Fideszesek is csüggtek Obama emberének szavain

2009.12.01. 17:13

A világszerte csodált 2008-as Obama-kampány irányítója, David Plouffe tartott előadást Budapesten, és bár sokan az internetnek tulajdonították a sikerük titkát, ő elmondta, hogy valójában nincs hatalmasabb eszköz annál, mint amikor emberek beszélgetnek egymással. A Fidesz népes különítménnyel érkezett, hogy meghallgassa az amerikai kampánytanácsadót, aki az [origo] kérdésre elmondta, nincs oka aggódni Barack Obama csökkenő népszerűsége miatt.

Előkelő helyen, közvetlenül a pódium előtt kaptak helyet a Fidesz politikusai az elegáns Kempinski hotel egyik dísztermében, ahol a világ jelenleg talán legismertebb kampánytanácsadója, David Plouffe tartott előadást kedd délelőtt. A jövőre esedékes parlamenti választás esélyesének tartott párttól - a főként nagy cégek vezetőinek nevét tartalmazó vendéglista szerint - heten is érkeztek a rendezvényre, míg a jelenleg kormányzó MSZP részéről senki nem jelent meg.

Ez persze nem volt meglepő annak fényében, hogy a szervező, a Central European Business Centre elnöke a közismerten Fidesz-támogató üzletember, Vitézy Tamás, és a házigazda is a Fidesz egyik ismert politikusa, Rogán Antal V. kerületi polgármester volt, aki magyarul köszöntötte az amerikai előadót.

Történelmet írtak

Az alacsony termetű, átlagos külsejű 41 éves Plouffe azzal szerzett hírnevet, hogy ő vezette Barack Obama elnökválasztási kampányát, amelyre már menet közben ráragadt a történelmi jelző. Sikerült nekik az, amire még egy évvel a 2008 novemberi elnökválasztás előtt is kevesen fogadtak volna: győzelemre segítettek egy kevéssé ismert, nem túl sok politikai tapasztalattal rendelkező afroamerikai szenátort, és közben megdöntötték az adománygyűjtési rekordot, valamint újszerű kampánytechnikáikkal ámulatba ejtették a szakembereket.

"Abszolút esélytelenként kezdtük" - idézte fel Plouffe a kampány elejét, emlékeztetve arra, hogy a demokrata vezetők által is támogatott Hillary Clinton egykori first lady sokáig legyőzhetetlennek tűnt. A demokrata párti jelöltség megszerzése, majd a republikánusokkal vívott választás megnyerése érdekében ezért Plouffe szerint ők már az induláskor meghoztak két döntést: az egyik az volt, hogy egy kiterjedt önkénteshálózatra fognak hagyatkozni, a másik pedig az, hogy a kampány középpontjában az új, elsősorban az internetre alapozó technológiák fognak állni. Ez utóbbi volt a fő témája budapesti előadásának is, amely Az üzleti stratégiáról, a brandek szerepéről és az online marketingről címet viselte.

Új eszközök

Obamáék mesterien használták az internetet adománygyűjtésre, ami az amerikai kampányok egyik alapja, a rendszerint hosszan elhúzódó választási harcban ugyanis csak az tud talpon maradni, aki biztos anyagi háttérrel rendelkezik. Míg Clintonék elsősorban a hagyományos adománygyűjtő rendezvényekre (amelyeken jómódú vállalkozók és értelmiségiek adnak pénzt kedvenc jelöltjüknek) hagyatkoztak, addig az Obama-stáb inkább a kevésbé tehetős választók 20-50 dolláros felajánlásaira épített, amelyeket az interneten gyűjtöttek be. Utóbbi bizonyult a nyerő stratégiának, Plouffe szerint a novemberi szavazás előtti két hónapban 270 millió dollár folyt be, miközben Obama csak egy-két adománygyűjtő vacsorát tartott.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Jobb szélen Plouffe, bal oldalon Rogán

A rekordot Sarah Palin republikánus alelnökjelölt bemutatkozó beszéde hozta, a karizmatikus konzervatív politikus ugyanis annyira kicsapta a biztosítékot sok demokrata szimpatizánsnál, hogy dühükben pénzt adtak Obamának - magyarázta Plouffe, aki szerint volt, aki a beszéd sugárzása alatt többször is ráment az Obama-honlapra, hogy adományozzon. "Mondott valamit Palin, amin felidegesítették magát, és adott 25 dollárt. Majd megint hallott tőle valamit, és adott még 25-öt. Palin volt a legjobb adománygyűjtőnk" - viccelődött az egykori kampányfőnök, aki a pénzbőség ellenére ismert volt arról, hogy nagyon odafigyelt a kiadásokra. Obama stratégiai tanácsadója, David Axelrod mondta egyszer azt, hogy ha valaki a kampányközpont vécéjében két papírtörölközőt akart kivenni az automatából, akkor a másodiknál egy olyan üzenet jött ki: "menjél Plouffe-hoz".

Mozgalmat építettek

Az adománygyűjtés azonban csak egyik eleme volt az új technológiák hasznosításának, a választás megnyerésében talán ennél is nagyobb szerepet játszott az online mozgalomépítés. Plouffe szerint már az elején világos volt, hogy csak akkor tudnak győzni, ha megváltoztatják a választói tömeget, vagyis elérik, hogy olyanok is elmenjenek szavazni, akik ezt korábban nem tették. Ez különösen igaz volt a harminc év alattiakra, akik hagyományosan passzívak az amerikai választásokon, Obamáéknak azonban sikerült őket megmozgatni. "Ők soha nem néznek hírműsorokat, nem olvasnak újságokat. Csak a barátaikon, ismerőseiken keresztül lehet elérni őket" - magyarázta Plouffe, hozzátéve, hogy az önkéntesek ezért elmentek a bárokba, szórakozóhelyekre, és intenzíven jelen voltak a közösségi oldalakon, többek között a Facebookon.

"Nincs annál erőteljesebb eszköz, mint amikor emberek beszélnek egymással" - ismételgette a kampányszakember. Szerinte a választók nem bíznak már úgy a médiában, mint régen, és ez igaz a politikára, a tudományos intézetekre is. "Megbíznak viszont azokban, akik velük együtt élnek, akikkel együtt nőttek fel" - mondta Plouffe, hozzátéve, hogy ha a politikusok vagy a munkatársaik győzködik az embereket, akkor azt legtöbben elengedik a fülük mellett, viszont ha olyasvalakitől hallanak politikai véleményt, akiben megbíznak, de aki korábban nem politizált, annak nagyon erős hatása van.

Forrás: Getty Images
Hatalmas tömegeket mozgatott meg Obama

A kampány végére Obamáék egy 13 millió nevet tartalmazó e-mail listával rendelkeztek, amelyet Plouffe úgy jellemzett: "felépítettük a saját tévécsatornánkat". Az egykori kampányfőnök szerint ez lehetőséget adott arra is, hogy a média által sokszor sportversenyként bemutatott kampányban komolyabb ügyekről - például az adópolitikáról - küldjenek közvetlen üzenetet a listán szereplő szimpatizánsoknak, akik aztán később személyes beszélgetésekben továbbadták azt ismerőseiknek.

Obama "jó formában lesz"

A hatalmas gépezet nem állt le a választási kampány végével, csak átalakult egy Organizing for America nevű szervezetté, amelynek célja, hogy segítse Obamát elnöki munkájában. Ennek a hatékonysága ugyanakkor kétséges, az elnök támogatottsága ugyanis jócskán elolvadt a hivatalba lépése óta eltelt szűk 11 hónapban, és nagy ígéreteinek - köztük az egészségügyi reformnak - megvalósítása is nagy viharokat kavart, és heves tiltakozásokat váltott ki.

Plouffe az [origo] kérdésére válaszolva azt mondta, nem aggódik Obama népszerűsége miatt, és keserűen megjegyezte, hogy amikor a közelmúltban először 50 százalék alá ment a támogatottsága, akkor az mindenhol hír volt, de amikor visszament a korábbi szintre, az alig jelent meg valahol. Az egykori kampányfőnök szerint az afganisztáni stratégiaváltás beindulásával, valamint az egészségügyi reform közelgő elfogadásával stabilizálódik Obama helyzete, "és az elnök jó formában lesz".

Forrás: Pethő András [origo]
Obama akar téged - Kampányüzenet 2008-ból

Obama ugyan hívta Plouffe-ot a Fehér Házba is, de ő szünetet akart tartani, hogy több időt tölthessen családjával, bár azért továbbra is találkoznak időnként, és az elnök kikéri a tanácsát. Plouffe a budapesti előadáson jelezte azt is, lehetséges, hogy valamikor visszatér Obama mellé. Elképzelhető, hogy a kampányszakember már a következő, 2012-es választásra utalt ezzel, az európai mércével nézve kifejezetten intenzív amerikai belpolitikában ugyanis gyakorlatilag a tavalyi kampány lezárultával el is kezdődtek a következő választás előkészületei, a sajtóban például már most találgatják, hogy a republikánus oldalon ki lehet majd Obama kihívója.

Kőkorszaki eszközök 2008-ból

Plouffe abban biztos, hogy a következő kampány teljesen más lesz, mint a 2008-as. Szerinte az általuk alkalmazott eszközök akkor már "kőkorszakinak fognak tűnni", és várhatóan a mobiltelefonok jóval nagyobb szerepet fognak játszani, mint a tavalyi választáson. "Mész az utcán, a telefonodon megnézed az Obama-applikációt, és látod, hogy az egyik kampányirodába kellene még öt önkéntes" - jósolta Plouffe, de egyből hozzátette, attól, hogy valaki ezt látja a telefonján, persze még egyáltalán nem biztos, hogy jelentkezik is a felhívásra. Megjegyezte azt is, hogy nyilván sokat lehet tanulni ugyan a 2008-as kampányból, de szerinte az abban az értelemben egyedi volt, hogy "Obama építette a mozgalmat", sokan kifejezetten az ő személye miatt váltak a részesévé.

Erre a tanácsra nyilván figyeltek a két korábbi elveszített választás után most győzelemre készülő, a pódium előtt ülő fideszes politikusok, akik között ott volt Gyürk András kampányfőnök és a párt operatív igazgatója, Nyitrai Zsolt is. Utóbbi kérdésünkre közölte, sok érdekes dolgot hallottak, de arról nem tud, hogy a Fidesz tanácsadónak akarná felkérni Plouffe-ot. Igaz, ez furcsa is lenne, a párt ugyanis hagyományosan a társadalmi kérdésekben konzervatív republikánusokhoz áll közelebb, a tavalyi kampányban Orbán Viktor is a republikánus párt elnökjelölő konvenciójára látogatott el, a később történelmi győzelmet arató Barack Obama kampányát csak távolról szemlélte.

KAPCSOLÓDÓ CIKK