Villámhatáridővel vett méregdrága szoftvert a BKV a párttámogató cégtől

2010.04.08. 8:01

Négynapos határidővel kötött szerződést a BKV egy olyan szoftver kifejlesztésére, amelyért végül csaknem 60 millió forintot fizetett még 2008 márciusában, a rendőrség által is vizsgált állítólagos visszaélések időszakában. Hasonló fejlesztésekkel foglalkozó cégek szerint ennek töredékéért is lehet készíteni ilyen programot, de semmiképp sem négy nap alatt. Az ügy főszereplője az az informatikai cég, amelyet egy ellentmondásos pártfinanszírozási ügy és a BKV-botrány egyik fejezete tett ismertté.

"A BKV Zrt. működése zavartalan" - írta a közlekedési vállalat 2008. március 10-i közleményében, egy nappal az után, hogy Antal Attila egészségügyi okokra hivatkozva lemondott a cég vezérigazgatói posztjáról. Az évek óta veszteséges, így folyamatos állami támogatásra szoruló BKV valóban nem maradt irányítás nélkül, átmenetileg Balogh Zsolt korábbi helyettes vette át a vezérigazgatói hatáskört, és öt nappal Antal távozását követően már alá is írt egy bruttó 58,2 millió forintos értékű szerződést egy "elektronikus szerződés nyilvántartó szoftver" beszerzéséről, telepítéséről és a hozzá kapcsolódó oktatásról. A közlekedési vállalat munkatársaitól kapott információk szerint a program azóta is rendben működik, az [origo] által összegyűjtött információk alapján azonban a beszerzés több pontja ellentmondásos.

A BKV a C.C. Soft Kft. nevű informatikai céggel kötötte a szerződést, a közlekedési vállalat azonban nem válaszolt arra vonatkozó kérdéseinkre, hogy milyen eljárásban választották ki a kft.-t. A Közbeszerzési Értesítő archívumában nem találni nyomát az eljárásnak, de ettől függetlenül is valószínűsíthető, hogy a több tízmilliós érték ellenére nem volt nyílt verseny, a jelenleg felszámolás alatt álló informatikai cég korábbi ügyvezetője, Egervári Ajtony ugyanis az [origo]-val azt közölte, a megbízásnak annyi előzménye volt, hogy "ajánlattételi felhívást kaptunk és ajánlatot tettünk". Az egykori cégvezető nem is tud más ajánlattevőkről. "Jegyzőkönyvet nem kaptunk, csak értesítést, hogy mi végezhetjük el a munkát" - idézte fel Egervári.

Dobozos vagy egyedi

Az ellentmondások sorát tovább bővíti, hogy a szerződést - mint az az [origo] által a BKV-tól kikért dokumentumból kiderül - 2008. március 14-én írták alá, a közel 60 milliós szoftver elkészítésének határideje azonban mindössze négy nappal később, március 18-án volt. Egervári most az [origo]-nak azzal magyarázta a rövid határidőt, hogy úgynevezett "dobozos termék"-ről volt szó, amelyet korábban és később más cégeknek is értékesítettek, és eleve olyan esetekre fejlesztettek ki, "amikor ugyanaz vagy nagyon hasonló igény több felhasználónál is felmerül". Vagyis szerinte egy olyan szoftvert adtak el, amely készen állt az alkalmazásra, egy korábbi beszélgetésben azonban ő maga beszélt arról, hogy a C.C. Soft egyedi fejlesztésekkel és nem késztermékek forgalmazásával foglalkozott, és ezt állította az [origo]-nak a cég több egykori munkatársa is.

A szerződés szövegezése is ellentmond annak, hogy "dobozos szoftver" vásárlásáról lett volna szó, a dokumentumban ugyanis végig következetesen fejlesztést emlegetnek, és még külön szerepel benne az is, hogy a BKV a "vállalkozó rendelkezésére bocsát minden olyan adatot és információt, mely a szoftver kifejlesztéséhez szükséges". A szerződésnek ezzel a részével kapcsolatos kérdéseinkre a közlekedési vállalat egyelőre nem válaszolt, de a beszerzést ismerő, egyik BKV-dolgozó az [origo]-nak megerősítette, hogy nem készterméket vásároltak. "Volt egy előzetes igényfelmérés, és külön a BKV-nak lett kifejlesztve a szoftver" - fogalmazott a közlekedési cég munkatársa, aki hivatalosan nem nyilatkozhat, ezért nem közöljük a nevét.

Így azonban nem világos, hogy pontosan mikor és hogyan fejlesztették ki a BKV által megvásárolt, szerződések nyilvántartására és rendszerezésére szolgáló szoftvert. Az [origo] megkeresett két, irodai szoftverek fejlesztésével foglalkozó céget, megadtuk nekik a BKV és a C.C. Soft által kötött szerződésben szereplő követelményeket, és mindkettőtől azt a választ kaptuk, hogy négy napnál jóval hosszabb időre van szükség egy ilyen jellegű program kifejlesztésére. "3-9 hónapig szokott tartani ezeknek a megvalósítása, az átlag fél év" - fogalmazott az egyik, több magyarországi óriáscéget is az ügyfelei között tudható vállalkozás munkatársa. (Mindkét megkérdezett cég csak azzal a feltétellel válaszolt kérdéseinkre, ha nem közöljük a nevüket, egyikük sem akart ugyanis szerepelni, az utóbbi hónapokban politikai botránnyá alakult BKV-ügyben.)

Még megnyomott ceruzával sem

Nemcsak a rövid határidő vet fel ugyanakkor kérdéseket a két évvel ezelőtti BKV-beruházásnál, hanem az ár is. "A termékünk ennyibe kerül" - közölte a díjszabásról a C.C. Soft egykori ügyvezetője, aki szerint "ugyanolyan funkcionalitásu szoftvereknél igen jelentős eltérés lehet az árban". Hozzátette, hogy "más gyártók termékeiből biztos találni olyat, amelyet mi készítünk, olcsóbban". Az [origo] által megkérdezett két fejlesztő cég azonban egybehangzóan állítja, hogy a szerződésben foglalt követelményeknek megfelelő szoftvert, az 58,2 millió forintos bruttó árnál jóval olcsóbban le lehet szállítani. "Ha mi nagyon megnyomjuk a ceruzát, még akkor sem éri el az összeg ennek a felét sem" - mondta az egyik cég munkatársa, hozzátéve, hogy ennél összetettebb szerződésnyilvántartó programok esetében sem szokott magasabb lenni a díj 20-25 millió forintnál.

A másik, az irodai informatikai piacon szintén meghatározónak számító cég munkatársa még ennél is kisebb összegre becsülte egy olyan szerződésnyilvántartó árát, amely a BKV és a C.C. Soft közötti megállapodásban szerepel. Szerinte egyedi fejlesztésű program esetén az egyszerűbb megoldás egymillió, a komolyabb, testreszabott szoftver pedig 6 és 10 millió között "bárhol lehet". Hozzátette, hogy "természetesen kompromisszumok árán" előre legyártott szoftverekkel is meg lehet oldani a feladatot, azok esetében pedig még alacsonyabb az ár: néhány százezer forinttól 2-3 millióig terjedhet. Mindkét megkérdezett cég munkatársa megjegyezte, hogy az ilyen fejlesztések esetében ugyan elvileg megdobhatja a díjat a szoftver működtetéséhez szükséges berendezések vásárlása, a BKV esetében azonban erről nem volt szó, a C.C. Softtal kötött szerződésben ugyanis külön szerepelt, a közlekedési cég "vállalja, hogy a rendszer működéséhez szükséges hardware és software környezetet maradéktalanul biztosítja".

A korábbi BKV-s szerep

Nem ez volt az első ellentmondásos szerződés a BKV és a C.C. Soft Kft. között, 2007 nyarán ugyanez a cég kapott megbízást a szentendrei HÉV-vonal utastájékoztató rendszerének kiépítésére. Ahogy arról az [origo] egy korábbi cikkben beszámolt, az a beruházás is gyanús körülmények között, rendkívül rövid határidejű ajánlatkéréssel indult, és végül a kész rendszer sem felelt meg az eredeti elképzeléseknek. Azt a szerződést is az akkor még alacsonyabb beosztásban dolgozó Balogh Zsolt írta alá a BKV részéről, a közlekedési vállalat jelenlegi vezetése azonban idén, februárban feljelentést tett a rendőrségen, miután egy belső jelentés megállapította, hogy az utastájékoztatós beruházás során "több esetben olyan indokolatlannak tűnő intézkedések születtek, amelyek nem a BKV érdekeit tartották szem előtt". A C.C. Soft egykori vezetője azonban állítja, hogy mindent a szerződésnek megfelelően végeztek, és a közlekedési vállalat szakemberei többszöri ellenőrzés után vették át tőlük az utóbb hibásnak nyilvánított utastájékoztató rendszert.

A C.C. Soft HÉV-es megbízására irányuló rendőrségi nyomozás állásáról nem sokat tudni, sem a Budapesti Rendőr-főkapitányság, sem a BKV nem válaszolt ezzel kapcsolatos kérdéseinkre. A már nem működő informatikai cég egykori ügyvezetője, Egervári Ajtony az [origo]-val azt közölte, hogy a rendőrség őt nem kereste, és amikor jelentkezett náluk, hogy bemutassa az igazát bizonyító iratokat, akkor azt mondták, hogy "az ügy akkori állása szerint nincs szükség a nyilatkozatomra".

Így Egervárit egyelőre azokkal az állításokkal kapcsolatban sem kérdezték meg a rendőrök, amelyeket a BKV-ügyben hűtlen kezeléssel gyanúsított Balogh Zsolt fogalmazott meg nagy visszhangot kiváltó, március elejei interjúiban. Az egykori BKV-vezető akkor azt állította, hogy Hagyó Miklós korábbi főpolgármester-helyettes személyesen gyakorolt rá nyomást a C.C. Soft által fejlesztett utastájékoztató rendszer ügyében, és beszélt arról is, hogy a százmilliós értékű beruházás mintegy 40 százaléka visszafolyt kenőpénzként. Egervári állítja, hogy nem adtak pénzt senkinek, Balogh pedig ügyvédjén keresztül már korábban megüzente, hogy nem ad újabb interjút az ügyben.

Egy új verzió a párttámogatásról

A néhány hónappal ezelőtt még ismeretlen C.C. Soft Kft.-ra azonban már az előtt ráirányult a figyelem, hogy információk kerültek elő állítólagos szerepéről a BKV-botrányban. Az [origo] tavaly novemberben számolt be róla, hogy a cég 2008-ban százmillió forintos támogatást nyújtott a Magyarok Egymásért Szövetsége nevű kis pártnak, amelynek elnöke, a milliárdos sikkasztással vádolt egykori rendőrtiszt, Földesi-Szabó László egyéni jelöltként indul a választásokon. A párt szorosan kötődik a titkosszolgálati kapcsolatai miatt ismertté vált Egymásért Alapítványhoz.

A százmilliós támogatást Egervári tavaly decemberben azzal magyarázta, hogy meggyőződésből, a párt programjának ismeretében döntött az adományról, március közepén azonban már egy másik verziót adott elő az RTL Klub Házon kívül című műsorának. A vállalkozó azt állította, hogy a C.C. Softnak 300 millió forintos kártérítést kellett volna fizetnie egy külföldi vállalkozásnak, és végül azt a megállapodást kötötték, hogy ha a cég átutal a MESZ-nek százmillió forintot, azzal le van rendezve a kártérítési ügy. Egervári az RTL-nek nem árulta el, hogy pontosan milyen külföldi cégről van szó, és most az [origo] kérdésére is azt közölte, "erről nem áll módomban tájékoztatást adni", állítása szerint ugyanis az ügylettel kapcsolatos "szerződések szigorú titoktartási klauzulát tartalmaznak".

KAPCSOLÓDÓ CIKK