Kenőpénz helyett haverság segít a hivatalban

Vágólapra másolva!
Elenyésző a kenőpénz, ám annál fontosabb a személyes ismeretség a hivatali ügyek intézése során - írja a Népszabadság a Miniszterelnöki Hivatal által készíttetett, a közigazgatás reformját előkészítő felmérések alapján. A legkedveltebb hivatal a családgondozó szolgálat, a legutáltabb a munkaügyi központ.
Vágólapra másolva!

Elsősorban az összeköttetéseken dől el, nem pedig a csúszópénzen ki, milyen hatékonysággal tudja elintézni ügyeit a hazai hivatalok útvesztőjében - derül ki a hazai közigazgatás megítéléséről készült kutatásokból, amelyeket a Népszabadság ismertet. A Miniszterelnöki Hivatal által készíttetett, a terület reformját előkészítő felmérések szerint a közszolgáltatásokra Magyarország a GDP arányában sokkal többet költ, mint a legtöbb uniós tagország - főleg a magas bérek miatt -, ugyanakkor az ügyfelek megítélése szerint az utóbbi időben némileg javult a szolgáltatások színvonala.

Az ügyfelek az ügyintézőkkel általában elégedettek, de a költségekkel és a várakozási idővel nem. Egy-egy alkalommal átlagosan 40 percbe kerül a hivatali ügyintézés.

A felmérésekből az is kiderül, hogy a hazai közigazgatásra általában nem korrupt. A magánszemélyek esetében elenyésző - 2-3 százalék - azok aránya, akik - ügyük kedvező elbírálásért, az ügymenet gyorsításáért vagy egy büntetés elkerüléséért - kenőpénzt fizettek, ám annál szembetűnőbb a kapcsolati tőke előnye. A megkérdezettek több mint fele számolt be arról, hogy jól jöttek a hivatalnokokkal fennálló személyes kapcsolataik.

A vállalatoknál magasabbak ezek a számok: megvesztegetéssel 15 százalékuk jutott eredményre a hivatalokban - az építési hatóságnál, illetve az állami támogatások megszerzésénél, vagy a földhivatal esetében tapasztalt korrupciót a válaszadók harmada -, ám összeköttetéssel a megkérdezettek több mint 60 százaléka szerint könnyen célt lehet érni.

A kutatásokból kiderült, hogy az állami hivatalok közül a családgondozó szolgálat a legkedveltebb az emberek körében, és a munkaügyi központoknak a legrosszabb a megítélése, az ügyfelek az utolsó előtti helyekre sorolták Földhivatalt és az APEH-et. A legtöbb megkérdezettnek az Okmányirodákról van személyes - viszonylag kedvező - tapasztalata - olvasható a Népszabadságban.