Endoszkóp a műszerfalba - munkában a VPOP kommandója

Vágólapra másolva!
Harci gépekbe való motorok, kokain és több tízezer karton cigaretta - ilyen nagyobb fogásai voltak a VPOP mélységi ellenőrző csoportjainak. Ők azok, akik az ország bármely területén megállíthatják a kamionokat, buszokat és személyautókat, hogy csempészárut keressenek. Endoszkópot dugnak a műszerfalba, lézerrel mérik a rakteret, és ha ez sem elég, egy hatalmas mobil röntgenkaput állítanak fel. Igaz, a 350 milliós kínai szupergép találta meg eddig a legkevesebb rejtekhelyet.
Vágólapra másolva!

"Ahogy megjövünk, mindenki menekülőre fogja. Tíz perc, és nem lesz itt senki" - néz körül Rozs Viktor őrnagy, majd igazít egyet a tányérsapkáján. Igaza van a VPOP régiós parancsnokhelyettesének: amint begurultak az M7-es Székesfehérvár előtti kamionparkolójába a VPOP mélységi ellenőrző csoportjának zöld-fehér csíkos kisbuszai, a pihenőt megszakítva megindul a pálya felé jó pár külföldi kamion.

Január elejétől végeznek jelenlegi formájában a VPOP mobil egységei mélységi ellenőrzést. Az országot 3-3 megyénként régiókra osztották, ezekben egy-egy járőrcsapat ellenőrzi a mozgásban lévő járműveket gyakorlatilag a nap 24 órájában. Kamionokat (egységenként körülbelül 200-at havonta), buszokat (30-40-et) és személygépkocsikat (400-450-et) állítanak meg. Csempészárut, zárjegy nélküli alkoholt és cigit keresnek. Először csak a papírokat kérik, de ha valami gyanús, előkerül az úgynevezett kutatóbőrönd, tele mindenféle spéci műszerrel.

Az egyik VPOP-s kocsival visszakanyarodunk északnak, a több kilométerrel feljebb lévő pákozdi megállóhely kijáratánál megfordulunk. Figyeljük az előttünk az M7-esen a Balaton felé száguldó kamionokat. "Ez a várakozó időpont" - mondja sofőrünk. Ha elhalad előttünk egy orosz, román, szerb vagy ukrán kamion, akkor utánaeredünk, kihívjuk a fehérvári parkolóba. A kockázatelemzésük - meg a tapasztalatuk szerint - az ilyen nemzetiségű teherautókat érdemes átvizsgálni.

Nem kell sokat várni, egy a súlytól leült, kék ponyvás román kamion húz el mellettünk, beállunk mögé az M7-esen addig. Aztán gépkocsivezetőnk odalép a gázra, a kamion elé kerül, és bekapcsolja a tetőn lévő fényhidat. Ezen öt nyelven - közte románul is: "URMATI MÁ" - szalad a felirat, "KÖVESSEN". "Már vette az adást" - közli a hadnagy, majd lassít, kikanyarodik a parkolóba. A román sofőr is kirakja az indexet.

Előkerül a kutatóbőrönd

Miután körbeveszik az egyenruhások a kamiont, kinyílik az ajtaja: fejmagasságban fehér frottírzoknit és makkos cipőt látunk először a román sofőrből. Valamicskét ért magyarul, a vámosok valamicskét románul, kiderül, hogy lapra szerelt bútort hoz Franciaországból. "Kontroll" - közlik vele. Megkérdezzük a vámosoktól, hogy mi az átvizsgálás legfontosabb műszere? "A csavarhúzónk" - jön a félig vicces válasz. A vámosok nekiállnak a papírok átnézésének, majd kinyittatják a raktér ajtaját. A bajuszos kamionos mosolyogva, némi akcentussal mondja: "nem probléma", majd harap egyet az almájából.

Természetesen előkerül a kutatóbőröndből az endoszkóp is, Janiék szerint orvosi műszer. Egy vékony optikai kábel az egész, miniatűr lámpával az elején, a végén pedig egy egyágú, távcsőhöz hasonló kémlelőrésszel. Bedugják a csavarhúzó fejét a műszerfal műanyag borításának illesztésébe, majd miután parányi rést feszítenek rajta, bedugják az endoszkóp fejét. Narancssárga és fehér kábeleket látunk, drog sehol. Bevezetik a műszert a fűtés rostélyaiba is, semmi. Ha kell, bedugják a benzintartályba is.

Forrás: VPOP
A két képen az látható, hogy miként szállította a Fiat Punto a 479 karton cigit

Ennél is egyszerűbb a lézeres távolságmérő. Ezt dobozos hátsó rakterű vagy hűtős kamionoknál veszik elő. Egy A4-es papírlapot helyez egyikük a doboz külső sarkához, míg a másik végéről egy kis piros pontot világít rá a társa, így milliméteres pontossággal megmérik a hatalmas raktér külső hosszát. Ezt követően a raktér kinyitott ajtajából is rávilágítanak a lézerrel a túloldali belső falra. Ha nem 2-3 centis az eltérés a külső és a belső méret között, hanem 10-20 (amit szabad szemmel nem lehet látni), akkor dupla falú a raktér, máris lebukott egy rejtekhely.

Kínai robot 350 millióért

A platón fekvő több száz gyárilag lenejlonozott kartondobozt nem érdemes megbontani, a kamiont átviszik pár kilométerrel arrébb, a vámudvarba. "Az is lehet, hogy a raklapon sorakozó áru közepe ki van vágva, és van benne valami" - mondják a vámosok. Ha így van, a vámudvar hatalmas röntgenkapuja lebuktatja az áru megbolygatása nélkül is a csempészt. A sofőr most már egyáltalán nem mosolyog, mutatóujjával a karórája üvegét kocogtatja.

Tavaly vásárolt öt ilyen mobil röntgenkaput a VPOP, darabját közel 283 millió plusz áfáért. A kínai szerkezet ránézésre egy ötször öt méteres fémkocka. Aztán egy gombnyomás után fordul, csavarodik, 4-5 méteres karok nyúlnak ki belőle és hatalmas kaput formáz a mozgássor végére. A hátuljában kis fülke, négymonitoros kezelőpulttal.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Átvilágítja a gép a rakományt
(a képre kattintva megnézheti az ellenőrzés során készült képeinket)

"Akkora lesz a sugárzás, hogy a röntgenfülke előtti 30 méteren belül nem állhat senki" - terel be a fülkébe a gépet irányító főtörzs, majd jelez a kamionosnak, hogy lassan hajtson át a kapun. Bezsúfolódunk, nézzük a monitorokat. Amint a vezetőfülke átgurul előttünk - embert tilos ekkora sugárral röntgenezni -, ráadja a dózist a főtörzs.

Elsőként egy végletekig precíz, leginkább egy műszaki rajzhoz hasonlatos fekete-fehér ábra jelenik meg előttünk. De nem csak a jármű térvázát, az áru sűrűségét vagy a hőmérsékletét látjuk a különféle monitorokon. "Az ott a kis főzős gázpalackja, alig van benne gáz" - mutat egy kis körre és az alján lévő csíkra a főtörzs. Majd egy foltszerű valamire bökve közli, hogy az ott meg az összehajtogatott hólánc. Az utolsó csavarig ismeri az alvázat és a felépítményt, könnyen kiszúr egy félkilós kokainzacskót is a monitor előtt ülve. A román kamion azonban tiszta.

Kokaintól a harcjárműmotorig

A kínai szuperrobot idén eddig egy 100 kartonos, az áru közé rejtett cigiszállítmányt buktatott le. Ennél jóval nagyobbakat fognak a vámosok a különféle kocsik megállításakor. Szombaton például az M1-esen egy apró Fiat Puntóban találtak 479 karton cigit, amelynek az "elkövetési értéke" 2,5 millió forint. Mivel 100 ezer forint felett már bűncselekményről beszélünk, így a Fiatot is lefoglalta a VPOP.

Forrás: VPOP
A VPOP röntgenképén az áru közé rejtett 100 karton cigaretta látható
(további képeink a képre kattintva érhetők el)

A vámosok szerint az országon belüli mélységi ellenőrzésekre két okból van szükség. Egyrészt azért, mert a keleti és déli határokon - ahol még van ellenőrzés - időnként óriási torlódások lennének, ha minden járművet tüzetesen, műszerekkel átnéznének. Másrészt vannak olyan országszélek, ahol már meg is szűnt az ellenőrzés.

A kamionok és személyautók mellett buszokat is megállítanak. Ezeknél jellemzően a légkondicionáló berendezésbe rejtik a csempésznivalót a sofőrök, de ezek általában közel sem akkora fogások, mint a teherautóknál. A VPOP országos statisztikái szerint a három legnagyobb fogásuk értéke 60 és 700 millió közé esik.

Értékben a szombathelyi mélységi ellenőrző csoport tartja a rekordot. Az általuk megállított, majd alaposan átvizsgált olasz kisteherautóban 45 kiló kokaint találtak, amelynek értéke a VPOP becslése szerint 686 millió forint volt. A második legnagyobb fogás a szegedi járőrcsoporthoz kötődik. Egy - elvileg fagyasztott pitát szállító - hűtőkamionban 41,5 ezer karton cigarettát találtak. Akkora helyet foglalt a csempészáru, hogy csak két sor pita fért el az ajtó mögött, a többi cigi volt. A dobogóra az a 60 milliót érő 23 darab harcjárműmotor fér még fel, amit egy szlovén vontatós kamionban és annak utánfutójában találtak.

Vannak vétlenek is

A lebukott sofőrök általában tagadják, hogy közük lenne az általuk vezetett kamionban talált cigihez, kábítószerhez. A leggyakrabban elhangzó érv az, hogy "ott sem voltam, amikor megrakták a kamiont".

A vámosok szerint sokszor nagyon nehéz kideríteni az igazságot, és előfordul, hogy igazuk van az ártatlanságukat hangoztató embereknek. Gond akkor van, ha nagy mennyiségű a csempészáru, ilyenkor nehéz kideríteni, hogy ki tudott arról és ki nem. Viszont ha a pótkerékben vagy benzintartályban van egy-egy kisebb csomag, azt a tapasztalataik szerint a sofőrök maguk rakják oda.