Állami milliárdok mennek Simicskáék plakátcége felé

2011.12.13. 14:00

A kormányváltás óta több nagy állami cég is a korábbinál jóval nagyobb összegeket kezdett költeni köztéri reklámkampányokra, és az [origo] birtokába került adatok szerint ezeknek a hirdetéseknek túlnyomó része egy kormányzati kötődésű cég felületein jelenik meg. A cég egyik közvetett tulajdonosa a miniszterelnökkel régóta baráti viszonyban álló Simicska Lajos. Az [origo] utánajárt a legalább kétmilliárd forintot megmozgató ügyletek hátterének.

2009 novemberében egyik nap összehívták az Europlakát nevű cég dolgozóit. A köztéri reklámokkal foglalkozó vállalkozás svájci tulajdonosai azt közölték velük, hogy új kezekbe kerül a cég, mert ők kivonulnak Magyarországról. Az egyik akkori alkalmazott szerint ez nem volt meglepetés, mert a válság miatt "nagyon rossz éveket" tudtak maguk mögött, és abból is sejteni lehetett a változást, hogy a svájci tulajdonosok már a nyáron lemondták az egyik őszre tervezett régiós értekezletet. A névtelenséget kérő korábbi dolgozó szerint a cégen belül téma volt az is, hogy esetleg valamilyen politikai hátterű érdekeltség lesz az új tulajdonos, és azzal számoltak, hogy a szocialisták, illetve hozzájuk kötődő üzletemberek megpróbálják még a 2010-es választások előtt megszerezni a piac meghatározó szereplőjének számító, korábban éveken át nyereséget termelő vállalkozást.

A feltételezés szocialistákra vonatkozó része végül tévesnek bizonyult. A 2009 novemberében megjelent új tulajdonos ugyan egy szintén Svájcban bejegyzett, és közvetlenül politikai szereplőkhöz nem kapcsolódó cég volt, de mára egyértelműen a mostani kormányoldalhoz kötődő üzletemberek érdekeltségébe került. Az egyik tulajdonos egy olyan cég, amely Simicska Lajos résztulajdonában van, aki a kilencvenes évek közepén a Fidesz gazdasági igazgatója volt, és a párt több politikusa szerint jelenleg is fontos gazdasági háttérembernek számít. Tulajdoni részesedéssel rendelkezik a plakátcégben Nyerges Zsolt üzletember is, akinek szintén szoros kormányzati kapcsolatai vannak, Simicskával pedig volt egy közös cége Svájcban is.

Az Europlakát tavaly nevet váltott, és most már Publimontnak hívják, de ennél üzletileg lényegesebb változás volt a vállalkozás történetében, hogy a 2009-ben még veszteséges cég a nyilvános beszámolók szerint 2010-ben már nyereséget termelt. Arról nincsenek nyilvános információk, hogy pontosan milyen megrendeléseknek köszönhette ezt a vállalkozás, viszont az [origo] birtokába került üzleti adatokból és a piac ismerőivel folytatott beszélgetésekből annyi kiderült, hogy az elmúlt szűk két évben több állami cég és intézmény köztéri reklámjainak egy jelentős része a Publimont felületein jelent meg. Ezek az állami érdekeltségek évente összességében milliárdos nagyságrendben költenek ilyen típusú reklámokra.

Plakáthelyek nyomában

Az állami intézményeknek és cégeknek kötelező ugyan közzétenniük azokat az adatokat, hogy milyen szerződések alapján költik a közpénzt, de ezekből csak elvétve derül ki, hogy mely plakátcégeknél hirdetnek. A reklámpiacon bevett gyakorlat szerint ugyanis a legtöbbször nem közvetlenül a plakáthelyek tulajdonosával kötnek szerződést, hanem úgynevezett médiaügynökségeken keresztül intézik a hirdetéseket. Az ügynökségeknek már nem kell közzétenniük, hogy kikkel szerződnek, így elvileg nem lehetséges követni a köztéri reklámokra költött állami pénzek útját, viszont létezik több olyan adatbázis is, amelyekből mégis kikövetkeztethetők ezek az információk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az egyik nagy hirdető a Szerencsejáték Zrt.

Az egyik egy olyan rendszer, amelyet maguk a reklámpiaci szereplők használnak arra, hogy ellenőrizni tudják, a kifizetett hirdetések valóban megjelentek-e. A rendszert üzemeltető cég munkatársai minden hónapban végigjárják és lefotózzák a plakáthelyeket, majd egy adatbázisban rögzítik, hogy milyen vállalkozások vagy szervezetek hirdetései jelentek meg rajtuk. Az így készült adatbázisból évekre visszamenőleg le lehet hívni azokat az információkat, hogy a különböző hirdetők mely plakátcégek felületeit vették igénybe, és így nyomon lehet követni a változásokat. Az OM Audit Kft. nevű cég által működtetett rendszerhez a reklámpiacon sokan vásárolnak hozzáférést, és az [origo] több ilyen forrásból is megszerzett olyan adatsorokat, amelyekből kiderül, hogy 2009-től mostanáig mely plakátcégeknél jelentek meg különböző nagy állami cégek és szervezetek hirdetései.

A birtokunkba került, egymástól független forrásokból származó adatsorok egybevágnak, és legfeljebb kisebb eltérések vannak köztük. Ezek oka az, hogy van olyan táblázat, amelyben a kisebb plakátcégek adatai nem szerepelnek, csak a piac meghatározó szereplői, illetve vannak listák, amelyek csak az idén szeptemberig szóló adatokat tartalmazzák, míg másokban már az októberi számok is benne vannak. Abban azonban az eltérések ellenére megegyeznek az adatsorok, hogy mindegyikből az derül ki, a Publimont uralkodó szereplő lett az állami hirdetések piacán az elmúlt szűk két évben. Míg 2009-ben még több nagy állami hirdető plakátjai is elosztva jelentek meg több cég felületein, addig mostanra ezek az arányok felborultak, és túlnyomórészt a Publimont kapja ugyanezeknek a hirdetőknek a plakátjait.

Kapós felületek

A hirdetési piac egyik legnagyobb szereplőjének mindig is a leginkább a lottójátékokról ismert, állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. számított, amelynél szintén megfigyelhető ez a folyamat. Míg a különböző adatsorok szerint 2009-ben a Szerencsejáték Zrt. összes, 1700-1800 óriásplakátjának még csak mintegy 6-8 százaléka jelent meg az akkor még Europlakátnak hívott cégnél, addig a listák szerint 2010-ben a 3800-4000 óriásplakát közel fele, 2011-ben pedig a szeptember-októberig tartó időszakban a 2800-3000 óriásplakátból a listák szerint legalább 97 százalék került ki a Publimont felületeire.

Hasonló trend figyelhető meg az óriásplakátnál kisebb méretű úgynevezett citylightoknál is (ilyen plakátok vannak például a buszmegállókban). Két lista szerint 2009-ben a Szerencsejáték Zrt. mintegy 2700 citylight-hirdetésének mindössze 8 százaléka jelent meg a Publimont elődjének felületein, a 2010-es körülbelüli 600-nak is csak 14-15 százaléka, idén azonban a szeptember-októberig tartó időszakban a megvásárolt 2200-2300 hely 72-75 százaléka tartozott a céghez. Ezekben az adatsorokban ráadásul még nem is szerepelnek a BKV járműveinek külső felületei, amelyek értékesítési jogát egy több mint tíz éve fennálló szerződés értelmében a Publimont birtokolja. Ezeken - például a nagykörúti villamosok oldalán - is futott az idén több Szerencsejáték Zrt.-s kampány, ezekben a hetekben épp a cég karácsonyi jókívánságait hirdetik a különböző járműveken.

Emelik a tétet

Ezekből az adatokból az is kiolvasható, hogy a Szerencsejáték Zrt. az elmúlt két évben a korábbinál jóval aktívabb lett a köztéri reklámozásban. Ezt megerősítette maga a cég is, az [origo] kérdéseire adott írásos válaszaikból ugyanis kiderül, hogy míg 2009-ben még csak bruttó 280 millió forintot, addig 2010-ben már bruttó 513 millió forintot költöttek, az idén pedig várhatóan ennél is sokkal többet, "körülbelül 1 milliárd forintot fordítunk ilyen típusú hirdetésekre". Hatalmas összegnek számít ez a köztéri reklámok piacán, ahol a Magyar Reklámszövetség kutatása szerint tavaly összesen 14 milliárd forintot költöttek el.

"Ez nagyon komoly" - mondta a Szerencsejáték Zrt. által egymilliárdosra kalkulált idei költésről egy hirdetési cég névtelenséget kérő vezetője, és más ügynökségek képviselői is meghökkentőnek nevezték, hogy ilyen jelentősen megnőtt az állami cég köztéri reklámokra fordított kiadása. Maga a Szerencsejáték Zrt. azzal indokolta az intenzívebb köztéri jelenlétet - azon belül is konkrétan a járműreklámokat -, hogy "kutatásaink alapján a számunkra fontos célcsoport hatékonyan érhető el a járműreklámokon keresztül, az elmúlt években nagyobb figyelmet szenteltünk ezeknek a felületeknek". Hozzátették, hogy ez "természetesen jelentkezik a közterületi reklámköltségek emelkedésében is".

Az egymilliárdos összeg ugyan eltörpül a Szerencsejáték Zrt. bevételeihez képest (tavaly 169 milliárd forint folyt be a céghez), de ahhoz képest jelentős, hogy mennyit fizet be a cég az évek óta spórolási nyomás alatt lévő központi költségvetésbe osztalékként: ez a szám tavaly 5 milliárd forint, az előző évben pedig 7 milliárd volt.

A Publimont nem reagált a megkeresésünkre, így nem tudtuk meg, mekkora bevételük származik a Szerencsejáték Zrt. kampányaiból, vagyis mekkora összeget kapnak meg ők, és mennyit tart meg magának az állami cég hirdetéseit intéző médiaügynökség. Egy köztéri reklámokkal foglalkozó cég vezetője szerint ugyanakkor az ügynökségeknek fizetett jutalék általában nem szokott 5 százaléknál magasabb lenni, és gyakran csak 3-4 százalék körül mozog, így feltehetően a Szerencsejáték Zrt. által köztéri reklámra költött pénz jelentős része is a hirdetési felületek tulajdonosainál köt ki.

Beindult az energiacég is

Az állami cégek között ugyanakkor nem csak a Szerencsejáték Zrt.-re jellemző, hogy komoly összegeket fordít köztéri reklámra, és hogy hirdetéseinek a túlnyomó része a Publimont felületein jelenik meg. Az [origo] birtokába jutott adatsorok szerint igaz ez több más állami tulajdonban lévő vállalatra, például a Magyar Villamos Művekre is, amely több köztéri reklámpiaci forrás szerint az elmúlt években alig hirdetett plakátokon, az idén azonban komoly szereplőként jelent meg. A birtokunkban lévő listák szerint 2011-ben a szeptember-októberig tartó időszakban az energetikai nagyvállalatnak mintegy 1000-1100 óriásplakátja került ki, amelyek 95 százaléka a Publimont felületein jelent meg.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az MVM is hirdet a járművek oldalán

Az MVM-nél már augusztusban érdeklődtünk a cégnek arról a reklámkampányáról, amelyben plakátokon buzdítottak áramvásárlásra, és a cég akkor azt közölte, hogy a júliusban és augusztusban futó kampány médiaköltsége 90 millió forint volt. Volt a cégnek egy másik, energiahatékonyságról szóló kampánya is az év első felében, és az augusztusi tájékoztatás szerint annak "első szakaszára" mintegy 36,5 millió forintnyi "médiamegjelenést" (tehát nem feltétlenül csak köztéri plakátokat) terveztek. November elején újra megkerestük a céget többek között azzal a kérdéssel, hogy az idén terveznek-e egyéb köztéri reklámokat, és ha igen, akkor milyen költséggel, de erre csak annyit közöltek, hogy a cégcsoport "tovább folytatja az eddig hatékonynak bizonyult marketingkampányait".

Turizmus, népszámlálás, posta

A sort hosszan lehet még folytatni az MVM-en és a Szerencsejáték Zrt.-n túl is. A nagy állami hirdetők között van például a Magyar Turizmus Zrt., amelynek a birtokunkba került adatsorok szerint az idén szeptember-októberig megjelent óriásplakátjainak közel 80 százaléka a Publimont felületeire került. Az adatsorok szerint ennél jóval szerényebb, mintegy 30-45 százalékos volt a részesedése a cégnek a Magyar Turizmus Zrt. óriásplakátjaiból 2009-ben és 2010-ben, igaz, az állami cég akkor jóval kevesebbet is fordított köztéri reklámokra, mint idén. A cég kérdésünkre közölte, hogy 2009-ben összesen bruttó 178 millió forintot költöttek utcai hirdetésekre, tavaly májusban azonban leszerződtek egy médiaügynökséggel hárommilliárd forintos keretösszegre 2012 március végéig, és ebből idén októberig 585 millió forintot fizettek ki közterületi reklámra.

A Publimont felületein jelent meg egy másik nagy állami cég, a Magyar Posta óriásplakátjainak jelentős része is. Az adatsorok szerint idén a vállalatnak a szeptember-októberig tartó időszakban 600-800 óriásplakátja került ki, amelyek mintegy 85 százaléka a Publimonthoz tartozott. Hasonló az arány a Központi Statisztikai Hivatal által bonyolított népszámlálást kísérő, több száz óriásplakátból álló kampánynál is, amelynek közel 80 százaléka a Publimont helyein jelent meg. A népszámlálás hirdetései feltűntek a BKV járműveinek oldalán is, és ugyanígy találkozni a villamosokon és buszokon az Új Széchenyi-terv kampányhirdetéseivel is, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség indított el.

Egy másik adatsor

Nemcsak az OM Audit adatbázisából származó adatok bizonyítják, hogy a Publimont felületein jelent meg az utóbbi két év több nagy állami kampányában a köztéri hirdetések többsége. A médiapiacon működő cégek közül sokan használják a Kantar Media nevű nemzetközi cégnek azt a szolgáltatását, amellyel nyomon lehet követni, hogy az egyes cégek hol és mennyiért hirdetnek. A költséget az úgynevezett listaár alapján számolják ki, a valós ár azonban ennél sokkal kevesebb is lehet, mert a reklámpiacon gyakoriak az akár 60-80 százalékos kedvezmények is. Arra tehát nem feltétlenül alkalmas ez az adatbázis, hogy megtudjuk, mennyit is költöttek a Publimont felületein futó reklámkampányokra, de a trendekre lehet belőle következtetni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Magyar Posta is a nagyobb hirdetők közé tartozik

Az [origo] egy reklámügynökségi forrásból megszerezte a nagyobb állami hirdetők közterületi reklámadatait 2009-re visszamenőleg, és ebből is az derül ki, hogy a tavalyi évtől kezdve látványosan megugrott az Europlakátról Publimontra átkeresztelt cégnél megjelenő állami hirdetések száma. Az adatsor szerint igaz ez - az OM Audit rendszeréből származó információkhoz hasonlóan - a Szerencsejáték Zrt.-re, az MVM-re, a Magyar Turizmus Zrt.-re és a Magyar Postára is. A két adatbázisból kiolvasható trendeket megerősítették azok a háttérbeszélgetések is, amelyeket az elmúlt hónapokban folytattunk a köztérireklám-piacon dolgozó emberekkel.

Kapcsolatok és reklámok

Közterületi reklámcégeknél dolgozó, névtelenséget kérő források szerint korábban is voltak arra példák, hogy politikai kötődésűnek tartott cégek az átlagosnál több állami megrendeléshez jutottak. Az kiderül a birtokunkba került adatsorokból is, hogy 2009-ben a Szerencsejáték Zrt. óriásplakátjainak egy jelentős része (az egyik táblázat szerint 1751-ből 970) a Hungaroplakát nevű cég felületein jelent meg, amelynek tulajdonosa az ESMA Zrt. Ezt a céget arra hivatkozva szokták MSZP-közeliként emlegetni, hogy 2002-től másfél éven át a baloldali Népszava tulajdonosa volt, illetve hogy a vállalatot sokáig vezető Bleuer István személyesen jó viszonyt ápol a szocialisták pártigazgatójával, Puch Lászlóval. Bleuer erről a kapcsolatról a Figyelőnek idén februárban azt mondta, hogy valóban szokott például kártyázni Puchhal, de hozzátette, hogy vannak fideszes kötődésű kártya-, illetve teniszpartnerei is.

A koncentrálódó piac

A Magyar Reklámszövetség kutatásai szerint a tavaly és tavalyelőtt mintegy 161-162 milliárd forintos reklámpiacnak közel 10 százalékát tették ki a köztéri reklámok. A reklámszövetség adatai szerint 2010-ben és 2009-ben is mintegy 14 milliárd forint forgalom volt a reklámpiacnak ezen a részén, és ez a kutatás készítői szerint a valós - tehát a kedvezmények levonása utáni - árat jelenti.

Az elmúlt években koncentrálódott a piac, miután 2007-ben Epamedia néven egyesült több nagy cég, köztük az Outdoor, az Intermedia és a Multireklám. Ez az osztrák Raiffeisen bank tulajdonában álló cég jelenleg a piac legerősebb szereplője a felületek mennyiségét tekintve. Honlapján az szerepel, hogy az óriásplakátok esetében a plakáthelyek 40, citylightok esetében pedig 57 százalékát birtokolja. A piacot ismerők szerint a második legerősebb szereplő a Publimont, amely ugyan a felületek számát tekintve elmarad az Epamediától, de egyik nagy előnye, hogy a korábban Avenir néven működő cég, jó minőségűnek tartott plakáthely-állománya is hozzá tartozik. Rajtuk kívül van még több kisebb köztéri reklámcég, például a Hungaroplakát, a Mediacontact, a Pannon Plakát, a Pont Reklám és a Kroc. Vannak egészen kicsi, 50-100 hellyel rendelkező cégek is, tőlük sok esetben a nagyobbak bérelnek felületeket.


"Akinek jó kapcsolatai voltak, az tudott állami hirdetéseket szerezni" - magyarázta az egyik meghatározó köztéri reklámcég korábbi vezetője, de hozzátette, hogy rendszerint a médiaügynökségeken múlik, mely plakátcégekhez kerülnek a hirdetések. Alapvetően ugyanis az ő feladatuk az, hogy megtalálják azokat a felületeket, amelyek az adott kampány céljait leginkább szolgálják (például ha a fiatalokat akarja valaki megcélozni, akkor az általuk látogatott helyekre teszik ki a plakátokat).

Az [origo] által megkeresett állami cégek is arra hivatkozva hárították el a Publimont látványos felfutásáról szóló kérdéseket, hogy nem ők közvetlenül választják ki a plakátcégeket, hanem az általuk megbízott médiavásárló. A korábbi reklámcégvezető szerint valóban jellemző az, hogy egyes médiavásárlóknak vannak bejáratott plakátcégeik, a nagy állami kampányok hirdetéseinek többsége azonban annak ellenére köt ki a Publimontnál, hogy az állami vállalatok különböző médiavásárlókkal dolgoztatnak. A Szerencsejáték Zrt. és az MVM ügynöksége a nemzetközi hátterű Vivakival, a Magyar Turizmus és az NFÜ az IMG nevű magyar céggel dolgoztat, a Magyar Posta pedig októberben jelentette be, hogy az Initiative Hungary Média Kft.-t bízta meg a feladattal.

Régi cég, régi barát

Az elmúlt szűk két évben a nagy állami hirdetők által közterületen elköltött több mint kétmilliárd forintból a Publimont mellett más kormányzati kötődésű hirdetési cég is részesedett. A birtokunkba került adatsorokból ugyanis kiderül, hogy sok reklám került a Mahir Cityposter Kft. nevű cég felületeire is, amelynek egyik tulajdonosa a Simicska Lajos által vezetett és áttételesen részben tulajdonolt Mahir Zrt. A leginkább a hirdetőoszlopairól ismert, és elsősorban kisebb, citylight méretű felületeket áruló Mahir Cityposter az egyik legrégebbi szereplője a magyar reklámpiacnak, így sok állami hirdetés jelent meg felületein a kormányváltást megelőző időszakban is. Az adatsorok szerint 2009-ben a Szerencsejáték Zrt. mintegy 2700 citylight hirdetésének 55 százaléka jelent meg a Mahir Cityposter felületein. Ehhez képest az idén a szeptember-októberig tartó időszakban a megvásárolt 2200-2300 helynek csak mintegy 23-26 százaléka került hozzá. Igaz, a képet árnyalja, hogy a szintén Simicska-érdekeltség Publimontnál jelent meg szinte az összes többi (72-75 százalék).

Forrás: MTI/Kovács Attila
A nyilvánosságot évek óta kerülő Simicska Lajos egy 1998-as fotón

Egy, a Mahir Cityposter működését korábban közelről ismerő forrás szerint "Simicska nem folyt bele a plakátcég ügyeibe", és nem foglalkozott a napi feladatokkal. Sokáig azonban a céget is magába foglaló Mahir-csoport volt az egyetlen olyan gazdasági társaság, amelyben az időről időre politikusok és a sajtó által sok más vállalkozással is összefüggésbe hozott üzletember nyíltan jelen volt. Néhány hónappal a Mahir Zrt. 1994 elején végrehajtott privatizációja után került be a cég igazgatóságába, majd nem sokkal később tulajdoni érdekeltséghez is jutott, bár akkor még hivatalos párttisztséget viselve intézte a Fidesz pénzügyeit is. A gazdasági igazgatói pozícióra 1993-ban kérte fel Orbán Viktor pártelnök, akivel középiskolás koruk óta ismerik egymást, és egy kollégiumban laktak jogi tanulmányaik alatt is. Ismerői szerint Orbánt szoros baráti viszony köti Simicskához, és egy, az Indexnek 2007-ben adott interjúban a Fidesz-elnök is úgy fogalmazott, "vele is jó viszonyt ápolok".

Egy Simicskával készült, 1994 októberében a Népszabadságban megjelent interjúból kiderül, hogy ő akkoriban még élénken érdeklődött a médiapiac iránt, mostanra azonban a hirdetési piacon dolgozó források szerint személyesen már nem foglalkozik ezzel a területtel. A cégcsoportján belül a köztéri reklámokért felelős Mahir Cityposternek két ügyvezetője is van, az egyik az ismerői szerint nyugdíjhoz közeledő, "korrekt és régi vágású" Kovács István, a másik pedig egy szintén régóta a reklámpiacon dolgozó szakember, Fonyó Károly. Utóbbi akkor lett vezető tisztviselő, amikor a résztulajdonában álló, EuroAWK nevű plakátcég 2000-ben részesedést szerzett a Mahir Cityposterben. A birtokunkban lévő adatsorok szerint az Euro AWK azon kevés cég közé tartozik, amelyek felületeire idén is kerültek ki nagyobb állami hirdetők plakátjai.

Egy svájci rokon?

A Publimont jelenlegi ügyvezetője, Vámos Attila 2009 novemberében kezdődött megbízatása előtt egy másik közterületi reklámcéget, az Euro Publicity Kft.-t vezette. Ez a vállalkozás a cégnyilvántartás szerint 2008 szeptembere óta a Media und Marketing Group AG nevű svájci bejegyzésű cég tulajdonában áll. A cég ugyanarra a zollikoni címre van bejegyezve, ahova Simicska Lajos és Nyerges Zsolt korábbi cégét, a Basis Invest AG-t regisztrálták. A két céget összekapcsolja az is, hogy a Media und Marketing igazgatója ugyanaz a Walter Hediger, aki a Basis Invest AG-t is vezette. Az Euro Publicity Kft. ugyanarra a budapesti címre (a II. kerületi Bég utcába) van bejegyezve, mint a Fonyó Károly által vezetett és részben tulajdonolt Euro AWK. Az Euro Publicity Kft. és a Simicska-Nyerges cég közötti kapcsolatról a HVG.hu számolt be elsőként a nyáron.



A korábban Németországban élő, a régebbi cégbírósági iratokon még Karl Fonyo néven szereplő üzletembert az egyik köztérireklám-cég korábbi vezetője úgy jellemezte, hogy "nagyon értelmes, európai figura", egy másik cég vezetője pedig megjegyezte, hogy Fonyó azzal keltett feltűnést a '90-es évek elején, hogy nagyon odafigyelt a minőségre, és "csak olyan táblákat épített, amelyek jó helyen voltak, és meg voltak világítva". Mindkét forrás azt mondta, hogy tudomásuk szerint Fonyó és Simicska személyesen is jó viszonyban van. Irodáján keresztül megkerestük Fonyót, és hagytunk üzenetet a mobiltelefonján is, de nem reagált. Simicska Lajos és a Publimontban tulajdonrésszel rendelkező Nyerges Zsolt már korábban többször jelezte, hogy nem nyilatkoznak üzleti ügyeikről.

Külföldi szálak

A Publimont ügyvezetője, Vámos Attila sem reagált a megkeresésünkre. Ő akkor került a cég élére, amikor 2009-ben kiszálltak az akkor még Europlakátnak hívott vállalkozásból az addigi svájci tulajdonosok, és átvette a helyüket a Publimont AG nevű, szintén Svájcban bejegyzett vállalkozás. Ennek a cégnek minden korábbi és mostani tisztviselője külföldi, de a vállalkozásnak vannak magyar vonatkozásai is. A cég ugyanis ugyanarra a zollikoni címre van bejegyezve, és jelenleg ugyanaz a Walter Hediger nevű férfi az ügyvezetője, aki azt a svájci bejegyzésű céget vezette, amely Simicska Lajos és Nyerges Zsolt közös tulajdonában állt augusztusi megszűnéséig. (Simicska és Nyerges közös cégéről az [origo], a vállalkozás és a Publimont AG közötti összefüggésről a Népszabadság számolt be elsőként.)

A svájci bejegyzésű cég 2010 decemberéig tulajdonolta a közben Publimonttá átnevezett plakátcéget, majd átadta a helyét két magyar társaságnak. Egyik a Pro Aurum Zrt. volt, amelynek korábban volt közös érdekeltsége a Mahirral, és a cégbírósági iratokból megismerhető két meghatározó, összességében közel 50 százaléknyi részvényt birtokló tulajdonosa jelenleg Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik. A másik társaság egy Neo-Met Kft. nevű cég volt, amely idén április óta Simicska Lajos és felesége tulajdonában áll. Májusban szállt be a cégbe Nyerges Zsolt, aki június óta a számos nagy értékű állami megbízást elnyerő Közgép Zrt. nevű építőipari cég elnöke. Ezek a fejlemények azt is jelentették, hogy átformálódott a köztéri reklámok piaca, a tulajdonosi kapcsolatok révén egymáshoz kötődő Mahir Cityposter és Publimont ugyanis egy köztérireklám-cég korábbi kereskedelmi vezetőjének megfogalmazása szerint "együtt már nagyon erős".

Most
Top 12 óra