"Eldurran az agyuk" - bringa-autó háború a gyakorlatban

2007.08.12. 8:45

Szemtelen biciklisek, bunkó autósok - leegyszerűsítve ilyen kép rajzolódott ki a közlekedők egy részéről a levelekből és hozzászólásokból, amelyek a kerékpársávokat elfoglaló autósokról szóló korábbi cikkünk nyomán érkeztek. Az [origo] több olvasója szerint nemcsak a szabálytalanul parkoló kocsik, de a bevallottan szabálytalanul közlekedő kerékpárosok is megérnek egy misét. Most megtudhatja, mikor és miért durran el egy biciklis agya, és hogy mit szól az egész jelenséghez a rendőr.

A kerékpárutakat elfoglaló autósokról készült cikkünk kapcsán néhány napja a szabálytalanul parkoló kocsik utáni vadászatra hívtuk az [origo] olvasóit: arra kértük önöket, hogy írják meg, hol találkoztak a biciklis forgalmat eltorlaszoló járművekkel és más akadályokkal. Budapesti és vidéki olvasóinktól egyaránt kaptunk beszámolókat, érkeztek panaszok többek között elállt  falusi kerékpárutakra, a Szentendrei út mellett parkoló kocsikra és a Parlament előtt várakozó taxikra. A fővárosi helyszíneket végigjártuk, de ennek során nem igazolódtak az olvasói panaszok, azaz nem volt olyan súlyos a helyzet, mint a korábban végigjárt Karinthy Frigyes úton és Andrássy úton.

Rengeteg panasz érkezett ugyanakkor a kerékpáros közlekedés más oldalairól. Sokan kritizálták az autók közlekedési morálját, illetve azt, hogy a kerékpárosokat nem tekintik egyenrangú járműnek. Sok olvasói panasz érkezett emellett az utat elálló gyalogosokra is, illetve olyan forgalomszervezési megoldásokra, ahol a gyalogosokat ráterelik a kerékpárosoknak épített útra (vagy fordítva, a bicikliseket irányítkják a járdára).

Az óbudai Római parton például egyetlen aszfaltcsík, egy kiépített, táblával is jelzett kerékpárút húzódik végig Szentendre felé, de a gyalogosok is kénytelenek ezt használni, mivel gyalogútról a tervezők már nem gondoskodtak. Épp a fordítottjával találkozhatunk a balatonfüredi Tagore-sétányon, ahol kiépített gyalogsétány és külön bicikliút is van, utóbbit azonban rendre elfoglalják a füredi borhét fabódéjai és büféi.

"Útonálló" rendőrök és útba eső villamosmegállók

Több olvasónk panaszkodott arra, hogy látott igazoltatáshoz félreállt rendőrautókat is a kerékpárutakon vagy a járdákon, elállva az ott közlekedők útját. Megkérdeztük erről a rendőrséget, ahol is Kázsmér Tamás, a BRFK forgalombiztonsági osztályvezetője elmondta, hogy igyekeznek elkerülni az ilyen eseteket. "Nem örülök, hogy ilyen előfordul, de a jogszabályok szerint egyébként lehetőségünk van rá, hiszen a rendőrautó akárhol, még lezárt utcákban, járdákon és kerékpárutakon is parkolhat" - mondta.

Egy nagyváradi olvasónk mindehhez határon túli adalékkal is szolgált: elmondása szerint Romániában sem rózsás a helyzet. Nagyvárad például komoly uniós támogatást kapott kerékpárútra, de mindössze egy zsúfolt villamosmegállókat és magas járdaszegélyeket keresztező sávot festett fel bicikliút gyanánt - áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott levélben.

Az autósok szemével

"Kilós kalapáccsal végig kellene kerekezni a kerékpárutakon, és minden ott parkoló kocsi ablakára suhintani kéne egyet" - fogalmazta meg radikális véleményét egyik kerékpáros olvasónk. A felháborodott biciklisekre az [origo] fórumán persze azonnal rákontráztak az autósok is, akik a rendre szabálytalankodó, a KRESZ-t figyelmen kívül hagyó kerekesek tiltakozását érezték hiteltelennek. A levelekből és hozzászólásokból egy valóságos kerékpáros-autós háború bontakozott ki. "Nagyon nem tetszik egyik fél viselkedése sem, de autós szemmel mostanában a bringások kivagyisága irritálóbb nekem" - írta egyik olvasónk a kerékpárosok méltatlankodására reagálva.

Az olvasó kisteherautóját például elmondása szerint egyszer agresszíven ütögette meg egy bringás, amikor a sofőr jobbra kanyarodva a buszsávban nem hagyott elég helyet, hogy a kerékpár a teherautót jobbról előzve egyenesen tovább mehessen. A KRESZ szerint se jobbról előzni, se a buszsávot egyenes haladásra használni nem lett volna szabad abban a helyzetben.

 


Videónk a kerékpársávon parkoló kocsikról

 

"Erdei vadak" a nagyvárosban

"Ez teljesen így van, a biciklisták is szabálytalanok, mint bárki más, csak éppen más típusú szabályokat szoktak megszegni" - ismerte el az [origo]-nak Kürti Gábor, a Critical Mass felvonulások szervezője, a Hajtás Pajtás futárszolgálat vezetője. Szerinte ez azért van, mert a KRESZ sok ponton egyáltalán nem kompatibilis a kerékpározással. "Például egy egyirányú utcába szemből behajtó kerékpár simán elfér az autók mellett, egy jobbra kisívben kanyarodó kerékpár pedig könnyen be tud tagozódni a keresztben érkező autók mellé akkor is, ha közben neki piros a lámpa" - magyarázta, hozzátéve, hogy Nyugat-Európában sok helyen meg is engedi mindezt a helyi szabályozás.

Kürti szerint egy bringás sem indul Budapesten úgy, hogy alapból szabálytalan, de a forgalomban annyi megalázó helyzet éri őket (leszorítják, ledudálják, elállják az útját, nem adják meg neki az elsőbbséget), hogy egy idő után "eldurran az agyuk". "Ha egy csoportot a közlekedésben teljesen kivet magából a rendszer, akkor az a csoport fellázad" - vonta le a következtetést a futár. Ez a lázadás egy idő után sajnos eljut arra a szintre, hogy már nem csak az ésszerűtlen szabályokat, de sok más szabályt sem tartanak be - tette hozzá, elismerve, hogy ő maga is sokszor ebben a stádiumban van.

Kürti Gábor szerint egyébként nem veszélyesek ezek a szabályszegések, mivel -  mint fogalmazott - "a kerékpáros olyan, mint egy erdei vad" - átlát az autók fölött, 300 fokban mindent észlel, mindenre figyel, és tudja, mi veszélyes, mi nem. "Nem a szabály a lényeg, hanem azok, akikért a szabály van" - mondta, utalva arra, hogy a biciklis szabályszegések néha még biztonságosabbá is teszik a közlekedést. "Járdán festett biciklisávon például sokkal jobban kell figyelni a gyerekekre, kutyákra, járókelőkre, mint ha a bringás az autók teker; a buszsávon pedig a szabály szerint elvileg a buszok és a kocsik között kellene mennie a bringásnak: ez szabályos, a másik megoldást meg túléled" - magyarázta.

A büntetés nem jellemző

A kerékpárosok szabálytalanságaival a rendőrség is tisztában van, de a BRFK forgalombiztonsági osztályvezetője szerint nem fektetnek nagy hangsúlyt a megbüntetésükre. "Ha egy rendőr előtt követik el a szabálysértést, az elméletileg megbírságolhatja a kerékpárosokat, de nem ez a jellemző, többnyire inkább figyelmeztetni szoktunk" - mondta érdeklődésünkre Kázsmér Tamás. "Nem a biciklisek megbírságolása a fő profilunk" - tette hozzá.

Forrás: [origo]
Járdán jobban kell figyelni

Hasonló a tapasztalata a Hajtás Pajtás vezetőjének is:  a futárszolgálat bringásai közül csak körülbelül 2-3 havonta bírságolnak meg valakit. Kürti Gábor azonban nem érzi ezt kivételezésnek: szerinte ugyanis Budapesten gyakorlatilag minden autós túllépi a megengedett sebességet, és döntő többségük sosem áll meg a zebránál, a rendőrök azonban itt is csak a kirívó szabálysértéseket bírságolják.

Hogy miként változhat akkor meg mégis az olvasóink által is felvázolt, tragikus közlekedési morál? Ha nálunk is bevezetik a KRESZ-ben azokat a kerékpárbarát módosításokat, amelyek nyugaton már megvannak, a bringásoknak majd később fog eldurranni az agya - vélekedett Kürti, aki szerint egyébként 90-es évek óta érezhetően fejlődött a közlekedési kultúra. Érezhető, hogy az emberek egyre kevésbé agresszívek, és talán a jövőben még látványosabban fog folytatódni ez a folyamat, hiszen azok ülnek a volán mögött is, akik máskor nyeregbe szállnak - vázolta reményeit a kerékpáros aktivista.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK