"Akkor már inkább a biciklisávot foglaljuk el" - a semmibe vett szabály

2007.08.07. 8:00

Ön hallott már a láthatatlan sárga csíkról? Ha nem, akkor kérdezzen róla autósokat, rendőröket és közterületfelügyelőket! A biciklisávról van szó, amelyet vígan elfoglalnak az autósok, és nem szól nekik senki. Az [origo] találkozott filozofáló főtávosokkal, legyintő parkolóőrrel és persze elkeseredett biciklisekkel. Videós riport a szabályról, amelyet semmibe vesz szinte az egész főváros.

"Szükség törvényt bont" - indokolja a Főtáv hibaelhárító furgonjának sofőrje, miért parkol már fél órája megkülönböztető jelzés nélkül a Karinthy Frigyes úti biciklisávban, a tilosban. Egy termetes kisbusszal teljesen elállja a kerékpársávot, így aki erre kerékpározik, az kénytelen a biztonságot jelentő sárga vonalon túl, az autók közt cikázva kikerülni.

Bár szabályt sértenek, a Főtáv kocsiban ülő, dokumentumokat böngésző emberei érdeklődésünk után sem hagyják ott a biciklisávot, mert - elmondásuk szerint - utasításuk van, hogy munkájuk helyszínén parkoljanak. "Akkor pedig már inkább a kerékpársávot foglaljuk el, mint az autókét" - magyarázzák, noha 100 méteren belül több üres parkolóhely is kínálja magát.

"Szinte tradíció Budapesten, hogy az autósok azt a kevés kerékpárutat is elállják, ami van" - vonja le a következtetést László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke. "Ha az autóút közepén állnának meg, azonnal óriási dugó lenne, mindenki összevissza dudálna, és egyből kijönne a rendőr büntetni. Ha a kerékpárutat zárják el, mi nem tudunk olyan hangosan dudálni, és a szabálytalankodó büntetlenül megússza" - magyarázza. Pedig a kerékpár is jármű, a jogszabály szerint pedig, ha egy szabálytalanul parkoló kocsi a járművek forgalmát akadályozza, azt el kell szállítani - teszi hozzá.

Ilyen erélyes fellépéssel azonban nem találkozunk: a Karinthy Frigyes úton legalább 10 kocsi parkol a tilosban, némelyikük csak 5 percre áll meg, gondosan kiteszi vészvillogóját, hogy beugorjon egy út menti üzletbe, más kocsik viszont még a vészvillogó bekapcsolására sem veszik a fáradságot, úgy álldogálnak a sárga sávon.

Az autók között bóklászó parkolási ellenőr az [origo] stábjának szabályosan parkoló kocsiját tiltakozásunk ellenére megbünteti, mert a kiváltott parkolójegy az ablakból becsúszott egy kívülről nem látható résbe. A bicikliúton álló kocsikhoz viszont még javaslatunkra sem megy oda: "Rám csak a kijelölt parkolókban álló kocsik tartoznak, a szabálytalanok nem" - mondja.

"Nem bünteti meg ezeket senki" - mosolyog gúnyosan egy biciklis futár, és nem ő az egyetlen bringás, aki állítja, hogy az ellenőrzés semmit nem ér: szinte minden megkérdezett azt bizonygatta, hogy kerékpársávon parkoló rendőrautókkal is találkozott már. "Meg aztán, akik ideállnak a tízmilliós kocsijaikkal, azok nem foglalkoznak a büntetéssel" - teszi hozzá egy középkorú hölgy már az Andrássy úton. Ő kénytelen az autók között, forgalommal szemben átügyetlenkedni magát, mivel a Liszt Ferenc térnél nemcsak parkoló kocsik, de egy nagy sittes konténer is keresztbe vágja a kerékpársávot. Nagyon fél az autók között, de a kiépített sávon nem tud menni, mert nincs hely - magyarázza.

 

A tilosban parkolókat elvileg a rendőrök és a közterület-felügyelők is bírságolhatják, az utak bejárása során azonban mindössze két intézkedő egyenruhással találkozunk. Jelenlétük nem meglepő, hisz indulás előtt mi magunk jeleztük nekik, hogy az Andrássy úton készítünk riportot a szabálytalanul parkoló kocsik ellenőrzéséről. Kameránk előtt látványosan meg is bírságolnak néhány autót, majd egyikük, Farkas István elmondja, hogy naponta többször, akár ötször is végigjárják az Andrássy utat. Kérdésünkre, hogy ez elegendő-e a kerékpárutak megvédésére, fél perces hezitálás és grimaszolás után kapunk egy bizonytalan igen-választ.

László János elmondása szerint a főváros és a rendőrség által kötött együttműködésben szerepel, hogy kiemelten ellenőrzik a kerékpárutakat, ebből azonban szerinte nem sokat látni. Mind a járdákon, mind az úttesten kijelölt kerékpársávokat elfoglalják az autók, vagy ha ők nem, sokszor üzletek és lakóházak szemetesei, építkezések törmelékei állják el az utat. Néha pedig gyalogosok is, a Magyar Kerékpáros Klub álláspontja szerint ezért járdán nem is lenne szabad kerékpársávot kijelölni, az úttesten lévőket pedig meg kellene védeni. A klub néhány aktivistája az utóbbi időben elkezdte feljelenteni a biciklisávon parkoló kocsikat, de bíznak benne, hogy nem ez lesz a végső megoldás.

Fotó: Szabó Pál
Kacsázhatnak jobbra-balra

Szerettük volna megkérdezni az intézkedések hatékonyságáról a rendőrséget és a Főpolgármesteri Hivatalt is, de későbbre ígértek tájékoztatást.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK