Kocsis István a BKV új vezére

Vágólapra másolva!
A Magyar Villamos Művek, az ÁPV Rt. és a Paksi Atomerőmű volt vezérigazgatója, Kocsis István veszi át a BKV vezetését - döntött szerdán a fővárosi közgyűlés gazdasági bizottsága. A bizottság elnöke szerint Kocsis szakmai alkalmasságát senki nem kérdőjelezte meg az ülésen, Bagdy Gábor KDNP-s képviselő viszont azt mondta: a bizottság tagjai nem is látták a pályázatokat. A BKV-nak Antal Attila áprilisi távozása óta nem volt kinevezett vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

A fővárosi önkormányzat gazdasági bizottsága szerda reggeli zárt ülésén megszavazta, hogy Kocsis István legyen a BKV új vezérigazgatója.

Kocsis korábban a Magyar Villamos Művek (MVM) vezérigazgatója volt, az MVM éléről idén tavasszal menesztették Gyurcsány Ferenc kezdeményezésére. A kormányszóvivő akkori közlése szerint a kormány lépésének célja az volt, hogy belátható időn belül felszámolja a hazai árampiac monopolisztikus jellegét előidéző tényezőket. Korábban, 2002-től három éven át Kocsis a Paksi Atomerőmű vezérigazgatója volt, a Horn-kormány alatt pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-t vezette.

Somlyódi Csaba, a gazdasági bizottság MSZP-s elnöke az [origo]-nak elmondta: a reggeli ülésen tízen vettek részt, a végszavazáson nyolcan voksoltak Kocsis mellett, ketten tartózkodtak. Somlyódi szerint a tartózkodó tagok amiatt nem szavaztak Kocsira, mert eljárásjogi kérdésben nem értettek egyet a többséggel, ők azt szerették volna, hogy ne a gazdasági bizottság, hanem a közgyűlés döntsön a BKV-vezérigazgató személyéről. A bizottság elnöke szerint arról nem volt vita, hogy Kocsis-e a legalkalmasabb a tizennégy pályázó közül.

A gazdasági bizottságnak a bírálóbizottság javasolta az MVM volt vezérigazgatóját a pályázata alapján, amelyben kifejtette a BKV-val kapcsolatos stratégiai elképzeléseit, többek között az egyes üzemágak különválasztásáról, a párhuzamosságok megszüntetéséről, a felújítások ütemezéséről.

Bagdy Gábor, a bizottság KDNP-s tagja az [origo]-nak megerősítette, hogy a jelen lévő fideszes és KDNP-s képviselők tartózkodtak a szavazáson. "Nem kaptunk érdemi tájékoztatást" - jelentette ki a politikus. Bagdy szerint a bizottság tagjai nem kapták meg a beérkezett pályázatokat, nem hallgatták meg a jelentkezőket, a bírálóbizottság véleménye sem állt rendelkezésre, sőt még listát sem kaptak a pályázókról. A KDNP-s képviselő hozzátette: csupán a döntés előtti napon, délután három óra és fél öt között nézhették volna meg az anyagokat, a megelőző hónapokban nem volt erre lehetőség. Bagdy azért döntött mégis a tartózkodás és nem a jelölt ellen szavazás mellett, mert szerinte minél előbb új vezérre van szüksége a BKV-nak, és Kocsis személye számára "nem kizáró".

"Kocsis István szakmai múltját tiszteletre méltónak tartjuk, szakmailag alkalmasnak gondoljuk a poszt betöltésére" - mondta Tarlós István, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője szerdán az [origo]-nak. Tarlós ugyanakkor arról beszélt: csodálkozna, ha Kocsis elvállalná a kinevezést, mivel a BKV igazgatótanácsa úgy döntött, csökkentené a vezérigazgató jogkörét, nem gyakorlhatná például a munkáltatói jogokat. A jogkör csökkentésére vonatkozó tervez Bagdy Gábor is aggályosnak tartja.

Somlyódi ezzel kapcsolatban megjegyezte: a jogkör csökkentéséről a közgyűlés mondaná ki a végső szót, de egyelőre még csak a BKV igazgatótanácsa és a felügyelőbizottság tárgyalt erről. Az elnök tájékoztatása szerint a Szerencsejáték Zrt. vezére is úgy dolgozik, hogy nem övé a munkáltatói jogkör, és ez nem jelent problémát a cég működésében. Somlyódi hozzátette: Kocsis már szerda reggel tudott erről a kezdeményezésről, és nem jelezte, hogy emiatt meggondolná magát.

A BKV-nak hónapok óta nincs kinevezett vezérigazgatója. Antal Attila április közepén távozott a közlekedési társaságtól. A gazdasági bizottságnak már július 28-án döntenie kellett volna a pályázat nyerteséről, de végül indoklás nélkül 30 nappal meghosszabbították az elbírálás határidejét. A posztra pályázott Balogh Zsolt megbízott BKV-vezérigazgató, Hidvégi Gábor, a Vidámpark Zrt. volt igazgatósági elnöke és Devecz Miklós, a MÁV és a Hídépítő volt dolgozója is.

A főváros május végén írta ki a pályázatot a posztra, amelyet a nyertes öt éven át tölthet be. Elvárás volt az ötéves vezetői gyakorlat, kétéves vezetői tapasztalat az államigazgatási és/vagy közszolgáltató szektorban, valamint egy idegen nyelv - angol vagy német - tárgyalási szintű ismerete. A kiírás szerint a pályázáshoz szükség volt műszaki-gazdasági egyetemi végzettségre és "stratégiai látásmódra". Előnyt jelentett a pályázat elbírálásakor a reorganizációban, a vállalati válságkezelésben és krízishelyzetben, sztrájkhelyzetben szerzett tapasztalat - állt a hirdetményben.