Nem támogatja a Duna-Tisza csatorna tervét a kormány

Vágólapra másolva!
Sok pénzbe kerülne a Duna-Tisza csatorna megépítése, és semmi nem igazolja, hogy szükség lenne rá, ezért a kormány nem támogatja a monumentális beruházást a vidékfejlesztési miniszter szerint. A majdnem 300 éves tervet felelevenítő cég szerint 350 milliárd forintba kerülne két folyót összekötő, 46 méter széles csatorna.
Vágólapra másolva!

A kormány egyelőre nem kívánja megépíteni a Duna-Tisza csatornát - derült ki abból a válaszból, amelyet Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter adott Balogh József fideszes képviselő kérdésére. Balogh azt kérdezte: tud-e arról a kormány, hogy egy Duna-Tisza Csatorna Zrt. nevű cég meg szeretné építeni a két folyót összekötő, régóta tervezett csatornát, illetve szerepet vállal-e ebben az állam (a 46 méter szélesre tervezett csatornáról itt olvashat).

A kormány "a monumentális beruházás terveiről" nem hivatalosan értesült - írta válaszában Fazekas Sándor, aki szerint "napjainkban számos ok miatt nincs aktualitása a Duna-Tisza csatorna teljes megépítésének". Az okok közül példaként azt említette, hogy a csatorna megépítése "jelentős kiegészítő vízgazdálkodási beruházásokat" igényelne, például a csongrádi vízlépcső megvalósítását.

A Duna-Tisza csatorna 1715 óta több változatban elkészült tervei ráadásul nem tartalmazzák - nem is tartalmazhatták - mindazokat a szempontokat, amelyekre figyelemmel kell lenni a döntésnél - írta Fazekas, aki szerint ma nincs olyan elemzés, amelyik "tárgyszerűen mérlegelné" a Duna-Tisza csatorna helyét és az általa kielégíthető igényeket, például az áruszállításban vagy a vízgazdálkodásban.

Csizmazia Pál, a Duna-Tisza Csatorna Zrt. projektvezetője korábban az [origo]-nak azt mondta, elsősorban az elsivatagosodással fenyegetett a Homokhátság vízpótlása miatt lenne szükség a csatornára, de azon két teljes hajókonvoj is elférne egymás mellett. Csizmazia szerint a csatorna megépítésének költsége 350 milliárd forintra tehető, de ők első körben azért lobbiznak, hogy elkészüljön egy végleges tanulmány, amely igazolná, hogy hasznos lenne a beruházás.