Vágólapra másolva!
Alaptalannak tartják a gyanúba keveredett taxis cégek vezetői, hogy előre elosztották volna egymás között a nagy megrendeléseket. A versenyhivatal hét cégnél és egy érdekvédelmi szervezetnél indított ezzel kapcsolatban vizsgálatot. Egy név nélkül nyilatkozó taxis szerint kíméletlen harc folyik a megrendelésekért, mindenki igyekszik lobbizni, ismerősöket felhajtani a céges szerződések megszerzéséért.
Vágólapra másolva!

"Jött három hölgy, szerződéseket néztek át, pár dolgot lefénymásoltak" - mondta az [origo]-nak a csütörtöki razziáról Garamszegi Miklós, a Főtaxi igazgatója. A Gazdasági Versenyhivatal összesen nyolc irodában - hét taxis társaságnál és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségénél - tartott előzetes bejelentés nélküli ellenőrzést kartell gyanú miatt.

A versenyhivatal eljárása azért indult, mert alaposan feltételezhetőnek tartják, hogy a 7 cég - az általuk létrehozott érdekképviseleti szövetség tevékenysége mögé rejtve - előzetesen egyeztetett és megállapodott a 2006-2008-ban kiírt pályázatok és közbeszerzések várható nyerteséről. "Az egyeztetések és megállapodások valószínűleg a pályázat várható nyertesének kiválasztására, a pályázati árakra, valamint egyes pályázók pályázatoktól való távolmaradásának elérésére terjedtek ki" - álla a GVH közleményében.

Szerződésben a fix megrendelések

Ezeken a pályázatokon és közbeszerzéseken dől el, hogy melyik cég szállíthatja a következő időszakban egy-egy nagyobb vállalat, vagy hivatal munkatársait, ügyfeleit, ezek a megbízások jelentik a biztos megrendeléseket a taxisok számára. A hét gyanúba keveredett társaság a 6x6 Taxi, a Budapest Taxi, a Buda Fuvarozó, a City Taxi, a Főtaxi, a Taxi-2000, és a Voláncom.

"Alaptalannak tartom a gyanút, egymás konkurenciái vagyunk, miért fognánk össze?" - mondta a Főtaxi igazgatója. Garamszegi Miklós elmondása szerint többnyire nem is tudják, hogy hányan és melyik cégek indulnak rajtuk kívül egy-egy megbízásért. A versenyhivatal gyanúját azért is furcsának tartja, mert a gyanúba keveredett cégek különböző kaliberűek, vannak köztük kisebb és nagyobb cégek is.

A gyanúba keveredett érdekvédelmi szervezetről Tamás Miklós, a City Taxi elnöke azt mondta, hogy egy nyitott szervezetről van szó, bármelyik taxis társaság beléphet, célja többek között a taxisok képzése és taxis szakmát érintő problémák javítása. A kartellgyanút a City elnöke is alaptalannak tartja, az [origo]-nak azt mondta, hogy ők eleve nem is indulnak egy sor pályázaton, mert soha nem dolgoztak a legolcsóbb tarifaosztályban, és tudják, hogy ezért esélyük sem lenne.

Kíméletlen harc

Az egyik érintett cégnél dolgozó taxis az [origo]-nak név nélkül nyilatkozva azt mondta, hogy kíméletlen harc folyik a megrendelésekért cégeken belül és a cégek között is. A cégvetők lobbiznak, ismerősöket hajtanak fel egy-egy megbízás megszerzéséért - mondta. Szerinte a mostani kartellgyanú miatt indított vizsgálat mögött inkább konkurenciaharc állhat, például az egyik jobb megbízásról lecsúszott cég dobhatta fel a többieket. A taxisok közötti heves küzdelemre szerinte jellemző, hogy az egyik utasát majdnem kirángatta egy másik társasághoz tartozó kollégája az autóból, mondván az az ő területe.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a gyanúba keveredett vállalkozások a jogsértést valóban elkövették, az eljárás a tények tisztázására irányul - áll a Gazdasági Versenyhivatal közleményében. Az eljárásokra biztosított időtartam 180 nap, amely - az ügy bonyolultságától függően - két alkalommal ugyanekkora időtartammal meghosszabbítható.