Trükkökkel óvják az érzékeny árut a sofőrök

Vágólapra másolva!
Hiába trükköznek és járnak oktatásra is a kamionsofőrök, néha nem tudják elkerülni a rázós helyzeteket. Legutóbb egy kistereherautó sofőrjét zsarolták hetekig, míg végül megtört és elárulta, mikor szállítja a 38 millió forint összértékű mobilokat. A tolvajok tíz perc alatt le is pakolták a rakományt a kocsijáról. Az értékes áru útját általában csak kevesen ismerik, többnyire mégsem derül ki, hogy ki volt a tégla.
Vágólapra másolva!

Halálos fenyegetés hatására kényszerült elárulni rakományának útját egy sofőr, aki a komáromi Nokia-gyárból szállított telefonokat. A férfit többször felkeresték lakásán fenyegetői, egyikőjük még a levegőbe is lőtt. A sofőrt azzal zsarolták, hogy megölik a családját, felgyújtják a házát, ha nem hajlandó együttműködni velük. Végül elérték nála, hogy jelezze amikor útra kel rakományával.

A Svájc felé induló kisteherautójával hétfőn a nyugati határ közelében megállt, ott a tolvajok alig tíz perc alatt lerakodtak ezer darab telefont. A sofőr ezután vette fel váltótársát, aki később Mosonmagyaróváron fedezte fel a lopást. A feljelentést követően a mosonmagyaróvári rendőrök alig fél nap alatt elkapták a bűncselekmény három gyanúsítottját, két férfit még keresnek.

Néha jobb a megadás

A kitartó zsarolás talán a legdörzsöltebb sofőrt is megtörte volna, erre a rendszeres oktatáson sem tudják felkészíteni őket. "Évente egy vagy két alkalommal tartok oktatást, ahol a legtöbb szó a rázós helyzetek megelőzéséről és kezeléséről esik" - mondta az [origo]-nak Rajnai Zoltán, egy szállítmányozási cég tulajdonosa. Ott elmondja, hogy milyen trükkökkel lehet megelőzni a bajt, de van olyan helyzet, amikor jobb a megadás. "Ha fegyvert szorítanak a sofőr fejéhez, akkor menjen hátra és nyissa ki az ajtót" - mondta Rajnai, aki ismeri egy olyan litván sofőr történetét, aki nem akart engedni, ezért támadói agyonverték.

Az ismert trükkök között említette, hogy a sofőr mindig olyan helyen parkoljon, pihenjen, ahol szem előtt van. Az egyik külföldi út alkalmával például arra kellett kérnie sofőrjét, hogy inkább álljon tilos helyen, de a benzinkút azon részén, ahol szem előtt van. A sofőrt kérdőre vonó rendőrnek pedig csak annyit mondott telefonon, hogy vessen egy pillantást a rakomány értékéről szóló papírra, a nagy összeg láttán a rendőr is elnézővé vált.

A félelem nem látszódhat

Ha ismeretlenek megállítják, semmiképp sem szabad kiszállni, ellenőrzéskor az okmányokat pedig csak egyesével szabad odaadni - mondta Kis Gyuláné, akinek a cége Oroszországba és Ukrajnába szállít árukat, volt már köztük egymillió eurós rakomány is. Azt is tanácsolják a sofőröknek, hogy amikor megállnak pihenni, nézzenek körül, hogy szükség esetén gond nélkül el tudnak-e azonnal menekülni, ne akadályozza ebben őket esetleg egy másik parkoló kamion.

"A sofőr legyen tapasztalt, határozott, nem lehet nyámnyila vagy bárgyú, semmiképp sem látszódhat rajta, hogy fél" - mondta Kis Gyuláné. Rajnai Zoltán ezt azzal egészítette ki, hogy a jó sofőr tud improvizálni, de felkészült is egyben.

Érzékeny áru ma a telefon, számítógép, televízió és egyéb műszaki cikk, de értékes rakomány a gyógyszer is, míg régebben az alkoholra és a dohányárura kellett nagyon figyelni. A rakományra a szállító cég biztosítást köt, de különösen értékes áru esetén a megbízó is külön bebiztosítja a holmit.

Nem lepleződik le a tégla

Csak a belső lánc tagjai tudhatják, hogy éppen mit és mikor szállítunk, az információ csak belülről kerülhet ki - mondta Rajnai Zoltán szállítmányozó. Előfordult például, hogy egy kamionról csak egy bizonyos fajta DVD-ket loptak el, vagyis kimondottan arra a típusra utaztak. A belső körből pont a sofőrök azok, akik a legkevesebbet tudnak előre, ők általában csak azt tudják, hogy honnan hová kell menniük, igaz, néha a gyár nevéből egyértelművé válik a rakomány tartalma is. "Az elloptt kocsi meglesz előbb-utóbb, de általában az nem derül ki, hogy az információ kitől jutott ki" - mondta Rajnai Zoltán.