Dagad a durcáskodó marakodás a Duna-parti óriásbálna körül

CET Central Europen Time
Vágólapra másolva!
Eggyel bővült az egymásra mutogatás és késlekedés által kísért fővárosi óriásberuházások száma, miután egyre mérgesedik a konfliktus a Duna-parton elterülő bálna formájú új épület körül. A szerkezet már kész, az átadás mégis bizonytalan - most éppen azon megy a vita, hogyan lesz víz és gáz a kulturális központnak tervezett létesítményben. Az önkormányzatnál nem értik, miért nincs még mindig kész a CET, a beruházó viszont a főváros jóindulatát és jóhiszeműségét hiányolja.
Vágólapra másolva!

95 százalékban elkészült a Duna-parti CET a beruházó Porto Investment szerint, az épület átadása mégis a bizonytalan jövőbe tolódott, miután a projekt két gazdája, a fővárosi önkormányzat és a beruházó közötti viszony látványosan megromlott. Ennek leginkább nyilvánvaló jele az volt, amikor a két partner két hete külön tartott sajtótájékoztatót a projektről, amelyeken kölcsönösen egymást bírálták (erről bővebben itt olvashat).

Az [origo] utánajárt, mi okozta a nyílt konfliktust.

A Szabadság híd és a Petőfi híd között, a Közraktárak épületeiből és egy fém-üveg héjból készülő, hatalmas bálnát formázó CET-projekt megvalósításáról még az előző városvezetés állapodott meg a Portóval. A konstrukció lényege, hogy a terület tulajdonosa a főváros - és ez így is marad -, az építkezést azonban a Porto valósítja meg és fizeti, és később ő üzemelteti és adja bérbe az épületet. A beruházó ugyanakkor az építkezés költségeinek legnagyobb részét hitelből fedezi, amelyre viszont a fővárosi önkormányzat lényegében készfizető kezességet vállalt a szerződés szerint. Ennek alapján elvileg mindkét fél érdeke az, hogy a CET mielőbb és zökkenőmentesen elkészüljön.

A Porto az [origo] kérdésére ugyanakkor azt közölte, hogy a fővárosi önkormányzat a múlt héten - ígérete ellenére - nem írta alá a projekt befejezéséhez és a használatbavételi engedélyhez elengedhetetlen közműszerződéseket, amelyek nélkül az épületben nincs áram, víz és fűtés sem. A cég szerint egy keddi személyes egyeztetésen - amely a Porto és a tulajdonosi jogokat a főváros nevében formálisan gyakorló Fiműv Zrt. munkatársai között zajlott - arra kaptak ígéretet, hogy a hétvégére, de legkésőbb a jövő hét elejére meglesz az áram- és a gázszolgáltatásról szóló szerződések aláírása. Ugyanakkor "a víz- és csatornaszerződések sajnos még nem kerültek napirendre" - írta kérdéseinkre a Porto.

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes az [origo]-nak azt mondta, "a főváros mint tulajdonos megtett minden olyan lépést, amely ahhoz szükséges, hogy a közműszerződések megköttessenek". Szerinte a fővárosnak az ügyben már nincs feladata, a továbbiakban a Portónak kell intézkednie és teljesítenie a kötelezettségeit. Bagdy állításáról megkérdeztük a Portót, a cég azonban mostanáig nem reagált.

Intézőt kapott a közművesítés ügye

Sényi Gábor, a Fiműv Zrt. vezetője szerint a közművesítés körüli huzavonát lényegében a Porto késlekedése okozta. A főváros és a Porto között kötöttt szerződésben ugyanis azt rögzítették, hogy a fejlesztő minden ügyintézést vállal - ide tartozik például a mérőórák felszereltetése vagy a közműszerződések előkészítése. Ehhez képest azonban Sényi szerint az épület nem készült el, a főváros pedig nem volt abban a helyzetben, hogy a mérőórák szerződéseit aláírja, hiszen a főváros csak akkor veheti - mint tulajdonos - a nevére a mérőórákat, ha az épület már elkészült, például megvan a jogerős használatbavételi engedély.

A vezérigazgató szerint a fejlesztőnek fel kellett volna szereltetnie a mérőórákat, átmenetileg a saját nevére véve azokat, vagy gondoskodni az épület ideiglenes téliesítéséről, hogy a hidegben is haladhasson a munka. "Nem a közművek miatt nincs kész a CET" - fogalmazott. Mivel a közművek felszerelése, beüzemelése nem történt meg, a fővárosi önkormányzat a közgyűlésen január végén úgy döntött, hogy a saját cégét, a Fiműv Zrt.-t bízza meg a helyzet rendezésével. Sényi szerint azóta a Fiműv lényegében a főváros nevében eljárva intézkedik, hogy mielőbb megtörténhessen a közművesítés. A vezérigazgató azt mondta, elindította a folyamatokat, a Fiműv aláírása szerepel a jelenleg a szolgáltatóknál járó dokumentumokban.

Az "új mentalitás" okoz feszültséget

A Porto kérdésünkre azt közölte, ők valójában nem értik, hogy mi okozza a két fél között kialakult konfliktust, a főváros eddig ugyanis szerintük semmilyen konkrétumot nem kért rajtuk számon. Azt sem jelezték, hogy mit szeretnének változtatni - közölte a cég, amely állítása szerint hivatalos tájékoztatást arról sem kapott, hogy a korábbi hírek szerint az önkormányzat vizsgálja a már korábban megkötött szerződéseket.

A cég "jóindulatot" és "jóhiszemű együttműködést" szeretne látni a főváros részéről, "hogy a CET megszerezze a jogerős használatbavételi engedélyt és a budapestiek végre birtokba vehessék ezt a csodálatos épületet". Szerintük ha a fővárosi önkormányzat aláírja a közműszerződéseket és kiadja a szükséges tulajdonosi hozzájárulásokat, akkor lehet, hogy még késő tavasszal meg tud nyitni az évek óta készülő épület, ha nem, akkor valószínűleg szeptemberre csúszik az átadás.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az üveghéj már kész

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes azt mondta, a Porto nagy késedelembe esett, és most a fővárosra mutogat. Az épületet 2010. augusztus 31-éig be kellett volna fejezni, és meg kellett volna szerezni a jogerős használatbavételi engedélyt - jelentette ki, hozzátéve, hogy az október elején felálló új városvezetésnek elvben már nem is kellett volna foglalkoznia az üggyel, ha a Porto képes lett volna betartani a határidőket. Bagdy szerint a cég ezzel nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségét, ezért a főváros már többször bejelentette a kötbérigényét. A Porto egyelőre vitatja ennek jogosságát, vis maior körülményekre hivatkozva, amelyeket azonban a főváros nem fogad el.

A főpolgármester-helyettes szerint a konfliktust az váltotta ki a két fél között, hogy az új városvezetés "más mentalitással" áll a problémákhoz, és - mint fogalmazott - szereti az ügyeket áttekinteni. Szerinte a főváros előző vezetése túlságosan engedékeny volt a beruházó iránt, és a szerződésben számos kockázatot átvállalt. "Az egész ügylet hátrányos nekünk, olyan a konstrukció, hogy a fejlesztő kockázata minimális, miközben a potenciális haszon nála jelenik meg" - fogalmazott. "Külön sérelmezzük, hogy ennek ellenére sem sikerült befejezni az épületet" - tette hozzá.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Jelenleg így fest a CET belülről

Szerinte jelenleg az önkormányzat sok információnak nincs birtokában, a szerződésekből például nem derül ki egyértelműen, hogy milyen kondíciókkal vállalta a város a készfizető kezességet a Porto által felvett hitelért. A főpolgármester-helyettes szerint most az a kérdés, hogy a Porto képes-e egyáltalán befejezni az épületet - ezért kezdeményeztek a hitelt nyújtó bankkal közös tárgyalást. Bagdy szerint a beruházó a sajtóban való kommunikációval és az önkormányzatra mutogatással igyekszik kompenzálni azt, hogy - mondta sajtóhírekre hivatkozva Bagdy - súlyos fizetési problémái vannak, és emiatt lassulhattak le a munkák. (Szerdán ezzel az állítással kapcsolatban is megkérdeztük a Portót, de eddig nem kaptunk választ.)

A felvetésre, hogy elvileg egymás partnereinek számítanak a CET befejezésében, mégis nyilvánosan vállalják a konfliktust, például külön sajtótájékoztatót tartanak, Bagdy azt mondta: tisztában van vele, hogy együtt kell működniük, éppen ezért fogalmaz "ilyen visszafogottan". Szerinte a tárgyalásokon nem érzékel feszültséget, de ha a Porto meghirdet egy sajtótájékoztatót, és a meghívóban az ő neve is szerepel - előzetes egyeztetés nélkül -, akkor az szerinte nyilvánvalóan megtévesztő.

A Duna-parti volt Közraktárak helyén a mintegy 27 ezer négyzetméteres CET (Central European Time, azaz közép-európai idő) nevű komplexum egy 8,5 milliárd forintos beruházás. Az épület a tervek szerint nemcsak bevásárlóközpont - sőt, honlapja szerint szándékosan igyekszik majd elkerülni a "hagyományos bevásárlóközpontok hangulatát" -, hanem kulturális-művészeti programok, kiállítások és koncertek, és közösségi események színtere is lesz. A szervezők a gasztronómiára is hangsúlyt helyeznek majd, és megpróbálják kihasználni a közvetlenül a Duna partján húzódó 200 méteres teraszsáv előnyeit. A CET kulturális igazgatójával, Kőrösi Orsolyával készült interjúnkat itt olvashatja el, itt pedig megnézheti a videónkat a CET jelenlegi állapotáról.