Hajnalban sztrájkba lép a BKV

Vágólapra másolva!
Káosz várható Budapesten és környékén hétfőn, mivel a BKV szakszervezetei bejelentették: megtartják a korábban beharangozott sztrájkot. Mivel a még elégséges szolgáltatásokról sem született megegyezés, valószínű, hogy a tömegközlekedés hétfőn üzemkezdetkor nem indul el. A munkabeszüntetés délután egy óráig tart, de a forgalom csak késő délután állhat helyre. A rendőrök és a taxis társaságok már készülnek a nagyüzemre.
Vágólapra másolva!

Megtartják a hétfőn üzemkezdettől 13 óráig bejelentett munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután vasárnap sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével - közölték a szakszervezetek képviselői vasárnap délután. Mivel hétfőn nulla órától sztrájkolni fog a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) is, káosz várható Budapest és környéke közlekedésében.

A BKV szakszervezetei azt követelik, hogy a BKV vonja vissza pénteken bemutatott paraméterkönyvet (amely mintegy 4 százalékos teljesítmény-csökkenést irányoz elő), mondjon le a 2008-ra tervezett 300 fős létszámleépítésről, és a cég, a főváros vagy a kormány adjon írásos garanciát arról, hogy megoldja a közlekedési vállalat pénzügyi problémáit.

A BKV vezetése szombaton jelezte, hajlandó engedményeket tenni. A cégvezetés a módosított verzióban már elállt volna a 300 fős létszámleépítéstől, illetve vállalta volna, hogy a paraméterkönyv tervezetének végső kidolgozásába bevonja a szakszervezeteket is. A menedzsmentje azt is megígérte, hogy konzultációkat kezdeményez a főváros és az állam képviselőivel a vállalat biztonságos finanszírozásának megteremtése érdekében.

Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke az MTI-nek azt mondta, a szakszervezetek elutasították a BKV-menedzsment megállapodás-tervezetét, és nincs megegyezés a sztrájk idején nyújtandó, még elégséges szolgáltatás mértékében sem, így egyelőre bizonytalan, hogy lesz-e egyáltalán bármiféle tömegközlekedés a fővárosban. A szakszervezetek azt javasolták, az éjszakai menetrend szerint közlekedjen mintegy száz busz 33 vonalon, de valószínűleg csak a BKV alvállalkozói dolgoznak hétfőn, ami körülbelül száz buszt jelent.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese elmondta: a vállalat vezetősége a szombati megállapodás-tervezetet akarta a vasárnapi tárgyaláson is elfogadtatni a szakszervezetekkel. "Úgy látszik, hogy sem a tulajdonos, sem az állam, sem pedig a menedzsment nem foglalkozik azzal, hogy mi lesz Budapesten a tömegközlekedéssel hosszabb távon. Mindenki csak odáig gondolkodik, hogy holnap ne legyen balhé, pedig ha bedől a vállalat, akkor nem fél napra fog megállni a város" - mondta.

Mindenki készül

A BKV bérleteket a sztrájk ideje alatt a Volánbusz elővárosi, és Budapest közigazgatási határain belül közlekedő járatain elfogadják - közölte a társaság. A munkabeszüntetés nem érinti a BKV alvállalkozói által üzemeltetett járatokat: a 3-as, 113-as, 113A, 14-es, 30-as, 41-es, 41GY, 50-es, 58-as, 87-es, 87A, 187-es, 88-as, 114-es, 120-as, 147-es, 150-es, 170GY, 250-es, 83-as trolipótló és 2-es villamospótló buszokat.

A taxis társaságokhoz az átlagosnál jóval nagyobb számú előrendelés érkezett, a cégek várhatóan csaknem összes autójukat és sofőrjüket csatasorba állítják a hétfőn üzemkezdettől tervezett BKV-sztrájk idején. Barakka Gáborné, a hatszáz autóval dolgozó 6X6 taxi nappalos műszakvezetője a távirati irodának azt mondta, hétfőn "aki él és mozog" szállítani fogja az utasokat, és a központban is erősített szolgálat várja a hívásokat.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szintén nagyobb létszámmal segíti majd a csomópontokban a közlekedési káosz elkerülését. A BRFK sajtóügyeletese azt mondta, ha leáll a tömegközlekedés, a rendőrök emelt létszámban lesznek jelen a csomópontoknál, valamint a ki- és bevezető útszakaszoknál. Ha a helyzet úgy kívánja, akkor egyes útszakaszokon a rendőrök a buszsávban is engedélyezhetik az autósok közlekedését, a BKV-sztrájk azonban nem ad automatikus felhatalmazást erre.

A mentőállomások dolgozóinak gondot okoz majd az állomásokra való eljutás, és várhatóan a mentőautóknak a napközbeni előrejutás is - mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. A szóvivő azt mondta, az éjszakai mentősöknek be kell várniuk a váltást, de a jogszabály szerint 14 óránál többet nem dolgozhatnak, így az este hét órakor kezdő éjszakai műszak legkésőbb reggel 9 óráig teljesíthetnek szolgálatot.

A közoktatási törvény rendelkezései alapján minden iskolaigazgató mérlegelheti, hogy az iskolában megtarthatók-e a tanítási órák - közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium. Ha a bejárók magas száma miatt az igazgató arra a következtetésre jut, hogy nem, rendkívüli tanítási szünetet rendelhet el. Az iskoláknak azonban ebben az esetben is gondoskodniuk kell a tanulók felügyeletéről. A sztrájk miatt távol maradó vagy késő tanulók hiányzását igazolt hiányzásként kell elfogadni.

A munka törvénykönyve szerint is igazoltnak kell tekinteni a távollétet, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül. Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.

Senki nem ad pénzt

Az érdekképviseletek eredetileg a tervezett járatritkítások ellen tiltakozva helyeztek kilátásba sztrájkot. E mögül végül kihátrált a főváros vezetése, a tervezett 10 százalék helyett pénteken már csak 4 százalékos teljesítmény-csökkentést fogadtak el. Időközben azonban a szakszervezetek felvették a követelések közzé a cég finanszírozását is. Abban mindenki egyetért, hogy a BKV alulfinanszírozott: bevételei a fővárosi és az állami támogatással együtt is 10 milliárd forinttal maradnak alatta a kiadásoknak.

A jegyárakat azonban nem érdemes emelni, hiszen biztos, hogy az elmaradozó vagy bliccelő utasok miatt egy tízszázalékos emelés nem hoz tíz százalékkal több bevételt. Az üzemi veszteség csökkentését szolgálta volna a menetrendeket meghatározó paraméterkönyv átírása is. Az eredeti elképzelés szerint éves szinten hatmilliárdot spóroltak volna a járatritkításokkal, de a tiltakozások hatására a főváros visszakozott.

Elvileg adhatna több támogatást a főváros, de minden városházi forrásunk azt mondta, az önkormányzatnak nincs pénze. Valószínűleg hiába remélnek több támogatást a központi költségvetéstől is, a Pénzügyminisztérium (PM) és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) képviselői el sem mentek - pedig hívták őket - a sztrájktárgyalásokra. Hiába kérdezte a két tárcát az [origo] is, nem kaptunk választ arra, hogyan képzelik el a tömegközlekedés finanszírozását.

A főváros szerint az agglomerációs településeknek - vagy Pest megyének - is be kellene szállniuk 6-7 milliárddal a BKV finanszírozásába, hiszen az számukra is szolgáltatásokat nyújt. Azok azonban elutasítják ezt, hiszen az önkormányzati törvény a Fővárosi Önkormányzat feladatkörébe rendeli a tömegközlekedést, a kerületeket, az agglomerációs településeket vagy Pest megyét semmi nem kötelezi, hogy fizessenek.

Megoldást jelenthetne, ha az állam törvényben vállalna garanciát a költségvetési támogatások értékének szinten tartására. A támogatás mértéke ugyanis évek óta nem változott, miközben az infláció miatt a reálértéke csökkent. Segítséget jelenthetne az is, ha a BKV a MÁV-hoz hasonlóan visszaigényelhetné az üzemanyagok jövedéki adóját. Az [origo] szerette volna megtudni a PM-től, hajlandók lennének-e egy ilyen lépésre, de a tárca erre a kérdésre sem válaszolt.