Összekevert repülőkkel dühítette fel Iránt Magyarország

MERAJ AIR
Vágólapra másolva!
Minden valószínűség szerint egy tévedés okozta a magyar és az iráni kormány között hétfőn kirobbant, nemzetközi hullámokat is verő konfliktust. Magyarország megtiltotta az iráni külügyminiszter repülőgépének, hogy átrepüljön az ország felett, de több jel is arra utal, hogy rosszul értelmeztek egy EU-s tiltólistát, amely kitiltotta az európai légtérből az iráni nemzeti légitársaság legtöbb gépét.
Vágólapra másolva!

Több jel is arra utal, hogy tévedésből nem engedték be a magyar légtérbe vasárnap az iráni külügyminiszter repülőgépét, aki Magyarországon át repült volna Hollandiába egy nemzetközi konferenciára. A diplomáciai bonyodalmat okozó lépést a Magyar Külügyminisztérium technikai okokkal indokolta, mivel a tárca szerint az iráni gép "nem felelt meg valamennyi szükséges feltételnek". A magyarázatot azonban az iráni külügyminisztérium szóvivője "elfogadhatatlannak" nevezte, és a hétvégén a teheráni magyar nagykövetet is bekérették, hogy magyarázatot követeljenek.

Keddre az iráni és a nemzetközi média is tele volt az esetről szóló beszámolókkal, az IRNA hivatalos hírügynökség mellett az ISNA iráni ügynökség, a Tehran Times, valamint az AFP francia, a KUNA kuvaiti hírügynökség, és még a New York Times is megemlítette azt. Utóbbi az Irán elleni újabb nyugati szankciókról szóló cikkében emlékezett meg arról, hogy "Irán dühét" a magyar lépés is tovább szította.

Magyarország európai uniós jogszabályokra hivatkozva tiltotta ki a légtérből az iráni miniszter repülőjét, de közben az Ali Akbar Szálehi iráni külügyminiszter útjába eső többi EU-tagállam megadta az engedélyt. A miniszter vasárnap egy olyan holland konferencián vett volna részt, ahol a vegyi fegyverek betiltásának szükségességéről tárgyaltak. Irán budapesti nagykövetségén az [origo]-nak azt mondták, hogy a repülőúthoz Törökország, Bulgária, Románia, Ausztria, Németország és Hollandia is megadta az engedélyt, egyedül Magyarország nem. Az AFP szintén arról számolt be, hogy ezek az országok megadták az engedélyt az irániaknak.

"Nem emlékszem hasonló esetre, az elmúlt években sosem történt ilyen" - mondta az [origo]-nak egy, névtelenséget kérő iráni diplomata, aki a budapesti nagykövetségen rálátott a miniszter repülőútjának szervezésére. A diplomata szerint eddig sosem volt gondjuk Magyarországgal ilyen ügyekben, nagyon jó viszonyuk volt a magyar hatóságokkal, és "nagyon csodálkoztak" a mostani eljáráson.

Tiltólistára hivatkozik a Külügyminisztérium

A Magyar Külügyminisztérium sajtófőosztálya szerint az iráni gép átrepülési kérelmét a repülésbiztonságra vonatkozó uniós szabályok alapján utasították el. Az Európai Bizottság rendelkezik egy repülésbiztonsági tiltólistával, amely felsorolja az EU légteréből kitiltott, veszélyesnek tartott légitársaságokat. Tóth József, a minisztérium sajtófőosztályának vezetője az [origo]-nak azt mondta, hogy a miniszter gépe rajta volt a tiltólistán, és ez egyértelműen kizáró ok volt.

"A döntésnek tehát nem volt politikai eleme, az független volt Irántól, illetve az Iránnal szembeni szankciós rezsimtől" - mondta az osztályvezető. Hozzátette, a magyar hatóságok azt is felajánlották, hogy Teherán másik repülőgéppel kérjen átrepülési engedélyt, "ezzel az iráni fél nem kívánt, vagy nem tudott élni".

Az utolsó pillanatban kérték az engedélyt

Az [origo]-nak név nélkül nyilatkozó iráni diplomata szerint ugyanakkor az iráni nagykövetséget nem tájékoztatták semmilyen tiltólistáról vagy technikai problémáról, csak utólag, hétfőn közölték velük, hogy a minisztérium "erről tájékoztatta a sajtót". A forrás szerint az volt a minisztérium problémája, hogy Irán az utolsó pillanatban, a repülés előtt másfél nappal kérte az átrepülési engedélyt, és azzal a magyarok nem tudtak mit kezdeni.

Forrás: Flickr
Így néz ki az iráni nemzeti légitársaság egy gépe. A külügyminiszter nem ilyennel jött volna

"A minisztériumi ügyeletes péntek este azt mondta nekünk, hogy már nem tud senkit elérni, az illetékesek nem dolgoznak a hétvégén, ezért a kérésünkkel csak hétfőn tudnak foglalkozni" - mondta a forrás. Ez viszont túl késő volt, mivel az iráni miniszter vasárnap repült volna. Az iráni verziót ugyanakkor tagadta a Külügyminisztérium. Tóth József az [origo]-nak azt írta, hogy az utazás előtti napon érkezett a kérelem, noha a magyar eljárás szerint 15 nappal korábban kell azt beadni. Ennek ellenére Tóth szerint a Külügyminisztérium ügyeletese elérte az illetékes vezetőket, és "felelős döntés született az ügyben".

Elnézhették a tiltólistát

Ez a magyarázat ugyanakkor nem oldotta fel azt a kérdést, hogy miért csak Magyarország utasította vissza az iráni miniszter gépét az EU-s lista alapján. Tóth József közölte, hogy "más EU-tagállamok vonatkozó döntését nem kommentálhatja". Az [origo] ugyanakkor átnézte a Külügyminisztérium által hivatkozott tiltólistát, amelyből kiderült, hogy valószínűleg mégis a magyar hatóságok néztek el valamit, és nem az összes többi ország. A listán ugyanis nem szerepel az iráni külügyminiszter által használt gép.

Az Európai Tanács repülésbiztonságra vonatkozó tiltólistáját rendszeresen frissítik, az incidens előtt utoljára november 23-án, múlt szerdán újították meg. A lista főleg harmadik világbeli légitársaságok flottáit tiltja ki az európai légtérből technikai és biztonsági okokból, de a kitiltott légitársaságok néhány megbízható gépét mentesíti a tilalom alól. A kitiltott légitársaságok mellett többnyire szerepel egy kivétellista arról, hogy mely gépek jöhetnek be mégis az EU-ba.

A tiltólistán szerepel az iráni nemzeti légitársaság, az Iran Air, amelynek a teljes flottája ki van tiltva az EU-ból. Kivételt képez a flotta 23 gépe, az EU-ba beengedhető iráni gépek azonosítókód, úgynevezett lajtsromjel szerint fel vannak sorolva a dokumentumban. Az [origo]-nak nyilatkozó iráni diplomata szerint a külügyminiszter egy A321-típusú, EP-AGB azonosítóval ellátott géppel repült volna Hollandiába: ez a gép nem szerepel a kivételek listáján, ezért a magyar hatóságok joggal hihették, hogy az Iran Air-re kiszabott általános tilalom vonatkozik rá, és nem szabad az európai légtérbe engedni.

Forrás: Wikimedia/Shahram Sharifi
Az EP-AGB jelű iráni gép. Oldalán a Meraj Air felirat olvasható

A repülőket figyelő internetes oldalakon azonban könnyen találhatunk fényképet az iráni külügyminiszter gépéről: ebből kiderül, hogy az EP-AGB nem az Iran Air flottájának tagja, oldalán egy másik légitársaság, a Meraj Air felirata látszik. Egy, az iráni légitársaságokkal foglalkozó honlap szerint a 2010-ben alapított Meraj Air az iráni kormány VIP-gépeit üzemelteti, a külügyminisztert szállító gép pedig a flotta legújabb, legmodernebb tagja, 2000-ben tette meg első útját. A Meraj Air nincs az EU tiltólistáján, ezért beléphetett volna a légtérbe.

Tóth József az [origo]-nak azt mondta, hogy az iráni fél által beadott átrepülési kérelemben nem volt feltüntetve üzemeltetőként a Meraj Air, és a Külügyminisztérium munkatársai a korábbi tapasztalatok alapján joggal feltételezték, hogy a gép az Iran Air flottájához tartozik. A főosztályvezető szerint a közelmúltban, szeptemberben is történt hasonló eset, amikor a kitiltott légitársaság gépével akart átrepülni Magyarország fölött az iráni elnök, és akkor sem engedték át. Most pedig az irániak az utolsó pillanatban adták be a kérelmet, ezért "részletesebb oknyomozásra" a kérdéses gép üzemeltetőjének kérdésében a Külügyminisztériumnak nem volt lehetősége - mondta.