Vágólapra másolva!
A Fidesz és az MDF válaszolni sem volt hajlandó az európai parlamenti választási kampányra költött pénzről, az MSZP több kérdés alól kibújt, az SZDSZ saccolt, a Jobbik mondott pontos számokat. Az  [origo] az összes pártnak küldött tíz kérdést, hogy megtudjuk, mennyit és miből költenek jelöltjeik népszerűsítésére. Pontosan egy hónappal a választás előtt többen azt állították, nincsenek adataik, mert még csak tervezik a kampányt, az MSZP pedig azt mondta, más sem árulja el, miből és mennyi reklámra futja.
Vágólapra másolva!

Több újság és tévé közreműködésével hirdetett akciót a Transparency International és a Freedom House a pártok kampányfinanszírozását uraló átláthatatlan és korrupció gyanúját felvető gyakorlat ellen. Az [origo] több más médiummal együtt szerdán reggel tíz pontból álló kérdéssort juttatott el valamennyi párthoz, amelyik részt vesz a június 7-i európai parlamenti választásokon. Pontos adatokat kértünk a kampány forrásairól, a tervezett kommunikációs kiadásokról és a rendezvények költségeiről.

Az európai parlamenti választáson listát állító pártok közül a Fidesz és az MDF - többszöri megkeresésünk ellenére - egyáltalán nem reagált kérdéseinkre a csütörtök délutáni határidőig. Az MSZP, az SZDSZ és a Jobbik válasza befutott, több kérdésre azonban ezek a pártok sem válaszoltak egyértelműen vagy egyáltalán.

Az európai parlamenti választások kampányfinanszírozását gyakorlatilag semmi nem szabályozza, hiszen a parlamenti és önkormányzati választásokra, kampányra érvényes választási törvény még jóval az uniós csatlakozás előtt, 1997-ben született - mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója. Nincs szabály a költekezésre és a költségek nyilvánosságra hozására sem. "A Fidesz mintegy önkéntes kampánylimitnek javasolta korábban a 100 millió forintos határt, de ebből egyrészt nem lett megállapodás, másrészt ez az összeg is betarthatatlan, ennél valószínűleg jóval többet költenek a kampányra a pártok" - tette hozzá Alexa.

Kérdésünkre a szocialista párt és az SZDSZ is azt állította, hogy 100 millió forintot költ majd az európai parlamenti választásokat megelőző kampány során kommunikációra, míg a Jobbiknak 29-31 millió forint áll rendelkezésére, és terveik szerint ezt mind el is költik majd. A MSZP és az SZDSZ is annyival intézte el a kiadások forrására vonatkozó kérdést, hogy "a párt költségvetéséből" finanszírozzák a kampányt.

MSZP - "nem szokott senki előzetesen beszélni"

A kormánypárttól tízből három kérdésre azt a választ kaptuk: "Mindez a kampánystratégia része, amiről nem szokott senki előzetesen beszélni." Hiába kérdeztük meg, hogy mennyit költöttek a kampánynyitó nagyrendezvényre, az MSZP a végösszeg helyett annyit közölt: a minden évben megrendezett majális volt a kampánynyitó.

"Nehéz kikalkulálni" - ezzel intézte el az MSZP azt a kérdést, hogy a kampányban igénybe vett szolgáltatásoknak mekkora hányada az, amit nem pénzben térítenek meg, hiszen itt a pártagok és aktivisták idejét kellene szerintük megsaccolni. Állították viszont, hogy nincs olyan kiadásuk, amit ne a párt számlájáról, hanem egyéb külső forrásból finanszíroznának.

Kiderült, hogy a kampányon egy 10 fős stáb dolgozik, ők a párt alkalmazásában állnak, valamint az aktivisták, önkéntesek, "és valójában mindenki, hiszen kampányidőszak van".

SZDSZ - a kampányok "nem önmagukért vannak"

"Az SZDSZ szerint a kampány a demokrácia természetes része. A kampányok és így a kampánykiadások nem felesleges pénzkidobást jelentenek, hanem a választói tájékoztatás elengedhetetlen részei - közölte bevezetésképpen az SZDSZ, hozzátéve, hogy a kampányok "nem önmagukért vannak, hanem a választókért". Jelezték, hogy válaszaik május 6-án születtek, így csak az addig rendelkezésre álló információkon alapulnak. "Bár természetesen a kampány egészére van előzetes terve az SZDSZ-nek, az élet gyakran felülírja e terveket. Ezért a válaszok egy részénél csak előzetes vagy hipotetikus adatokat tudtunk adni" - írták.

Bár a választásig már csak egy hónap van hátra, a párt még "csak hozzávetőlegesen" tudta megmondani, mennyit - a költségek 70-80 százalékát - költ majd hirdetésekre. Annak ellenére nem tudtak pontos adatokkal szolgálni, hogy válaszuk alapján a kampányidőszak végén televíziós hirdetésekkel népszerűsítik majd jelöltjeiket, ezekről pedig már jóval korábban meg kell állapodni a médiacégekkel, illetve a csatornákkal. Nem kaptunk pontos választ arra sem, mekkora létszámú választási rendezvényeket terveznek, be kellett érnünk azzal, hogy "az SZDSZ rendezvényeit annyi ember látogatja, ahányan arra eljönnek".

A kampánykiadások forrását firtató kérdésre számok helyett annyival reagáltak, hogy a párt központi költségvetéséből fizetnek, és minden évben elszámolnak az Állami Számvevőszéknek. Azt elismerték, hogy vannak olyan költségek, melyek "technikailag nem közvetlenül a párt számlájáról, ám természetesen a párt megrendelésére kerülnek kifizetésre", mert a "pártnak a kampány során vannak alvállalkozói, akik bizonyos ügyekben a párt nevében járnak el". Nem árulták el viszont, hogy melyek ezek a külső forrásból finanszírozott kampányelemek és mennyi pénzről van szó.

Az SZDSZ állította, hogy nincs elkülönült kampányapparátusa, a párt alkalmazottai, tanácsadói vesznek részt a kampányban, ami nagyjából 35 főt jelent.

Jobbik - "mindenki fizetés és költségtérítés nélkül dolgozik"

A kampányra szánt összeg 80 százalékát fordítja a Jobbik a kampányanyagok előállítására, médiafoglalásra és rendezvényszervezésre, viszont nem költ elemzésre, tervezésre, mert - mint írják - ezt szakértő tagjaik ingyen megcsinálják. Egyedül a Jobbik árulta el, hogy összegszerűen mennyit költött a kampánynyitó rendezvényre: a március 15-i kampánynyitó 986 000 forintba került.

Médiakampányukat még tervezik, az biztos, hogy óriásplakátokon népszerűsítik majd jelöltjeiket, de a "tévé- és rádióreklámokat még nem látni tisztán". Internetes reklámokra várhatóan nem költenek, amit azzal indokoltak: "elég erősek vagyunk a neten anélkül is, szívességi lehetőségeket is kapunk e téren bőven".

Nehezen tudnák viszont megbecsülni, hogy a kampányban igénybe vett szolgáltatásoknak mekkora hányada az, amit nem pénzben térítenek meg, illetve melyek azok a kampányelemek, amelyeket nem a párt számlájáról, hanem külső forrásból finanszíroznak. Állításuk szerint "több ezren kampányolnak", a központi kampányszervezéssel pedig körülbelül tucatnyian foglalkoznak társadalmi munkában, "mindenki fizetés és költségtérítés nélkül".

Forrásaikat is felsorolták: a szervezet állami támogatást a MIÉP-Jobbik a Harmadik Út 2006-os választási eredménye alapján közvetve kap. "Csurka Istvánnal vitáink vannak, eddig kb. 26 millióhoz jutottunk hozzá" - jegyezték meg. Ezen kívül magánszemélyektől kapnak havonta összesen körülbelül egymillió forint pénztámogatást, "nagyobb részt kisemberek befizetései révén az 500 forinttól a 20 000 forintos támogatásig".

A következő oldalakon elolvashatja a pártok válaszait változtatás nélkül.