Gaskó szerint elszántak a vasutasok

Vágólapra másolva!
Harározatlan ideig folytatja tovább a sztrájkot a VDSZSZ, mivel a MÁV és szakszervezetek közötti tárgyalások nem vezettek eredményre. A vasúttársaság szerint a kedd reggeli műszakváltás után valószínűleg ismét több járat közlekedik, főként a személyvonatok szállítják az utasokat, az InterCityk és a távolsági gyorsvonatok nem közlekednek. A pénzügyminiszter szerint megalapozatlan a sztrájkolók követelése.
Vágólapra másolva!

Továbbra is kaotikus a vonatközlekedés Magyarországon. A reggel hatórás műszakváltást követően délelőtt megbénult a forgalom a Dél-Dunántúlon, a fővárosban a Nyugati pályaudvaron bizonytalan a helyzet, a Keletiben állnak a vonatok.

Elsősorban a személyvonatok szállították az utasokat, az InterCity és a távolsági gyorsvonatok nem közlekedtek, csakúgy, mint a nemzetközi járatok - olvasható a MÁV Zrt. kedd reggeli közleményében. A vasúttársaság szerint főként a kocsivizsgálók és a jegyvizsgálók, valamint a pénztárosok sztrájkoltak, a forgalomirányítók közül csak néhányan csatlakoztak a sztrájkhoz. A mozdonyvezetők egyáltalán nem sztrájkolnak.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szombat éjfélkor kezdett sztrájkolni, előbb csak az ország keleti részén, vasárnap este hat órától a munkabeszüntetést kiterjsztették az egész országra. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke kedden sajtótéjokoztatón jelentette be, a szakszervezet határozatlan ideig folytatja az országos vasúti sztrájkot, miután a szakszervezet és a MÁV között nem közeledtek az álláspontok a kedd reggeli egyeztetése.

Gaskó hangsúlyozta, hogy a vasutasok elszántak, a sztrájkot addig folytatják, amíg nem sikerül megállapodást elérni. A szakszervezeti elnök szerint a vasutasok mintegy 30-40 százaléka sztrájkol, a munkabeszüntetés a vasúttársaságnak naponta mintegy 700 millió forint bevételkiesést okoz.

A vasutassztrájk első napján, vasárnap a MÁV csoport vesztesége 79 millió forint volt - közölte Kavalecz Imre, a Magyar Államvasutak sajtófőnöke. A munkabeszüntetés miatt 93 millió forint bevétel esett ki. A túlóra költsége kétmillió forint volt, és 8 millió forint kártérítést kellett kifizetni. Ugyanakkor a MÁV csoport 7 millió forintot takarított meg a személyi jellegű-, és 18 millió forintot az üzemelési költségeken.

Veres szerint jogtalanok a követelések

Megalapozatlan a sztrájkot hirdető VDSZSZ követelései, megalapozatlan követeléseket nem tud teljesíteni a kormány - mondta Magyar Televízió Napkelte című műsorában Veres János pénzügyminiszter. A VDSZSZ azon követeléséről, hogy valamennyi MÁV dolgozó kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációjából, Veres azt mondta: ilyen alapon10 millió állampolgárnak kellene fejenként 250 ezer forintot kapnia.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn ezzel kapcsolatban azt mondta az [origo]-nak, nem azért kérnek a privatizációs bevételből, mert egy állami tulajdont eladtak, hanem mert két és fél éven át dolgoztak azon, hogy a MÁV átalakítása sikeresen megtörténjen. "Az emberek nagyon sokat dolgoztak ezért, és nem kívülről nézték, mint aki azt gondolja, hogy ugyanúgy jogosult, mint a vasutasok. Ezt visszautasítom" - mondta Gaskó.

A szakszervezet másik követelésére, miszerint a kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak 10 százalékos pótlékot fizessen a MÁV, a pénzügyminiszter azt mondta: ma Magyarországon egy 10 százalékos bérkövetelés irreális. Veres szerint a sztrájk nem munkaügyi kérdésről szól, hanem arról, hogyan lehet politikai konfliktust gyártani.

Akadozó forgalom

Miskolc térségében akadozik a vasút, Eger-Füzesabony között nem járnak a vonatok, csakúgy, mint Miskolc és Hidasnémeti között. A Miskolc előtti állomásokról Bz motorvonatokkal lehet közlekedni. Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok járnak, a békéscsabai vonatok Szeged-Rókust használják.

A MÁV szerint Debrecenben és Nyíregyházán minden jegyvizsgáló és kocsivizsgáló sztrájkol, Püspökladány és Biharkeresztes között sincs vonat. Szeged, Pécs, Kaposvár, Szombathely nem fogad és nem indít vonatokat. A Székesfehérvár-Veszprém vonalon egy-egy járat közlekedik. Győr-Kelenföld, valamint Pusztaszabolcs és Kelenföld között utazhatnak. A Budapest-Újszász-Szolnok és Budapest-Cegléd vonalon lehet közlekedni.

A zalaegerszegi csomópont területén a nappali műszakban három vonatpár maradt el, a többi közlekedett. A vasúttársaság szerint a veszprémi csomópont területén a forgalmi dolgozók közül mindenki felvette a munkát. Győr irányába nem indul vonat, Székesfehérvár felé minden második vonatpár közlekedik, Szombathely irányába is bizonytalan a közlekedés. Veszprémben munkavállalói oldalról a jegyvizsgálók és a kocsivizsgálók határozzák meg a vonatok közlekedését.

Kedden is közlekedni fognak a vonatok a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonalain, a menetrendjük azonban változik - közölte kedden a cég. A járatok előreláthatólag a győri MÁV állomásra érkeznek, és onnan indulnak majd. Az InterCity vonatok azonban továbbra sem járnak a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt. A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - továbbra is vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.