"Azt távolítják el, akinek a legnagyobb a szája" - vasutasok a hétfői sztrájkról

2009.10.20. 15:41

Keményen bírálják Gaskó Istvánt, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnökét az [origo]-nak nyilatkozó mozdonyvezetők, akik szerint Gaskó csak a saját pecsenyéjét sütögeti. A VDSZSZ egyik vasutas tagja úgyanakkor úgy érzi, hatékonyan tudná képviselni érdekeiket Gaskó, ha a másik két nagy vasúti szakszervezet vezetője támogatná. Van, aki így is vállalta a sztrájkot, annak ellenére, hogy szerinte a nagyszájúaktól megválnak.

"Ez az egész csak a Gaskó politikai pályafutását segíti elő, persze van, aki beveszi ezt a maszlagot, de a munkavállalóknak ez nem jó" - mondta mozdonya ablakából kikönyökölve egy mozdonyvezető a Nyugati pályaudvaron hétfő kora délután. Ő nem sztrájkolt, és nem is VDSZSZ-tag, a hétfői munkabeszüntetés viszont az ő menetrendjét is befolyásolta.

A VDSZSZ azért hirdetett sztrájkot hétfőre, hogy tiltakozzon a kormány közösségi közlekedés átalakításáról szóló tervei és az ezzel járó elbocsátások ellen. A sztrájk támogatottságáról Gaskó István VDSZSZ-elnök korábban azt mondta: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. A MÁV a sztrájk után kiadott közleménye szerint a dolgozók kevesebb, mint 5 százaléka nem vette fel a munkát. Gaskó hétfőn délelőtt 10 órakor tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy körülbelül 1500 munkavállaló vett részt a sztrájkban. Szerinte ezzel pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését. Gaskó azt mondta, a sztrájktól azt várta, hogy a keddi tárgyalásokon a kormány visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett minden javaslatát. (Ezt a célját a sztrájk nem érte el, a kormány kedden bejelentette, hogy 33 vasútvonalat megszüntetnek.) Az [origo] kedd reggel többször kereste Gaskó Istvánt, aki tárgyalt, és délutánig nem tudtuk elérni.

A mozdonyvezető szerint az előre beharangozott 80 százaléknál sokkal kevesebben vettek részt a hétfői gördülő sztrájkban: "Nem fedi a valóságot, hogy itt ennyien sztrájkoltak volna, a többi érdekképviseleti szakszervezetbe tartozók szerintem mind dolgoznak egész nap" - mondta a férfi. A szakszervezetek már régen nem működnek valódi érdekképviseletként - állította a 33 éve a MÁV-nál dolgozó férfi. "Akinek az érdeke itt képviselve van, az vezető beosztásban van. [...] Ha a közvélemény tisztában lenne azzal, hogy mi folyik itt, egy rossz szót sem szólnának ránk" - jelentette ki.

Ekkorra már kisebb sor alakul ki mozdonyának ablaka alatt, az egyik utas azt szerette volna tudni, hogy juthat el Romániába, a másik a szegedi vonat indulása iránt érdeklődött. "Úgy látszik, utasirányító lettem" - mondta nevetve a mozdonyvezető, hozzátérve, hogy a sztrájkról összességében az a véleménye, hogy "az nem más, mint felkészülés a jövő évi választásokra. Már az előző sztrájk is az volt. A Gaskó úr a bársonyszék irányába avanzsál."

Káoszpolitika

Néhány vágánnyal odébb várakozó mozdonyvezető kollégája sem rokonszenvez a VDSZSZ módszereivel: "Nem jó ez a megoldás, csak magunkra haragítjuk az embereket" - jelentette ki. Kérdésünkre, hogy akkor mire jó a sztrájk, kollégájához hasonló választ adott: "Minél nagyobb a káosz, annál jobban kedvez a politikának. Mi, mozdonyvezetők, ezzel nem értünk egyet" - szögezte le a nyugdíj közelében járó férfi, aki 34 éve vasutas, és legalább ennyi ideje tagja a mozdonyvezetők szakszervezetének.

Mint mondta, a hétfői sztrájk főleg a kocsivizsgálókat, a műhelyekben dolgozókat, a jegyvizsgálókat és forgalmi vizsgálatot érinti - a VDSZSZ tagságát főként ők alkotják. A Nyugati pályaudvaron közülük is sokakat megkérdezett az [origo], a legtöbben az "erről mi nem nyilatkozhatunk kijelentéssel" leráztak minket. Nevüket és arcukat a nyilatkozók nem adták a riporthoz.

Csak egy kocsivizsgálót és egy forgalmi szolgálattevőt ismer a Nyugatiban dolgozó kollégák közül, aki hétfőn sztrájkolt - mondta egy középkorú kocsivizsgáló, miután kalapácsával végigütögette egy indulás előtt álló vonat kerekeit. Hogy nagyjából mennyien sztrájkolnak, nem tudta megbecsülni, szerinte a Nyugatiban a dolgozók többsége megkezdte a munkát. Ő húsz éve tagja a VDSZSZ-nek, 1982 óta kocsivizsgáló, a tagságért fizetésének egy százalékát vonják le. "Tesóka, ha mindent kibeszélsz, nem kapsz húszmilliós végkielégítést!" - kiáltott át neki egy kollégája a szomszédos sínről.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A kocsivizsgáló VDSZSZ-tagsága ellenére felvette a munkát hétfőn

"Jó lenne Gaskó úr érdekképviselete, tényleg az emberek mögött áll, de a másik két szakszervezet vezetőjének is mellette kéne lennie, összehangolt sztrájkra lenne szükség" - mondta egy negyven körüli tolatásvezető. Ő VDSZSZ-tag ugyan, de reggel inkább a munka mellett döntött. Ennek, mint mondta, két oka volt: a Nyugatiban ő hiába sztrájkolna amiatt, hogy, mondjuk, Kiskunlacházán megszűnik egy pályarész. És óvatos is: "Itt nyilatkozni kell reggel, hogy felveszi-e az ember a munkát vagy nem. Bármikor jöhetnek elbocsátások, és íratlan szabály, hogy azt távolítják el, akinek a legnagyobb a szája. Még ha a sztrájktörvény szerint emiatt nem lehet is kirúgni senkit". Szerinte a Nyugatiban tízből kilenc ember biztosan felvette a munkát.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Nyugatiban várakozó mozdonyvezető nem ért egyet a sztrájkkal

Éppen egy gyorsvonat indulása előtti percben kaptunk el egy olyan kalauzt, aki VDSZSZ-tag is és sztrájkolt is: "Nincs igazán jelentősége, hogy egy nap alatt száz- vagy ötvenmillió a MÁV kára, úgyhogy én úgy döntöttem, sztrájkolok" - mondta vidáman a középkorú jegykezelő, hozzátéve, ha csak öten sztrájkolnak, és ezzel elérnek valamit, akkor már van értelme. Meggyőződésből sztrájkolt - állította, összesen mintegy három órát nem dolgozott. Ennél többet nem tudtunk meg tőle, mert felemelte a zöld táblát, és felszállt a vonatra.

KAPCSOLÓDÓ CIKK