Keményen fizet az utasoknak a MÁV a késő vonatok miatt

Vágólapra másolva!
December elejétől kártérítést kell fizetnie a MÁV-nak a jelentősebb késésekért, illetve az utasok járatkimaradásokból adódóa káráért. Akár fél órás késés után is jár kártérítés, ha az utas bizonyítani tudja a kárát. Az éjszakai szállását is kifizetik annak, aki a MÁV hibájából kési le az utolsó csatlakozást.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unió által jóváhagyott új utasjogi rendelet és a magyar vasúttársaságra vonatkozó kormányrendelet alapján december 3-ától a késések miatt pénzt kérhet számos utas a vasúttársaságoktól. A különböző térítések a kormányrendelet szerint kizárólag a feláras, azaz hely- és/vagy pótjegyköteles - elsősorban az Intercity és Interpici - vonatokon érvényesek.

Az egyórást meghaladó, de még két óránál rövidebb késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka visszajár az utasnak. Két órát meghaladó késésnél a jegy árának felét kell késés miatti térítésként visszafizetni - írta a MÁV az [origo] kérdésére. (Hogy mely esetekben nem jár ilyenkor térítés, azt a MÁV oldalán lehet elolvasni.)

A MÁV közleménye szerint a feláras vonatokon már fél órán felüli késés esetén is benyújthat kártérítési igényt az utas, ha bizonyítani tudja, hogy kár érte a késés miatt. A bejelentéseket egyedileg bírálják el, ilyen esetekben a kártérítés nem haladhatja meg a jegy árának ötszörösét.

Az utasnak minden esetben egyértelműen bizonyítnia kell kárának nagyságát, illetve, hogy a késő vonattal utazott. A kártérítési igényeket az ügyfélszolgálathoz lehet benyújtani, a MÁV-nak egy hónapon belül ki kell fizetnie az összeget. A nem hely- és/vagy pótjegyköteles vonatokra ezek a szabályok nem érvényesek.

Ha elmegy az utolsó csatlakozás

Új szabály lépett életbe arról is, ha valaki a MÁV hibájából - vonatkimaradás, késés vagy csatlakozásmulasztás miatt - lekési aznapi utolsó csatlakozását. Ilyenkor a vasúttársaság felelős azért, hogy az utas nem tudja folytatni az utazást. A rendelet szerint ezekben az esetekben a MÁV legfeljebb 80 eurónyi (kb. 21 000 forint) "ésszerű szállásköltség" kifizetésére kötelezhető, és az utast váró személyek értesítésének költségeit is meg kell térítenie.

Olyan balesetnél, amely az utas halálával, illetve végtagvesztéssel járó maradandó fogyatékossággal végződik, korábban is fizetett a cég kártérítést az utasnak vagy a családtagoknak. Az új szabályozás annyiban tér el a régitől, hogy mostantól nem kell megvárni, hogy az adott vizsgálat lezáruljon: a MÁV-nak 15 napon belül ki kell fizetnie a térítést, függetlenül attól, hogy hol tart a körülményeket feltáró vizsgálat. Amennyiben később kiderül, hogy nem a vasúttársaság felelős a balesetért, a kifizetett összeget vissza kell fizetni a MÁV-nak.

A hely- és/vagy pótjegyköteles vonatok 15 perc feletti késésénél a MÁV eddig is visszafizette a felárat, azaz a hely -és a pótjegyárat. Ez - néhány más régebbi szabályozással együtt - továbbra is érvényben van. (Ezek a társaság üzletszabályzatában olvashatók a MÁV honlapján és az állomásokon.)

Az új utasjogi rendelettel a MÁV szerint az EU az uniós tagországokban működő vasúttársaságok kötelezettségeit és az utasjogokat akarta egységesíteni, és számos olyan kitételt alkalmaz, amelyek már a rendelet bevezetése előtt is érvényben voltak Magyarországon. "Fontos tehát kiemelni, hogy a mostani változások az eddig is érvényes üzletszabályzat mellett, azt kiegészítve léptek érvénybe" - írta a MÁV sajtóirodája az [origo]-nak.