Gyors, de még nem tud mindent - leteszteltünk egy kormányablakot

Vágólapra másolva!
Kígyózó sorok helyett majdnem üres irodák és készséges ügyintézők fogadták az [origo] munkatársát hétfőn az egyik újonnan megnyílt kormányablaknál. A január elsejével létrehozott komplex ügyfélszolgálatok az eslő tapasztalat szerint egyelőre főleg a kisgyerekeseknek vagy gyermeket váróknak jelentenek könnyebbséget.
Vágólapra másolva!
Élénksárga színű hirdetmények figyelmeztetnek hétfő délelőtt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Váci úti kirendeltségének bejáratánál, hogy OEP helyett január elsejétől a Fővárosi Kormányhivatal Egészségbiztosítási Kirendeltsége lett az intézmény hivatalos neve. Arra azonban nem utal semmi, hogy ezzel együtt mostantól úgynevezett kormányablak is működik az épületben.
Az integrált ügyfélszolgálat létezéséről mindössze egy, a homlokzaton mesze fejmagasság felett rögzített átlátszó plexitábla árulkodik, és nincs az irányt vagy az emeletet jelző hirdetmény a belső térben, a recepcióspult környékén sem. A portán ülő hölgy szóban is csak "azt hiszemmel" válaszol a kormányablak hollétét firtató kérdésünkre, így azt, hogy az első emeltre kell mennünk, végül is egy a kérdezősködést meghalló, éppen távozó ügyféltől tudjuk meg. Fent, az emeleti üvegajtón azután már nagyméretű tábla utalt az ügyintézés helyére, alatta néhány gyakori, ott bonyolítható - zömmel gyermekszületéssel és -gondozással kapcsolatos ügykör felsorolásával.
"Egyelőre korlátozott ügykörrel"
Odabent, két egymással szemközti két tágas helyiségben alig egy tucatnyian - zömmel kisgyermekes vagy gyermeket váró nők - üldögélnek, miközben a sorszámkiadó automata mellett két biztonsági őr segít az eligazodásban az újonnan érkezőknek. Itt rögtön ki is derül, hogy a TB-kártyacsere, ami miatt a szuperügyfélszolgálatot felkerestük, itt nem intézhető el, a kormányablakok - hangzik a magyarázat - "egyelőre korlátozott ügykörrel" működnek, a társadalombiztosítási ügyek közül egyelőre csak a munkáltatói járulékfizetés-ellenőrzés, illetve egyes támogatásokkal kapcsolatos eljárások kerültek az új hivatalok kezelésébe.
A kezünkbe nyomott ügykörlistáról nem hiteles tulajdoni lap-másolatot szeretnénk kérni egy ingatlanról, hogy kipróbáljuk, hogyan megy az ügyintézés az új helyen. A kapott sorszámmal nem egészen egy perc alatt sorra kerülünk, de az ügyintéző elnézést kér: valami gond van még a földhivatali adatbázis elérésével, így ezt az egy ügyfajtát ma nem lehet elintézni.
Saját kudarcunktól függetlenül a többi ügyfél egyértelműen elégedett. "Az első gyerekem születésekor félnapokat álltam sorba a különböző ügyfélszolgálatokon: a gyest például az OEP-ügyfélszolgálaton kellett igényelnem, a gyermekágyi segély és a családi pótlék igényléséért viszont az államkincstárhoz kellett mennem. Most egy füst alatt mindent elintézem és az egész még egy fél órába se telt" - mondja tapasztalatairól egy fiatal nő, és csaknem ugyanezekkel a szavakkal, ugyanezt említi az új lehetőség erényeként a többi, szintén kisgyermekes megkérdezett is.
Egy középkorú férfi azt jött ellenőrizni, hogy fizet-e utána járulékot a munkáltatója. Ezt otthonról is megtehette volna, ha rendelkezne ügyfélkapu-regisztrációval, de korábban még nem váltott ki ilyet. Most utólagos bevallása szerint ilyet is igényelt, mégsem töltött tíz percnél többet az épületben.
A megkérdezett ügyfeleknek majdnem mindegyike hétfőn reggel, az interneten kereste ki a kormányablak címét, a lista ugyanis csak hétfőn reggel 8 órától volt elérhető, de volt, aki a területileg illetékes kormányhivatalt, korábbi közigazgatási hivatalt hívta fel, hogy hová mehet. A kormányablakok reggel 8-tól este 8-ig tartanak nyitva, és a kormány korábbi ígérete szerint 2013-ra minden létező ügyet ezeken az összevont ügyfélszolgálatokon lehet majd intézni.
A KORMÁNYABLAK ÜGYKÖREI:
1. Ügyfélkapu létesítése, elektronikus kapcsolattartással összefüggő felvilágosítás, tájékoztatás.
2. Biztosítási jogviszonyt (TB) lekérdező szolgáltatás.
3. Ingatlan-nyilvántartásból az ingatlanok adatainak megismerése nem hiteles és elektronikusan hitelesített tulajdoni lap másolat és térképmásolat lekérdezésével.
4. Utazási költségtérítés igénylése egészségbiztosítási ellátáshoz.
5. Gyorsforgalmi közúthálózat kártalanítási eljárás kezdeményezése.
6. Szabálysértési méltányossági eljárás indítása.
7. Egyéni vállalkozói tevékenység bejelentése, megszüntetése, adatváltozás bejelentése.
8. Tájékoztatás az egyéni vállalkozói igazolvány igényléséről.
9. Tájékoztatás hatósági bizonyítvány igényléséről.
10. Anyasági támogatás igénylése.
11. Családi pótlék igénylése.
12. Gyermekgondozási segély igénylése.
13. Gyermeknevelési támogatás igénylése.
14. Tájékoztatás terhességi-gyermekágyi segély igényléséről.
15. Tájékoztatás a gyermekgondozási díj igényléséről.
16. Tájékoztatás a Magyar igazolványok, Magyar hozzátartozói igazolványok által biztosított diákkedvezmények bejegyzésére, visszavonására irányuló eljárásról.
17. Tájékoztatás a Magyar igazolványok, Magyar hozzátartozói igazolványok által biztosított pedagógus és oktatói kedvezmények bejegyzésére, visszavonására irányuló eljárásról.
18. Tájékoztatás a Magyar igazolvány és Magyar hozzátartozói igazolvány igényléséről.
19. Tájékoztatás bemutatott külföldi okiratok elfogadhatóságának elbírálásáról, amennyiben nem magyar állampolgár kíván Magyarországon házasságot kötni, vagy bejegyzett élettársi kapcsolatot létesíteni.
20. Tájékoztatás Magyarországon élő magyar állampolgár, hontalan, illetőleg a menekültként elismert személy külföldön történő házasságkötéséhez, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítéséhez szükséges tanúsítvány kiadásáról.
21. Tájékoztatás külföldi állampolgár Magyarországon történő házasságkötéséhez, bejegyzett élettársi kapcsolatának létesítéséhez szükséges tanúsítvány bemutatása alóli felmentés kiadásáról.