Napi 20 millióba kerülne a második Manci-híd

Vágólapra másolva!
Naponta legalább 20 millió forintba kerülne egy pontonhíd a Dunán a Honvédelmi Minisztérium szerint. A Margit híd felújításának idejére ideiglenes megoldásként pontonhíd lehetőségét a főváros vetette fel. A második világháború után egy ideig működött ez a megoldás, akkor Manci-hídnak nevezték. A HM szerint viszont ma már mások a körülmények, és egy pontonhidat csak mintegy 480 katona tudna üzemeltetni.
Vágólapra másolva!

Naponta legalább 20 millió forintba kerülne egy pontonhíd a Dunán - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM). A tárca ezzel Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes felvetésére reagált, aki szerint a Margit-híd felújítása alatt egy alkalmi átkelővel lehetne segíteni a főváros közlekedésén. Hagyó azt mondta, a második világháború után már helyettesítette pontonhíd a Margit hidat, azt nevezték a Manci hídnak. (Hagyó felvetéséről bővebben itt olvashat.)

A HM szerint ez a napi 20 milliós költség még nem tartalmazza az eszközök karbantartásának és évszaki felkészítésének árát. A pontonhíd ráadásul katonai járművek alkalmi átkelésére való, a huzamosabb ideig tartó polgári forgalom lebonyolítása számos problémát vet fel a tárca szerint. Például a pontonhídon nincsen közvilágítás, sem forgalombiztonsági berendezések, nem tudnak ráhajtani az alacsonyabb járművek és az is megoldandó problémát jelent, hogy a két parton ki kell alakítani a biztonságos le- és felhajtókat.

A HM szerint azt is figyelembe kell venni, hogy egy ilyen jellegű híd üzemeltetéséhez állandó, kiképzett személyzetre van szükség - amellyel kizárólag a Magyar Honvédség rendelkezik -, ami azt jelenti, hogy a váltásokkal együtt minimum 480 fő kell a híd működtetéséhez. Ugyancsak probléma, hogy a Duna hajóforgalmának biztosítására nemzetközi egyezmények kötelezik az országot, vagyis a pontonhíd nem üzemelhet folyamatosan, azt naponta többször is meg kell bontani és újra össze kell szerelni.

A közleményben megjegyezték, hogy a Hagyó Miklós által korábban példaként említett "Manci-híd" ugyan valóban alkalmas volt a második világháborút követően a Dunába robbantott Margit-híd kiváltására, azonban a körülmények azóta jelentősen megváltoztak. A jelenlegi elképzeléseknél számításba kell venni azt is, hogy ma több százezer autó közlekedik Budapest belvárosában.

A HM szerint mindezek ellenére Szekeres Imre honvédelmi miniszter nyitott a pontonhíd megvalósíthatóságának vizsgálatára, ezért az árhullám levonulása után helyszíni szemlét rendelt el a honvédség műszaki szakembereinek részvételével. A helyszíni szemlébe a miniszter be kívánja vonni a főváros közlekedési szakembereit is - tették hozzá.

A Margit híd felújítása a tervek szerint még az idén megkezdődik, és 2010 augusztusában fejeződik be. A főváros eredetileg azzal számolt, hogy 13 milliárd forintból kijöhet a híd felújítása, a beérkező árajánlatok megismerése után, június elején azonban kiderült, a 30 milliárdot is elérhetik a felújítási költségek. (A költségek elszállásáról szóló cikkünket itt olvashatja.)