érettségire több mint 87 ezer, emelt szintre pedig 8800 diák jelentkezett. Az írásbelin a középiskolai történelmi atlasz és a magyar helyesírási tanácsadó szótár használható, előbbiről a vizsgázó, utóbbiról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik. A diákoknak közép szinten az egyszerű, rövid választ igénylő kérdésekre és a szöveges feladatokra 180 perc állt rendelkezésükre, míg emelt szinten az előbbi feladattípusra 90, utóbbira 150 percet fordíthattak a vizsgázók.

Tesztek és esszék

A feladatsor teszt részéről az [origo] által megkérdezett diákok azt mondták, hogy az 12 kérdésből állt. Ezek között a következő feladatok voltak: történelmi eseményekhez kellett évszámokat rendelni (például a Római Birodalom terjeszkedésének szakaszai). Ezen kívül voltak még tesztkérdések, amelyeknél azt kellett eldönteni, hogy igaz vagy hamis az állítás.

Ezt követően a diákoknak 8 választható esszéből kellett 3-at megírni, kettő rövidebbet és egy hosszabbat. Az általunk megkérdezett diákok az esszé témák között a következőket említették: francia forradalom, a dualizmus kora, Rákóczi-szabadságharc, a reformáció két irányzata, szovjet megszállás 1945-46 között Magyarországon, a népesség helyzete az 1848-as szabadságharc idején.

Régen egy rossz tétellel el lehetett bukni

Akárcsak az elmúlt években, az elérhető pontok fele a 19-20. századi történelemre vonatkozó kérdésekért járt - értékelte az [origo]-nak az érettségi feladatsort Farkas Katalin, a Németh László Gimnázium történelem tanára. Szerinte semmilyen meglepetést nem tartogatott az érettségi, amely nem volt nehezebb vagy könnyebb, mint a korábbiak.

"A tizenkét feladatból álló rész minden korszakot érintett. A szöveges források elemzéséről, köztük Julianus barát leveléről sem hiszem, hogy gondot jelentett volna" - mondta Farkas Katalin. A tanár úgy vélte, hogy a diákok a mai történelem vizsgától nem féltek, már csak azért sem, mert az új típusú érettséginél sokkal nehezebben lehet megbukni. A sokféle feladat miatt össze lehet szedni a pontokat, míg a régi szóbelinél egy rossz tételhúzással már minden eldőlt - tette hozzá.

Nem volt könnyű

Egy név nélkül nyilatkozó fővárosi gyakorló gimnázium történelemtanára viszont az [origo]-nak azt mondta: meglehetősen nehéz volt az idei középszintű történelem érettségi. Ezt azzal indokolta, hogy amíg a korábbi években a válaszok közel 90 százalékát ki lehetett következtetni a forrásokból, az idén ez már csak részben volt igaz. A gyakorló gimnázium tanára szerint ez olyan kevesebb tudással rendelkező diákok számára okozhatott gondot, akik levelezőre vagy esti tagozta jártak. Ha viszont valaki gyakorolta az írott, grafikonos, térképes források elemzését, és jól meg is tanulta a történelmet, akkor meg lehetett írni - tette hozzá a tanár.

Az [origo]-nak a feladatsort kommentáló tanár szerint több probléma volt a jelenkorral kapcsolatos kérdésekkel. A 11. számú tesztkérdésnél két karikatúra szerepel: az elsőn egy amerikai és egy szovjet zászlót cipelő alakok között egerek szaladgálnak. A történelemtanár szerint az ábra alapján lehetetlen arra a kérdésre válaszolni, hogy milyen problémái vannak a fejlődő országoknak. A gimnáziumi tanár szerint ugyancsak lehetetlen bármit is kihámozni Észak és Dél kapcsolatáról, az egymást kölcsönösen felakasztó két figurát ábrázoló karikatúráról.

A neve elhallgatását kérő tanár szerint nehezen értelmezhető az is, hogy a 12-es kérdésnél szereplő szavazólaphoz miért fiktív pátokat (Nemtudomka Párt, repülni Vágyó Pát) írtak be. Miközben a többi forrás valódi, ez nevetséges, bugyuta és megtévesztő - mondta a tanár, aki hozzátette: érthetetlen, hogy a feladat összeállítói miért nem merték létező pártok és politikusok neveit feltüntetni a feladatlapon.

Túlsúlyban a magyar történelem

Az oktatási tárca közlése szerint a tételsor témakörönként kettő-négy, összesen 20-25 tételt tartalmaz. A tételsor egészében is érvényesíteni kell azt, hogy a feladatok mintegy 60 százalékban a magyar, a fennmaradó 40 százalékban pedig az egyetemes történelemhez kapcsolódjanak, és az összes feladat mintegy 50 százalékát a XIX. és a XX. század történelme adja.

Elvárás az is, hogy a tételek összeállításakor törekedni kell a változatos, problémamegoldást ösztönző, valamint a történeti (szöveges, képi, grafikus, tárgyi) forrásokon és térképeken alapuló feladatok megfogalmazására. A tétel lehet egy kisebb korszak történelmi problémájának részletezőbb bemutatása vagy egy összetettebb és/vagy több történelmi korszakon átívelő probléma áttekintő bemutatása. A vizsgázók 10 idegen nyelvből is megmérettetik magukat, a legtöbben - közel négyszáz diák - közép szintű írásbelire jelentkeztek.

Az [origo] egy névtelenségbe burkolózó végzős történelem tanár segítségével végigvette a középszintű vizsga tesztfeladatait (az esszéket tehát nem). Az oktatási tárca csütörtökön reggel teszi közzé a megoldókulcsokat, így azok számítanak hivatalosnak. Viszont tájékozódáshoz addig is ajánljuk az következő oldalakon található dokumentumokat!