Az idős sofőröket okolják a balesetekért

Vágólapra másolva!
Évről évre egyre több balesetet okoznak a 60 év feletti vezetők. Japánban például úgy próbálnak ennek gátat szabni, hogy kedvezményekben részesítik azokat a 65 év feletti embereket, akik leadják jogosítványukat. A közlekedési szakember szerint Magyarországon a szigorúbb egészségügyi alkalmassági vizsga jelenthetne megoldást.
Vágólapra másolva!

Bár a világon sehol nincs életkori korlátozás a jogosítvány megszerzése vagy meghosszabbítása esetében, számos országban gondot okoz, hogy egyre több balesetet okoznak az idős emberek.

Nemrég például Tokióban bevezették, hogy kedvezményeket kapnak a 65 évnél idősebbek, ha nem vezetnek autót. Az üzleti élet ezzel a rendőrség azon erőfeszítését támogatja, amely a 65 év felettieket jogosítványuk leadására ösztökéli, hogy kevesebb legyen a baleset. Egy szálloda például 10 százalékkal olcsóbban adja nekik ételeit, egy bank magasabb kamatot ajánl betéteikre, egy áruház ingyenes házhoz szállítással csábítja jogosítványuk visszaadására az idősebb korosztályt.

Magyarországon is egyre többször okoznak balesetet az idősek. Míg 2002-ben 1864 baleset okozója volt 60 év feletti személy, 2004-ben már 2163, 2006-ban pedig 2460 hatvan évnél idősebb ember okozott közlekedési balesetet. Ez a szám ugyanakkor azokat a baleseteket is magában foglalja, amikor a baleset okozója nem személygépkocsival, hanem például biciklivel közlekedett.

Jogosítványukat a vezetni tanulók általában 17-25 éves koruk között szerzik meg, de - bár hivatalos statisztika nincs erre vonatkozólag - körülbelül 200 tanulóvezetőből egy 60 évnél idősebb. Az [origo] által megkérdezett autósiskolák mindegyikében arról számoltak be, hogy minden évben van pár idős tanulójuk. A Magyar Autóklubnál például 600 főből 2 volt tavaly 60 év feletti. A Citrom Autósiskolában tavaly csak egy 50 és 59 év közötti személy tanult, idén viszont 3, sőt van egy 60 és 69 év közötti tanulójuk is. Az [origo] által megkérdezett iskolák közül a Csigavér Autósiskola oktatja a legidősebb embert, az illető 72 éves, és nemrég iratkozott be hozzájuk.

"Évente öt-tíz 60 évnél idősebb tanulónk van, 68 éves volt az eddigi legidősebb ember, aki le is vizsgázott nálunk. Egy idős ember is ugyanúgy meg tud tanulni vezetni, mint egy fiatal, bár általában több pótórát végeznek, mielőtt megszereznék a jogosítványt" - mondta az [origo]-nak Halász László, a Csigavér Autósiskola vezetője.

Szigorúbb alkalmassági vizsgálat kellene

Egyetért ezzel Pausz Ferenc, az ORFK közlekedési főosztályának vezetője is. "Ahogy minden ember más és más, úgy az idősek között is vannak jól és rosszul vezetők is. Emiatt nem lenne célszerű életkori korlátot szabni a jogosítvány megszerzéséhez vagy az érvényességéhez. Azoknak az időseknek a száma viszont kétségkívül nagyobb a fiatalokhoz képest, akiknek a reakcióideje már nem megfelelő, ezért nem tudnak gyors döntéseket hozni. Az idősebb korosztálynál a szervezet elhasználódik, a hosszabb reakcióidő mellett számításba kell venni a nehezebb mozgást vagy az ízületi fájdalmakat" - közölte Pausz. Hozzátette: ha viszont ezt az idős vezető felismeri és ezzel együtt tud élni, akkor elkerülhetők a balesetek. A szakember ezért az időseknek azt javasolta, hogy lassabban vezessenek, így több idejük van egy-egy döntést meghozni. "Van ugyanakkor olyan 60-65 éves, sportos ember is, aki felülmúlja egy fiatal reakcióidejét, így nem lehet általánosítani" - tette hozzá.

A jelenlegi törvények szerint a 40 év alattiak 10 évre kapnak jogosítványt, a 40 és 60 közöttiek 5 évre, a 60 és 70 év közöttiek 3 évre, míg a 70 év felettieknek 2 évente meg kell hosszabbíttatniuk a vezetői engedélyt. Ennek feltétele egy orvosi alkalmassági vizsgálat.

"A legnagyobb probléma, hogy a jelenlegi orvosi alkalmassági vizsgálat finoman szólva nem helytálló. Sokszor csak annyiból áll az egész, hogy az orvos közli: nézzen a szemembe, lát, alkalmas. Így viszont nem szűrik ki azokat, akik bármilyen komoly, például látási vagy hallási problémákkal küzdenek" - mondta Pausz Ferenc, aki szerint egy szigorúbb orvosi vizsgálattal ki lehetne szűrni azokat, akik már nem tudnak biztonságosan vezetni, korosztálytól függetlenül. Példaként említette, hogy találkoztak már olyan idegbeteg emberrel, akinek a jogosítványát egy évvel korábban hosszabbították meg, miközben betegsége nyilvánvalóan előbb kezdődött.