Hiteles a Heltai secus múltjáról szóló dokumentum

2010.12.07. 11:56

Valóban a román Securitate aktáit vizsgáló tanácstól származik az a dokumentum, amely szerint román titkosügynök volt Heltai Péter, az MTV korábbi főszerkesztője. A román tanács hétfő délután megerősítette, hogy hiteles a megállapítás, miszerint Heltait korábban "Hegel" fedőnéven tartotta nyilván a titkosszolgálat. Az újságíró tagadja, hogy ügynök lett volna.

Hiteles az a dekonspiráló dokumentum, amely szerint a román titkosszolgálat ügynöke volt Heltai Péter, az MTV korábbi főszerkesztője - erősítette meg az [origo] kérésére az iratot kiállító román hatóság. A Securitate Archívumát vizsgáló Nemzeti Tanács (CNSAS) november 25-én kiadott anyaga azt állítja, hogy a magyar újságíró "Hegel" fedőnéven dolgozott a Securitaténak, és az általa szolgáltatott információk többek között Gáll Tibor, egy jelenleg Berlinben élő kolozsvári képzőművész aktáiban is megtalálhatóak.

A dokumentumot csütörtökön töltötte fel valaki a Tumblr blogszolgáltatóra, de ekkor még nem volt egyértelmű, hogy a szkennelt irat nem manipulált-e. Heltai az [origo]-nak csütörtök este még azt állította, hogy meggyőződése szerint hamisítványról van szó, ő ugyanis nem volt beszervezett ügynök.

Az interneten olvasható iratot annak szövege szerint Gáll Tibor kérte ki a CNSAS-tól, hogy megtudja, ki volt a Securitate róla vezetett dossziéjában szereplő, "Hegel" fedőnevű ügynök. A tanács a kérésre közölte, hogy az ügynököt Heltai Péter személyében azonosította - áll a dokumentumban.

"Ezennel megerősítjük, hogy a dokumentumot [...] a mi intézményünk állította ki hivatalosan, a hatályos jogszabályok alapján" - írta az iratról az [origo]-nak Ancuta-Oana Median, a CNSAS szóvivője. Heltai korábban az [origo]-nak azt mondta, hogy ha a CNSAS valóban ilyen dokumentumot ad ki róla, akkor be fogja perelni a bizottságot.

Heltai a múlt héten azt állította, hogy ugyan többször behívta és faggatta őt a Securitate, de ő nem írt alá a Securitaténak, és nincs tudomása arról sem, hogy ügynökként tartották volna nyilván. Közölte azt is, hogy évek óta hall pletykákat saját állítólagos ügynökmúltjáról, ezért ő maga kért átvilágítást a CNSAS-tól, de egy éve csupán azt a választ kapta, hogy betekinthet az irataiba, ha akar.

Heltai ügynökügyéről először a Hírszerző számolt be, amelynek birtokába került több, a "Hegel" fedőnevű ügynöktől származó információkat tartalmazó jelentés is (erről, valamint az ügy hátteréről itt olvashat további részleteket). Heltai, aki több jelentős médiacég igazgatóságának tagja, a róla nyilvánosságra hozott dokumentumok miatt hétfőn lemondott a Class FM-et tulajdonló Advenio Zrt. igazgatóságában betöltött tagságáról. Cikkünkben korábban az szerepelt, hogy Heltai Péter a Duna TV reggeli műsorának kreatív igazgatója, de ez jelenleg már nem felel meg a valóságnak. A tévedésért olvasóink és az érintettek elnézését kérjük.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK