A BKV-val és a metrókocsikkal kell kezdenie Tarlósnak

Vágólapra másolva!
A vasárnap főpolgármesteri címet elnyerő Tarlós István azt ígérte, néhány gyors döntéssel kezdik a munkát, és az eredményeket fél-egy év után már érezni is fogják a budapestiek. Konkrétumokat azonban alig mondott, és a szerdai átadás-átvételig már nem is fog, ezért az [origo] összeszedte a leggyorsabb megoldásra váró budapesti ügyeket.
Vágólapra másolva!

A főpolgármesteri tisztséget elnyerő Tarlós István már a választás estéjén arról beszélt: egyik első dolga lesz, hogy egyeztet Orbán Viktor miniszterelnökkel arról, miben tudja a kormány a fővárost segíteni. Azt ígérte, gyorsan meg fognak hozni bizonyos döntéseket, amelyek eredményét a budapestiek fél-egy éven belül érezni fogják.

Tarlós nem beszélt részletesen arról, hogy milyen intézkedésekkel kezdi főpolgármesterségét, csupán általánosságokat fogalmazott meg, például, hogy átalakítják a közszolgáltató cégek struktúráját, vagy megnézik, mekkora a pénzhiány. Az új főpolgármester és stábja szerdáig nem nyilatkoznak a további menetrendről, akkor lesz ugyanis az átadás-átvétel. Szűcs Somlyó Mária, Tarlós sajtófőnöke az [origo] kérdésére csak annyit mondott, hogy a vasárnap megválasztott főpolgármester szerdáig nem fog pihenni, hanem megbeszélésekbe kezd.

Az [origo] összeszedte a legfontosabb, illetve legsürgetőbb fővárosi ügyeket, amelyekkel Tarlósék már az első hónapokban várhatóan foglalkozni fognak, vagy amelyekkel foglalkozniuk kell.

A BKV állami támogatása
Bár augusztus végén a kormány közölte, hogy háromtagú csődbizottságot rendel a tavaly 23 milliárd forintos veszteséget termelő BKV mellé, azt is bejelentették, hogy csak az új városvezetéssel tárgyalnak majd a BKV jövőjéről és a pénzügyi mentőcsomagról. Ez utóbbi azért is nagyon sürgős, mert egy, még a Bajnai-kormány és a főváros között kötött szerződés értelmében idén nyár közepéig az államnak 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kellett volna adnia a cégnek. Ezt az új kormány nem fizette meg, mire Demszky Gábor leköszönő főpolgármester levélben figyelmeztette a gazdasági minisztert, hogy a késlekedés miatt októberre veszélybe kerülhet a BKV fizetőképessége.

A metrókocsik ügyének megoldása
A kettes és négyes metró vonalára szánt metrókocsikat gyártó francia cég, az Alstom nem kapta meg határidőre a kocsik végleges típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), vagyis elvileg a szerelvények nem futhatnak magyar metróvonalon. Bár a BKV-nak egy korábbi közgyűlési határozat alapján fel kellene bontania emiatt az Alstommal kötött szerződést, annak olyan súlyos következményei lehetnének, hogy még az augusztus végi fővárosi közgyűlési ülésen sem vették elő a témát, ezzel Tarlós Istvánra hagyva a feladatot. György István, aki várhatóan Tarlós helyettese lesz, korábban az [origo]-nak utalt arra, hogy az Alstommal való szerződésbontást megfelelő megoldásnak tartják, részletesen azonban nem beszélt arról, hogy hogyan simítanák el az ügyet úgy, hogy ne kerüljön veszélybe a négyes metró-beruházás. (Az Alstom-kocsikról mindent megtudhat ezen a linken.)

Költségvetés előkészítése és forrásmegosztás
Az új városvezetésnek minél előbb fel kell mérnie a főváros pénzügyi lehetőségeit, hogy megismerje saját mozgásterét a jövő évi költségvetés megalkotásához, illetve a forrásmegosztáshoz, amely a pénzek kerületek és főváros közötti szétosztásáról szól. A mozgástér feltérképezéséhez szorosan hozzátartozik az is, hogy a városvezetés megtudja, számíthat-e kormányzati segítségre. Tarlós vasárnap első feladatai között említette, hogy leüljön tárgyalni Orbán Viktor kormányfővel erről, és azt is mondta, "megnézik, mekkora a pénzhiány". Feltehetően ehhez kapcsolódik majd a korábbi tanácsadói szerződések áttekintése is - erről György István beszélt a múlt héten. Azt mondta, minden kötelezettségvállalást, ami négy évre visszamenőleg történt, át kívánnak nézni, hogy az egyes cégeknél megfelelően történt-e a közpénzek felhasználása. Hozzátette, ezt december végéig le akarják zárni, utána nem foglalkoznak a múlttal. (Tarlós Mozgásteréreől, és Orbánnal való együttműködéséről itt olvashat bővebben.)

Közüzemi és fővárosi cégek rendbetétele
Tarlós és György István is többször nyilatkoztak arról, hogy nem tartják megfelelőnek a fővárosi tulajdonú cégek működésének rendszerét. "A gazdasági társaságok igazgatóságai, felügyelőbizottságai mintha önálló életet élnének, nincsenek becsatolva a városvezetéshez és nincs összefogva a munkájuk" - mondta a múlt héten György. Ezért - mint az Tarlós programjában is szerepel - létrehozzák majd a Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt., amely szerintük lényegében a cégek és a főváros között közvetít majd, összefogva a tevékenységüket. Ezt, és a BKV külön irányítására létrehozott Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-t is a jövő év júliusáig szeretnék elindítani. György szerint sürgősen tárgyalniuk kell a közműcégekkel is - melyek egy része ügyében jelenleg is rendőrségi nyomozás folyik.

Nagyberuházások ügyének rendezése
Újra kell tárgyalni a csepeli szennyvíztisztító korábbi szerződéseit, mert a korábbiak több feltétetle megváltozott, és meg kell állapodni az üzemeltetési szerződésben - erről György István nyilatkozott egy hete, a nehezebb feladatok között említve a Margit híd felújítását is. A legutóbbi hírek szerint augusztus vége helyett legkorábban az év végén készülhet el részben a hídfelújítás, de a teljes rekonstrukció még majdnem egy évig tart.