Évek óta tudtak a magyar hatóságok arról a nukleáris szállítmányról, amely a hétvégén haladt át az országon. Az atomvonat egy hat éve futó amerikai biztonsági program részeként szelte át Magyarország déli részét. A szállítmány útvonalát és pontos idejét azért tartották titokban, mert a vasúti konténerekben az atomerőművekben alkalmazott fűtőelemeknél jóval nagyobb dúsítású uránt vittek, ami terroristák potenciális célpontja lehetett volna.
A vonat a szerbiai Vinca kutatóreaktorából összesen 8030 nagy dúsítású, kiégett fűtőelemet vitt el Magyarországon át Szlovéniába, ahol a Delo szlován lap szerint már vasárnap hajóra rakták, és tengeren vitték tovább Oroszország felé: hasonló szállítmány a jövőben nem várható Magyarországon, a szerb reaktorból ugyanis minden kiégett fűtőelemet elhoztak - állította az [origo]-nak Koblinger László, a szállítmányt több más hatóság közreműködésével engedélyező Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgató-helyettese. Koblinger szerint a nagyszabású biztonsági intézkedésekkel kísért szállítmány költségeit a Nemzetközi Atomenergia Ügynökségen keresztül teljes egészében az Egyesült Államok állta.
Lesz még egy szállítmány
Az USA Nemzeti Nukleáris Biztonsági Ügynöksége (NNSA) 2004-ben indított egy Global Threat Reduction Initiative (GTRI) néven futó programot. A GTRI keretében az amerikaiak világszerte igyekeznek azonosítani, biztonságba helyezni és begyűjteni azokat a nukleáris anyagokat, amelyek nagy kockázatot jelentenek, vagy nincsenek kellő biztonságban. A program a "sebezhető", nem kellően védett civil nukleáris létesítmények nagy dúsítású fűtőelemeire koncentrál, amelyeket különböző szerződések alapján igyekszik visszajuttatni származási helyükre, Oroszországba vagy az Egyesült Államokba. A GTRI honlapja szerint erre azért van szükség, mert az ilyen fűtőelemekből terroristák házi készítésű atombombát vagy sugárzó anyaggal szennyezett, úgynevezett "piszkos bombákat" állíthatnak elő.
A program Közép- és Kelet-Európában is működik, mivel az itteni kis államok kutatóreaktorait annak idején szintén nagy dúsítású szovjet fűtőelemekkel látták el - mondta Koblinger László. Míg a Paksi Atomerőmű fűtőelemeinek urán-235-tartalma 3,5-4 százalék, addig a kutatóreaktorokban használt fűtőelemeknek 20 százalék fölötti urán-235-tartalmuk van. Ilyen kutatóreaktor található Vinca mellett Budapesten is, a KFKI (a korábbi Központi Fizikai Kutatóintézet) telephelyén: az amerikaiak által fizetett program keretében ezt a reaktort például fokozatosan átállítják alacsony dúsítású fűtőelemekre - mondta a főigazgató-helyettes.
Az elmúlt évtizedben egyszer haladt át hasonló vonat Magyarországon, az Romániából szintén szlovén kikötőbe tartott, egy másik szerelvény pedig Budapestről vitt kiégett fűtőelemeket Oroszországba. A jövőben még egy hasonló szállítmány várható, az szintén a budapesti KFKI fűtőelemeit fogja elvinni - mondta.
Problémás volt a hétvégi szállítmány
Koblinger szerint a hétvégén Magyarországon átszállított, kiégett fűtőelemek elszállítása "hajszálnyit problémásabb volt", mint a világ más részein begyűjtött urán elszállítása, mert a szerb fűtőelemek tokozása korábban meglehetősen rossz állapotban volt. A vincai reaktor 1958 és 1984 között működött, a most elszállított elemeket pedig a leállítás óta tárolóban tartották: "mivel a délszlávok egy ideig mással voltak elfoglalva, nem nagyon foglalkoztak ezzel, és a fűtőelemek alumíniumtokjai ezt megsínylették" - mondta. Az elmúlt években ezért az elemeket teljesen "újra kellett tokozni", rozsdamentes acéltokokba helyezték őket, és csak így lehetett vonatra rakni a szállítmányt.
Kommandósokat is kivezényeltek a vonathoz
A szállítás másik nehézségét az útvonal okozta, a legrövidebb út ugyanis Ukrajnán keresztül vezetett volna, de az ukrán hatóságokkal nem sikerült megegyezni a szállítás feltételeiről. Koblinger nem részletezte, hogy mi okozta a problémát, csupán annyit mondott, hogy "az ukrán kollégák máshogy képzelték el egy ilyen szállítmány átadását-átvételét, mint a magyarok". A szállítmányt Horvátországon keresztül sem lehetett szállítani, mert a horvát jogszabályok azt nem teszik lehetővé: így alakult ki a hatalmas kerülőt magába foglaló útvonal, amely szerint először Szerbiából észak felé, Magyarországra hozták a fűtőelemeket, majd nyugatra, Szlovénia kikötőibe vitték, onnan pedig az Adriai-tengeren hajóval délre szállították, hogy végül orosz kikötőbe jusson.
Fegyveres őrök, védőkocsik és vonatbrigád
A nukleáris anyagok szállítását több magyar és nemzetközi jogszabály részletezi. Ezek többek között kimondják, hogy a határon áthaladó kiégettfűtőelem-szállítmány őrzéséért mindig az az ország a felelős, amelyiknek a területén van. A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség előírása, hogy a szállítmányt fegyveresekkel kell őrizni: minden állam a saját fegyvereseivel védi a szerelvényt - mondta az OAH főigazgató-helyettese.
Egy 1997-es belügyminisztériumi rendelet szabályozza, hogy a rendőrségnek milyen feladatai vannak nukleáris anyagok szállítása esetén: e szerint a rendőrség "a területileg illetékes beavatkozó egységek készültségben tartásával, a tervezett megállóhelyek fokozott rendőri felügyeletével, a szerelvény rendőrségi rádióhíradásának működtetésével köteles a szállítás biztonságáról gondoskodni". Az MTI hétvégi beszámolja szerint a vonat útvonalán látható is volt a rendőri készenlét, minden vasúti kereszteződésben rendőrök álltak.
A BM-rendelet is kimondja, hogy a nukleáris anyagok szállításakor "a közvetlen őrzési, védelmi feladatokat fegyveres őrség látja el", amely az induláskor és minden megállás alkalmával köteles ellenőrizni a zárak és a pecsétek sértetlenségét. Egy szintén 1997-es KHVM-rendelet pedig azt írja elő, hogy a kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításához a vasúti szerelvényt konténerkocsik mellett kísérőkocsikkal és védőkocsikkal kell körülrakni, amelyeken az őrség és a személyzet utazik. A védőkocsit Magyarországon a MÁV adja a szerelvényhez, amíg a szállítmány az országon áthalad: a MÁV szintén köteles vasúti műszaki személyzetet, vonatbrigádot biztosítani a szerelvényre.
Miközben a szállítmány fegyveres védelme Magyarországon a magyar hatóságok feladata, a rendelet szerint a kiégett fűtőelemkötegekkel végzendő szállítástechnológiai műveletek elvégzését és a fűtőelemkötegek műszaki és fizikai állapotának ellenőrzését végig a küldő országnak kell végeznie. A jogszabály azt is tartalmazza, hogy a küldő országnak legalább 15 nappal a szállítmány érkezése előtt értesítenie kell a célországot a szerelvényről, a feladónak pedig - akárcsak a MÁV-nak - baleset-elhárítási intézkedési tervet kell készítenie egy esetleges nukleáris baleset megelőzésére és felszámolására. Az [origo] kikérte a MÁV-tól a hétvégi szállítmány baleset-elhárítási tervét, de egyelőre nem kaptunk választ a kérésünkre.
Megmérték a határon
Az atomenergiáról szóló törvény azt is kimondja, hogy nukleáris üzemanyag szállítására a rendőrség ad ki engedélyt, a nemzetközi szállítást pedig szerződésben kell rögzíteni. A radioaktív küldeményt bevizsgálás alapján az OAH hagyja jóvá, a hivatal szükség esetén előírhatja kritikussági analízis elvégzését is. Koblinger László szerint a hétvégi szállítmány konténereit (a szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő csomagokat) a cseh és az orosz gyártó által megküldött tesztek jegyzőkönyvei alapján engedélyezték.
A konténer matricáján is látszik a radioaktív jelzés
A fűtőelemeket szállító konténert szerinte nagyon szigorú teszteknek vetették alá, azoknak ki kellett bírniuk többek között azt is, hogy 7 méter magasról egy hegyes acéltüskére ejtették őket. Mivel a papírok rendben voltak a szállítóeszközzel, a magyar határon már csak a vonat sugárzását kellett ellenőrizni: azt egy magyar cég végezte el a szerelvény beléptetésekor.
Titkolják, ahogy tudják
Az [origo] szerett volna részleteket megtudni a rendőrségtől arról, hogy mennyi rendőrt mozgósítottak a vonat védelmére és milyen egyéb intézkedéseket kellett tenniük a magyar hatóságoknak, Makula György, az ORFK szóvivője azonban közölte, hogy "ez nem nyílt információ". Az ORFK későbbre ígért reagálást a megkeresésünkre, de jelezték, hogy a legtöbb kérdésünkre nem tudnak majd válaszolni. A szerelvényről a MÁV sem adott semmilyen tájékoztatást, Both Ferenc kommunikációs referens az [origo]-nak azt mondta, hogy csak a rendőrség nyilatkozhat a vonatról.
Koblinger László szerint azért övezi nagy titoktartás a szállítmányokat, mert azok potenciális célpontok lehetnek. "Ez a nagy dúsítású urán szélsőséges esetben érdekes lehet olyan csoportok számára, amelyek rosszindulatú célra akarják felhasználni" - fogalmazott: a konkrét útvonalat és a szállítás időpontját a célba érésig titokban szokták tartani, hogy ne tudjon senki felkészülni erre. A főigazgató-helyettes szerint a hétvégén is ez volt a terv, de a szerb lapok leleplezték a titkot. Legutóbb viszont, amikor Budapestről vittek hasonló szállítmányt Oroszországba, csak akkor jelent meg róla közlemény, amikor az urán már célba ért.
Nem hulladék |