2012-től vezetnék be a dugódíjat Budapesten

Vágólapra másolva!
Dugódíjat vezetne be 2012-től Budapest belvárosában a főváros új közlekedésfejlesztési terve, melyet kedden tárgyalt meg a főpolgármesteri kabinet. A környezetvédelmi szempontokat hangsúlyozó új koncepció szerint naponta 60-110 ezerrel kevesebb autó közledne a belvárosban, ha behajtási díjat szednének.
Vágólapra másolva!

Kedden tárgyalt a főpolgármesteri kabinet Budapest új közlekedésfejlesztési tervéről. A szakértők a tervben azt javasolják, hogy 2012-től dugódíjat vezessenek be a Hungária körút-Október 23. út-Bocskai út-Karolina út-Alkotás utca-Margit körút vonalán belül.

Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója elmondta: a közlekedésrendszer korábbi fejlesztési tervét 2001-ben fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, és ennek aktualizált változata került most a városvezetés elé. A programot a Főmterv Zrt. által vezetett szakmai konzorcium készítette civil szervezetekkel együttműködve. A készítők egyeztettek a kerületi önkormányzatokkal is.

A terv egyrészt távlati koncepciót nyújtana, másrészt megalapozná a 2020-ig tervbe vett uniós nagyprojekteket. A fővárosi program kapcsolódna az országos, tavaly elfogadott egységes közlekedésfejlesztési koncepcióhoz és az Európai Unió 2007-es Közlekedési Zöld Könyvének alapelveihez is. A dokumentum bemutatja, hogy az uniós támogatásra rövid távon esélyes közlekedési projektek - a 4-es metró, a Margit híd felújítása, az 1-3-as villamos - miként illeszkednek Budapest és az ország közlekedési rendszeréhez.

A környezetvédelmi szempontok hangsúlyosabbak az előző koncepcióhoz képest. Az új terv céljai közt szerepel a levegőminőség javítása, a közösségi és a kerékpáros közlekedés fejlesztése, valamint az egyéni gépjárműforgalom csökkentése. A fejlesztési terv javaslatot tesz átfogó díjpolitikai stratégia kidolgozására is, amely magában foglalja a parkolási díjakat, a közösségi közlekedési tarifákat, valamint az úthasználati és a behajtási díjakat is.

A dugódíj bevezetésével járó várható forgalomcsökkenést a koncepció készítői 400-600-800 forintos behajtási díjakkal modellezték. A készítők szerint ilyen összegű díj kiszabásával naponta 60-110 ezer autóval kevesebb közlekedhetne a belső negyedekben, csökkentve ezzel a levegőszennyezettséget, a zsúfoltságot. A tervezet szerint nem lenne jó megoldás, ha csak a Nagykörúton belül vezetnék be a dugódíjat, mert akkor járhatatlanul zsúfolttá válnának a körutak és a hozzájuk kapcsolódó Duna-hidak.

A főpolgármesteri kabinet kedden felkérte a szakértőket, hogy fél év alatt készítsenek részletes intézkedési tervet a 2020-ig megvalósítandó jogszabályi változásokról és fejlesztésekről, beleértve ezek költségvetési vonatkozásait is.