Túlélésre játszanak a láthatatlan bringások

Vágólapra másolva!
Fehérre festett, leláncolt bicikli emlékeztet majd mindenkit egy halálos kerékpáros balesetre vasárnaptól Budapesten a Stefánia és a Thököly út kereszteződésben. A biciklit fővárosi kerékpárosok állítják fel egy demonstráció keretében. Az eseményen nem csak elgázolt társukra emlékeznek, hanem figyelemfelhívásnak is szánják. A biciklisek szemléletváltást követelnek: egyenjogúságot a városi utakon, több türelmet és figyelmet az autósok - és a kerékpárosok - részéről is.
Vágólapra másolva!

Csendes tekerést szervez vasárnapra több más szervezettel együtt a Magyar Kerékpárosklub (MKK). A biciklisták egy múlt heti halálos kerékpáros baleset helyszínére - a Stefánia és a Thököly út kereszteződésébe - bicikliznek, ahol egy úgynevezett szellembringát állítanak fel.

A kereszteződésben múlt hét pénteken gázolt halálra egy biciklist egy teherautó. A szellembringa - egy fehérre festett, leláncolt bicikli - mementó és figyelmeztetés is egyben. A demonstráció célja a megemlékezésen túl, hogy szemléletváltást szorgalmazzon a kerékpáros létesítmények tervezői és megvalósítói, valamint a közlekedés összes résztvevője körében és a közlekedési kultúrában.

Eldugva

A budapesti kerékpáros létesítmények tervezésénél az a jellemző, hogy úgy helyezik el a bicikliket, hogy ne zavarják a gépjárműforgalmat - mondta az [origo]-nak László János, az MKK elnöke. Ez azt okozza, hogy sem az autósok, sem a kerékpárosok nincsenek hozzászokva a másik jelenlétéhez az úton, és amikor elérik azt az 1-2 metszéspontot, ahol találkoznak, "nagyon-nagyon veszélyes, akár halálos balesetek" is történnek.

László szerint ez az a filozófia, ami miatt olyan balesetek történnek, mint ami a Stefánia úton, ahol a kerékpárúton egyenesen haladó biciklist gázolta halálra a jobbra forduló teherautó. Az ilyen kereszteződésekben sok esetben nem látja egymást a két közlekedő a fáktól vagy a hirdetőoszlopoktól. László János szerint a biciklis-autós balesetek nagy része ehhez hasonló.

Közelebb kerülni egymáshoz

A kerékpárosok szerint szemléletváltásra van szükség mind a létesítmények tervezésében és kivitelezésében, mind pedig a közlekedési kultúrában - annak összes résztvevője körében. A fejlettebb európai államokban például már alkalmazott felfogás szerint az utak tervezésénél nem elválasztani, hanem éppen hogy közelebb kell egymáshoz hozni az autósokat és a kerékpárosokat - legalábbis a városokban -, a közlekedőknek pedig - legyen szó autósról vagy kerékpárosról - sokkal nagyobb figyelmet kell tanúsítaniuk a másik iránt - mondta a klubelnök.

Az MKK közleményt is kiadott pénteken a kérdésben. Ebben kritizálják a kerékpáros létesítmények tervezőit, akik "komoly szakmai felkészültség és tapasztalat hiányában elavult ismeretekre, szubjektív vélekedésre támaszkodnak" munkájuk során, a kerékpárutakat pedig "a fontosabbnak ítélt autózási, parkolási, költséghatékonysági szempontokhoz igazítják", ami egyre több balesethez vezet.

A legvédtelenebb szereplők

A kerékpárosok szerint ők a közlekedés legvédtelenebb szereplői közé tartoznak, a balesetekben pedig - bárki legyen is a hibás - ők szenvednek súlyosabb sérülést. Ezért egy országos szemléletváltó kampány indítását követelik, amely a közlekedőket az egymás iránti türelemre és toleranciára, a kerékpáros infrastruktúra megalkotóit pedig a szakmai együttműködésre figyelmezteti, mivel "a szabályok önmagukban nem képesek védelmet nyújtani a napról napra növekvő számú biciklista számára".

A kerékpár nem egy probléma, amit el kell dugni, hanem az egyik legfontosabb és a többi járművel egyenjogú közlekedési eszköz - mondta az [origo]-nak László János.

Fotó: Szabó Pál

"Vezess úgy, mintha láthatatlan volnál!"

Addig is, amíg a biciklisek követeléseinek foganatja lesz, érdemes elolvasni a Hogyan ne üttessük el magunkat című brosúrát. Az amerikai Michael Bluejay biciklisek számára összeállított (egy hazai aktivista által magyarított) jó tanácsai arra tanítják a kerékpárost, hogyan ússzon meg baleset nélkül egy átlagos napot a városi közlekedésben, akár a KRESZ szabályainak szabados értelmezésével is. A szerző abból indul ki, hogy a biciklisnek mindig előre kell látnia azt, hogy egy adott közlekedési helyzetben a többi közlekedő miképp viselkedik majd.

A tíz legjellemzőbb balesettípust veszi alapul, és ezek elhárítására ajánl technikákat. Olyan figyelemfelhívó fejezetcímekkel operál, mint például A jobb kereszt, A halál vörös lámpája, A jobbhorog vagy éppen A rossz irányú puffanás.

Általános tanácsként ajánlja például a forgalmas utak elkerülését, a világítás használatát vagy épp egy-egy közlekedési sáv teljes elfoglalását. A legfontosabb tanácsot a végére hagyja: "Vezess úgy, mintha láthatatlan volnál!"