Pénteken sztrájkol a BKV

2008.04.16. 10:25

Megtartják pénteken egész napos munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután szerdán sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével - jelentették be a sztrájkbizottság tagjai. Délután négy órától tárgyaltak egymással a BKV-szakszervezetek képviselői és a cég vezetői, de az egyeztetés ismét eredménytelen volt. Az esti utolsó fordulóban sem született megállapodás, pedig a főváros tett már egy gesztust: csak májusban dönt a BKV paraméterkönyvéről, addig további adatokat gyűjtenek be a menetrend átalakításáról.

Egész napos sztrájkot tart pénteken a BKV, mivel a szerda esti egyeztetés sem vezetett megállapodáshoz a cég vezetése és a szakszervezetek között. Igaz a 24 órásnak hirdetett sztrájk pénteken, a hajnali műszakkezdéstől nulla óráig tart, így a munkabeszüntetés kezdete előtt az éjszakai járatok menetrendszerűen közlekednek. Mivel a BKV vezetése a Volán társaságoktól sem kapott segítséget a közlekedés részleges fenntartásához, teljesen megbénulhat a főváros tömegközlekedése.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság egyik szóvivője szerint a szakszervezetek nem tudták elfogadni a BKV Zrt. vezetőségének ajánlatát, mert abban nincs szó a paraméterkönyv visszavonásáról, és nem adtak garanciát arra vonatkozóan, hogy tárgyalásokat kezdeményeznek az illetékesekkel a cég gazdasági problémáinak megoldására.

A szakszervezetek csütörtökön a sztrájk technikai lebonyolításával foglalkoznak, legközelebb jövő hét kedden ülnek tárgyalóasztalhoz a cég vezetőségével, "de amennyiben szerdán olyan jelzés érkezik a kormányzat vagy a tulajdonos részéről, ami befolyásolná a pénteki sztrájkot, akkor hajlandóak vagyunk a tárgyalóasztalhoz ülni" - tette hozzá Nemes Gábor.

Kiricsi Karola, BKV szóvivője a szerdai sikertelen tárgyalás után elmondta, hogy a cég vezetősége csütörtök reggel nyolc órára várja a sztrájkbizottság képviselőit, mert - mint mondta - a cég mindent megtesz a sztrájk elkerülése érdekében.

A BKV Zrt két alvállalkozóit nem érinti a sztrájk, így a Nógrád Volán és a VT Transman zavartalanul üzemelteti összesen 20 járatát a bérelt viszonylatokon a pénteki munkabeszüntetés alatt is. A normális menetrend szerint közlekedik a főként Budafokon és a XI. kerületben üzemelő 150-es, a 14 és 114-es, 30-as, a 41-es és 41 gyors, az 50-es, 58-as, a 250-es, a 13-113-113A, és a 87-87A-187 jelzésű autóbusz. A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok is.

A múlt héten hétfőn tartott félnapos sztrájk alatt az alvállalkozókkal együtt is csak a teljes szolgáltatás hét százaléka üzemelt.

Igazolt hiányzás

A Munka Törvénykönyve szerint a távollétet igazoltnak kell tekinteni, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül. Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.

A közoktatásról szóló törvény alapján minden iskolaigazgató mérlegelheti, hogy az irányítása alatt lévő iskolában a sztrájk napján megtarthatók-e a tanítási órák.

Az intézményvezetők a hiányzók és bejárók magas száma miatt rendkívüli tanítási szünetet rendelhetnek el, az iskoláknak azonban gondoskodniuk kell a tanulók felügyeletéről.

Utolsó próbálkozás délután

Délután hat óra körül a BKV közleményben tudatta, hogy új megállapodás-tervezetet készítenek elő, amelyet a szerda esti tárgyaláson nyújtanak át a szakszervezetek képviselőinek.

A délutáni eredménytelen egyeztetés után még egy kísérletet tettek a felek, hogy este közös nevezőre jussonak, ám ez sem volt sikeres. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság egyik szóvivője az [origo]-nak délután azt mondta, hogy a cég vezetése nem tett érdemi ajánlatot számukra, ezért - hacsak este nem tudnak megállapodni - megtartják a péntekre meghirdetett egésznapos sztrájkot.

Néhány órával korábban a fővárosi közgyűlés városüzemeltetési bizottsága úgy döntött, egy hónappal elhalasztják a döntést a BKV paraméterkönyvéről. A testület úgy döntött, május 14-ére kér új előterjesztést a főpolgármestertől, amelynek tartalmaznia kell azt is, hogy pontosan mennyibe kerül és mennyi megtakarítást hoz a menetrend átalakítása, és amelynek ekőkészítésébe be kell vonni a szakmai szervezeteket, a kerületeket és az érdekképviseleteket is.

A városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnöke, Lakos Imre azt mondta: reméli, hogy a pénteken egész napos sztrájkra készülő szakszervezetek figyelembe veszik a paraméterkönyv elhalasztását, és elállnak az egész napos munkabeszüntetéstől. Nemes Gábor azonban azt mondta, ők továbbra is a paraméterkönyv visszavonását, és egy teljesen új tervezet elkészítését követelik.

Lakos a bizottsági ülésen felolvasott egy, a szakszervezetektől kapott levelet, amelyben az érdekképviseletek azt írták, elállnak a sztrájktól, ha visszavonják a paraméterkönyv tervezetét, és az ő bevonásukkal nekiállnak egy új tervezet kidolgozásának, illetve ha a főváros írásban garantálja, hogy megkezdi, és augusztus 31-éig be is fejezi a BKV finanszírozását rövid- közép- és hosszútávon rendező koncepció kidolgozását. A bizottság egyhangú határozatban kérte fel a főpolgármestert, hogy kezdje meg egy ilyen koncepció előkészítését.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes - aki nem volt jelen a szerdai ülésen - az utolsó pillanatban juttatta el a bizottsághoz határozati javaslatát, amelyben ő is a döntés elhalasztását javasolta. Két nappal korábban a főpolgármester-helyettes még olyan előterjesztést írt alá, amelyben a módosított paraméterkönyv elfogadása mellett áll ki. Kiderült azonban, hogy a Hagyó nevével fémjelzett paraméterkönyv még a városháza illetékes ügyosztálya szerint is több ponton hibás.

Demszky Kákosyval egyeztet

Az MTI kormányzati körökből származó értesülése szerint szerdán találkozik Demszky Gábor főpolgármester és Kákosy Csaba gazdasági miniszter, megbeszélésük egyik fő témája a BKV finanaszírozása lesz. A konzultáció jellegű találkozón ugyanakkor nem várható a problémák megoldása, hiszen az kormánykompetencia. Nem sokkal az esti tárgyalások kezdete előtt Ábrahám Gergely, a gazdasági és közlekedési minisztérium szóvivője is megismételte: a jelenlegi helyzetben a tárcának nincsen lehetősége arra, hogy forrást biztosítson a BKV-nak. Ugyanakkor szakmai segítséget ajánlottak a főváros vezetésének ahhoz, hogy hatékonyabb vállalattá alakítsák a BKV-t. 

Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója egyetértésről beszélt a találkozó után a BKV-t érintő szabályozási kérdésekben Demszky Gábor és Kákosy Csaba között. Nyilatkozata szerint állami támogatásról viszont nem volt szó, mivel az nem a gazdasági minisztérium kompetenciája.

Gyurcsány Ferenc az elmúlt napokban többször utalt arra, hogy 2003-ban megállapodást kötöttek a fővárossal a BKV helyzetének rendezésére, de ezt a főváros nem tartotta be, így nem támogatja, hogy a főváros 18 milliárd forintos igényét a központi költségvetésből finanszírozzák. Április elején ugyanis a fővárosi önkormányzat vezetése állami többlettámogatásért fordult a a pénzügyi- és a gazdasági tárca, valamint a kancellária vezetőjéhez.

Eddig eredménytelenek a sztrájktárgyalások

A szerda reggeli első tárgyalási fordulóban nem született megegyezés a közlekedési társaság vezetői, és a szakszervezeteket képviselő sztrájkbizottság között a pénteki akcióról. Nemes Gábor azt mondta, hogy több olyan esemény van szerdán, ami befolyásolhatja a tárgyalások kimenetelét, így megemlítette a városüzemeltetési bizottság ülését. Nemes Gábor értesülései szerint a főváros és a közlekedési cég is egyeztet a kialakult helyzetről. Az elégséges szolgáltatásról szóló tárgyalás is tart még.

Szerda lehet az utolsó nap, amikor egyezségre juthat a BKV vezetősége és a sztrájkbizottság. A szakszervezetek vezetői ugyanis már kedden azt közölték, hogy szerda éjfélig hajlandóak tárgyalni a követelésekről, mert azután már a péntekre meghirdetett egész napos sztrájk technikai lebonyolításával foglalkoznak.

A nehézségek ellenére a többség a sztrájkolók pártján

A budapestiek többsége annak ellenére támogatja a BKV-sztrájkot, hogy közülük minden másodiknak jelentős problémát okozott a napi teendői ellátásában az április 7-ei munkabeszüntetés - derül ki a Medián felméréséből, amelyet a Főpolgármesteri Hivatal megbízásából készített. Az egyetértésnek valószínűleg abból fakad, hogy a legtöbben úgy tudják, a BKV-sok a járatritkítások ellen tiltakoznak, míg a többi okot ennél jóval kevesebben említették.

A fővárosiak többsége lélekben arra készül, hogy az elkövetkező hetekben rendszeresen le fog állni a tömegközlekedés a fővárosban. A kutatás szerint a legtöbben az államtól és a Budapest környéki településektől kapott nagyobb támogatással, és a potyázók kiszűrésével javítanának a BKV helyzetén

Nem csak a paraméterkönyv ellen tiltakoznak

A szakszervezetek azonban nem csak a járatritkításokat is tartalmazó paraméterkönyv visszavonását követelik, hanem tiltakoznak a tervezett csoportos létszámleépítés ellen is, illetve azt várják a cégtől, a fővárostól és a kormánytól, hogy találjanak megoldást a közlekedési társaság finanszírozási gondjaira. A paraméterkönyv esetleges visszavonása így nem feltétlenül jelenti a sztrájk elmaradását. A szakszervezetek múlt hétfőn már tartottak egy félnapos munkabeszüntetést. Ha nem születik megállapodás, pénteken egész napra leállhat a főváros tömegközlekedése.

"A paraméterkönyv-tervezet esetleges visszavonása önmagában nem elég a BKV-szakszervezeteknek, hogy elálljanak a péntekre bejelentett, egész napos sztrájk megtartásától" - jelentette ki Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője. A szakszervezetek semmilyen ígéretet nem fogadnak el, tehát "vagy megtörténik a követelések teljesítése, vagy sztrájk lesz" - tette hozzá a szóvivő, aki kevés esélyt látott arra, hogy megegyezés szülessen a cég vezetősége és a szakszervezeteket képviselő sztrájkbizottság között.

KAPCSOLÓDÓ CIKK