Nem kell zseniképző a magyar agynak

Vágólapra másolva!
Elitiskolákban nevelné a kiemelkedő képességű gyerekeket az oktatási tárca, de a magyar tehetségek sterilitás helyett normális környezetre vágynak vagy az önmenedzselésre esküsznek. Egy középiskolás diák nemrég nyert első díjat egy uniós versenyen biokémiai kutatásával, az ő sikerében komoly szerepet játszott a jó marketing is, amit nagyrészt maga épített fel. A Friderikusz-műsorban ismertté vált Szász Márton szerint nem szabad bolygatni senkit, aki megtalálta már a helyét. Épp ezért az elitiskolák ötletét sem tartja üdvözítőnek: a tehetség ugyanis önmagában még nem hoz össze, viszont képes arra, hogy bezárja a jó képességű gyerekeket saját világukba.
Vágólapra másolva!

"A részvétel a legfontosabb, ez egy szép mondás, de ha lehet nyerni is, akkor arra kell törekedni" - mondja az alig 18 éves, középiskolás Spohn Márton, aki kiemelkedő tehetségével irányította magára a figyelmet a közelmúltban. A Fazekas Mihály Gimnázium tanulója nemrég érkezett haza Valenciából, ahol az EU Fiatal Tudósok Versenyén első helyezést ért el. Kutatásának témája: a növények hogyan védekeznek speciális szagok kibocsátásával a kártevők ellen.

A kérdést nem botanikai, hanem biokémiai szempontból közelítette meg, "a növényt csak addig látom, amíg beleturmixolom a szerves oldószerbe" - mondta. A verseny után megkeresték egy skóciai egyetemről is, de még nem döntötte el, hogy külföldön akar-e tanulni.

Marketing és türelem

Sikerének kulcsa - a már induláskor is ígéretesnek tartott pályamunka mellett - az, hogy angol nyelven is képes volt a zsűritagok érdeklődését felkelteni jó előadásmódjával. "A marketingről is szólt, de ez így van az életben is" - mondta. Az önmenedzselésben hisz, vég nélkül képes sorolni azokat az állami és céges pályázatokat, ahol érdemes indulni, de sosem mulasztja el a jelentkezést az OKTV-kre (Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny) sem. Szerinte a kutatóknál is az számít leginkább, hogy milyen publikációkat jelentetnek meg, és az, hogy a szabadalmaikat képesek-e eladni.

Szüleinek nagy türelemre van szükségük, mondja, mert mindig visszavonul, amikor haladni kezd egy-egy kutatással. Ugyanakkor szerinte fontos, hogy a család érdeklődik a munkája iránt, mert ezáltal más laikusoknak is könnyedén tud mesélni kutatásairól. Véleménye, hogy azok a kiemelkedő diákok, akik kívülállóknak képtelenek érthetően beszélni szakterületükről, általában nem is érzik szükségét, hogy mások is megértsék őket, ezért záródnak be saját világukba.

Fotó: Hajdú D. András
Még a valenciai sikerben fürdik

Családjának köszönheti azt is, hogy a tehetséggondozásban élen járó Fazekasba íratták be, miután képességeivel kitűnt abból a XVIII. kerületi általános iskolából, ahová járt. A tantárgyak közül a magyarral gyűlik meg legtöbbször a baja, de ebből is igyekszik előnyt kovácsolni: a tanárral vívott állandó harc fejleszti a tárgyaló- és konfliktuskezelő képességét - mondta nevetve.

A tanárok fedezik fel a tehetségeket

A kiemelkedő tehetségek támogatásának jelentőségéről Hiller István beszélt augusztus végén. Az oktatási tárca vezetője szerint olyan gimnáziumokra van szükség, amelyek a kiemelt tehetségnek kiemelkedő pedagógiai és infrastrukturális lehetőséget biztosítanak. "Nem vagyok elitista, de minden országnak szüksége van elitre" - mondta. Új intézmények létrehozásáról az oktatási tárcánál még nem tudtak információval szolgálni, de azt megtudtuk, hogy úgynevezett kistérségi tehetségpontok létrehozását tervezik, ahol a fiatalok, szüleik, és tanáraik kaphatnak majd segítséget. Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben a fiataloknak olyan képzést szerveznének, ahol menedzseri képességeket sajátíthatnának el. Létrehoznának egy pártolói kört is, ami mentorokból és szponzorokból állna.

Fontos szerepe van az iskolának és a tanároknak a tehetséggondozásban az egyik legjobbként ismert iskola, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója szerint is. Elsődlegesen a tanárok fedezik fel a tehetséget - mondta Hámori Veronika. A gyerekek később egymástól is rengeteget tanulnak, a tanárnak egy bizonyos pont után szinte csak kézben kell tartania a diákok szerteágazó gondolatmeneteit.

A Fazekas igazgatója szerint eddig is működött a tehetséggondozás, nem volt sok ilyen jellegű iskola, de nincs is szükség sokra. Hámori szerint a Fazekas nem zseniképző, hanem a kíváncsi és fogékony gyerekek iskolája. A tőlük kikerülő diákok közül sokan szép karriert futnak be, de a legfontosabbnak azt tartja, hogy elég nyitottak legyenek és ha úgy adódik, váltani is tudjanak.

Szász Marcitól csodát vártak

"Ha valaki emberileg megtalálja a helyét, nem érdemes bolygatni" - mondja a 20 éves Szász Márton, aki kisiskolásként vált híressé Friderikusz Sándor műsorában. A csodagyerekként mutogatott vörös hajú fiú pillanatok alatt oldott meg számítási feladatokat és vékonyka hangján már akkor a számítógépben rejlő hatalmas lehetőségekről beszélt. Őt sokat nyúzták, miután ismertté vált: iskolát váltott, magántanuló is volt, végül egy edelényi középiskolában találta meg a helyét. "Volt, aki csodát várt, de mindig nem tudtam csodát tenni" - jegyzi meg.

A kiemelkedő gyerekek számára szerinte nem egy csúcstechnológiával ellátott iskola a legfontosabb, nagy szükség van viszont azokra az átlagos iskolákban is fellelhető, figyelmes tanárokra, akik egyengetik a gyerekek útját. "Sok múlik az emberi hozzáálláson, és az semmibe nem kerül" - mondja az informatikus hallgató. A zseniképzők ellen szól szerinte az is, hogy a gyerekek más-más szempontból kiemelkedőek, és "nem biztos, hogy jó egymás mellé tenni a legjobb csicseriborsót a legjobb krumplival": a hasonló érdeklődésű gyerekek szigetesedni kezdenek, pedig fontos, hogy ne csak a saját szakterületükön fejlődjenek.

Ő az edelényi gimnáziumban kapott tanári segítséget, elintézték például, hogy már harmadik osztályos korában bejárhatott tanulni a miskolci egyetemre, ahová most is jár. Nem volt szokatlan, hogy évekkel megelőzte kortársait, hatéves korában például már a harmadik osztályt kezdte az általános iskolában. Kiemelkedő képességei közül ma azt említette meg, hogy nagyon gyorsan olvas, és ennek jó hasznát veszi.

Fotó: Pályi Zsófia
A pihenés nem erőssége

Versenyeken Szász Márton is megfordult, sőt díjakat is hozott el, de inkább azokat a versenyeket preferálta, ahol egy-egy új ötlettel, találmánnyal rukkolhatott elő. Már tíz évvel ezelőtt olyan oktatást segítő rendszert fejlesztett ki, amelyhez hasonlót a mai távoktatásban is használnak. A verseny önmagában nem motiválta, mondja, sokkal inkább az, hogy a versenyek ürügyén modern eszközökkel foglalkozhatott.

Pályázatok, versenyek felkutatására most sem fordít sok időt, inkább egy új szoftver fejlesztésén töri a fejét. A kreatív és termelő cégek számára készülő projektmenedzsment-rendszer megkönnyítheti majd a cégvezetők életét. Szász Márton szerint az informatika nem öncélú, ezért olyan szoftverek fejlesztésén dolgozik, amelyeket a mindennapi életben lehet használni. "A kikapcsolódás sose volt az erősségem, ebből a szempontból korrigálásra szorulnék" - mondja mosolyogva. Ha valamit megold, pár óra múlva már azon veszi észre magát, hogy egy új problémán töri a fejét.