Megújulás helyett bedöglött az Ügyfélkapu

2010.03.01. 13:29

Hétfőn órák óta elérhetetlen a Magyarorszag.hu weboldal, amelyen a hivatalos ügyek intézésére használt Ügyfélkapu működik. Az eredeti terv az volt, hogy a hétvégi átalakítás után hétfőn már megújulva jelenik meg az oldal. A fennakadás okainak kiderítésére belső vizsgálat indult.

"Értesítjük, hogy a www.magyarorszag.hu oldal pillanatnyilag nem elérhető" - órák óta ez az üzenet fogadja a Magyarorszag.hu látogatóit. Ezen az oldalon keresztül lehet elérni a különböző hivatali ügyek intézéséhez használt Ügyfélkaput. A Független Hírügynökségnek a Miniszterelnöki Hivatal Infokommunikációs Államtitkárságán azt mondták, hogy átállás miatt nem lehet fellépni az oldalra, előreláthatólag délután két óráig.

A Magyarorszag.hu portálnak a tervek szerint hétfőn hajnalban új felületen kellet volna megjelennie. Az oldalon figyelmeztették is a látogatókat, hogy a tartalom péntek estétől hétfő hajnalig karbantartás miatt nem lesz elérhető. Ez alatt az idő alatt álltak volna át az új felületre, ami valószínűleg nem sikerült. Korábbi közlések szerint sikertelenség esetén tavasz végéig a régi felületet használhatják a látogatók.

A Fidesz a kormányt okolja a történtekért. Nyitrai Zsolt képviselő közleménye szerint az Ügyfélkapunál tapasztalható fennakadás, a kormány infokommunikációs tevékenységének szimbóluma: "fejlesztések több milliárdért, majd teljes működésképtelenség".

Vizsgálják a leállás okait

A portált üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. sajtóirodája hétfőn délután azt közölte, hogy azonnali vizsgálatot indított a kormányzat informatikai biztonsági felügyelő a www.magyarország.hu kormányzati portál hétfői leállása miatt. A közlemény szerint a www.magyarorszag.hu oldalon hétfőn az éles próbaüzem során fellépő - az egyik alapszoftver nem várt működéséből adódó - hiba vizsgálatát az üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. gyártói támogatással megkezdte. Hozzátették: tájékoztatást kaptak arról, hogy a műszaki vizsgálattal párhuzamosan a kormányzati informatikai biztonsági felügyelő azonnali vizsgálatot indított.

A cég szerint az új portál éles próbaüzemének indítása teljes mértékben átláthatóan, dokumentált körülmények között történt, amelyet az üzemeltető által végzett tesztek pozitív eredményei alapján külső minőségbiztosító és biztonsági szakértő ellenjegyzésével engedélyezett a működtető. Az üzemeltető a hiba észlelését követően azonnal megkezdte a hiba vizsgálatát és javítását, valamint a szabályzatokban foglaltak szerint, a régi portálra történő visszaállás folyamatát - írták.

A Kopint-Datorg Zrt. szerint a működtető Miniszterelnöki Hivatal jóváhagyásával a hiba javítását követően döntenek az új portálra történő átállás új időpontjáról, amely a hétvégi tesztek eredményei alapján már csak néhány órás leállást jelent a felhasználók számára. Az üzemeltető figyelemmel lesz arra, hogy a bevallási határnapok körüli időszakban megfelelő időt hagyjon az új portál használatára történő felkészülésre - olvasható a kommünikében. A Kopint-Datorg Zrt. sajtóirodája azt is közölte: a 189-es számon elérhető Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ a következő napokban és az új portál indulását követően megerősített ügyfélszolgálattal üzemel.

KAPCSOLÓDÓ CIKK