Vérszívással riogatják hétfőtől az elsősöket

2007.09.01. 9:00

Az osztálytársakkal való találkozás és az órák közötti bohóckodás miatt várja iskolakezdést az [origo] által megkérdezett diákok többsége. A tanulók szerint a szeptember kizárólag az elsősök számára jelent kihívást. Amíg a felsőbb évesek a kicsik vérét próbálják szívni, addig az iskolák javítani próbálnak az elsősök helyzetén. Az általános iskolában a szülőknek megengedik, hogy kísérgessék a hatéveseket, néhány gimnázium pedig tanulási technikákra okítja az újakat.

"Hétvégén még nyár van, de hétfőn már kezdődik az iskola" - magyarázta egy gyorsétteremben ebédelő édesanya a fiának. A hatéves kisfiú ezt azonban elengedte a füle mellett, és többször rákérdezett, mikor kell először iskolába mennie. Az oktatási minisztérium adatai szerint 100 ezerre tehető a hozzá hasonló kisdiákok száma, akik hétfőn mennek életükben először iskolába. Összesen pedig 1 millió 700 ezer gyerek számára indul meg a tanév szeptember 3-án.

Az [origo] által megkérdezett fővárosi általános- és középiskolás diákok nem élik meg krízisként, hogy újra iskolába kell menniük, többségük azt mondta, várja a tanévkezdést. A tanárok és a tanulás nem, az osztálytársakkal való találkozás és a tanórák közötti bohóckodás viszont hiányzott a nyári szünetben - mondták a diákok, akik szerint kizárólag az elsősök számára jelent kihívást a szeptember. "A nagyobbak imádják a kicsik vérét szívni" - magyarázta egy 15 éves lány, aki szerint a kisdiákok már a gólyatáborban és az első napokban megtapasztalhatják az élet árnyékos oldalát. Az [origo] által megkérdezett iskolákban azonban kivétel nélkül azt mondták, hogy próbálnak segíteni az elsősök helyzetén.

A csepeli Kölcsey Ferenc angol tagozatos általános iskolába falai közé normál esetben nem léphetnek be a szülők, a gyerekeket csak a kapuig kísérhetik el. Ez alól az első hónapokban felmentést kapnak a gólyák szülei, akik kivételesen tantermekig együtt mehetnek a kisdiákokkal - mondta Janecskó Andrásné, az iskola igazgatóhelyettese. Az iskola a beilleszkedést segíti azzal is, hogy az első héten rugalmasan kezelik az iskolaotthonos rendszert, ami azt jelenti, hogy a tanítás reggel 8-tól délután 16 óráig tart. Az elsősöket azonban a szülők, ha akarják, az első napokban már délben hazavihetik - tette hozzá az igazgatóhelyettes, aki szerint a sírdogálások ellenére a hatévesek általában hamar belezáródnak az iskoláslétbe.

Amíg az általános iskolában a beilleszkedést, a középiskolákban a felzárkózást próbálják megkönnyíteni. A hatosztályos Trefort Ágoston Gyakorlógimnáziumban az idei lesz a második év, hogy az érkező hetedikeseknek felzárkóztató kurzust szerveznek - mondta Szörényi Zoltán igazgató, aki szerint a fél éven keresztül heti 2 órás foglalkozást csak az veszi igénybe, akinek erre szüksége van. Szörényi szerint az az általános tapasztalat, hogy a hetedikeseknek problémáik vannak, többek között a szövegértéssel, vagy a helyesírással. Ezen próbálnak segíteni a tanórán kívüli kurzussal, amelyen a diákoknak megtanítják, hogyan jegyzeteljenek, milyen tanulási technikát alkalmazzanak, illetve hogyan tudnak jobban koncentrálni.  

Az a legjobb, ha a diák az elején megmondja, hogy mit nem tud. Így lehet elkerülni, hogy egy elsős hónapokon keresztül azt érezze, le van maradva - mondta a gimnázium vezetője, aki szerint a gólyáknál mindig az egy szintre kerülés a legnehezebb. A szülőknek emiatt azonban nem érdemes különösen aggódni - tanácsolta Varga Zoltán gyermekpszichológus, aki szerint az aggodalmaskodó, hosszadalmas előkészületek csak megijesztik a gyerekeket. A szakember szerint a szülő rosszul teszi, ha azzal próbálja megkönnyíteni a gyerek helyzetét, hogy állandóan biztatja, vigasztalja, azt hajtogatja, hogy nem lesz semmi baj.

"Ha ilyenekkel traktálják, akkor sikerül elérni, hogy a gyerek féljen az iskolától" - mondta Varga Zoltán. A pszichológus hozzátette: azok járnak jól, akiknek a családja természetesen kezeli az iskolakezdést. Varga szerint amiatt is fölösleges aggódni, hogy a gyerekek számára nagyon megterhelőek lennének az iskolai szabályok és elvárások, a legtöbben ugyanis könnyen alkalmazkodnak ezekhez. Ráadásul mostanában már az óvodákban sem ritka, hogy teljesítményt követelnek, sok a kötött foglalkozás, így nem is olyan nagy az iskolakezdéssel járó változás. "A gyerekben pedig kíváncsiság is él, és szeretnek iskolába járni, amíg a pedagógusok el nem veszik a kedvüket" - jegyezte meg a pszichológus.

KAPCSOLÓDÓ CIKK