Elveszítette fővárosi frekvenciáját a Klubrádió

2011.12.20. 19:06

Sem a Klubrádió, sem a Rádió1 frekvenciaengedélyét nem hosszabbította meg keddi ülésén a Médiatanács. Az adók által eddig használt frekvenciát két, eddig ismeretlen kft. üzemeltetheti a jövőben. A Klubrádióét átvevő cég ügyvezetője egy fogyasztói csoportként működő kft.-nek is az ügyvezetője, amelyet nemcsak számos internetes fórumon panaszoltak be, de a fogyasztók megtévesztése és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt elmarasztalta 2010-ben a Gazdasági Versenyhivatal is.  

Döntést hozott kedden a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Budapest 89,5 MHz, a Budapest 103,9 MHz és a Budapest 95,3 MHz helyi körzeti rádiós frekvenciákra kiírt pályázatok ügyében.

A 95,3 MHz-en eddig a Klubrádió sugározott, a Médiatanács döntése értelmében azonban jövő évtől az eddig ismeretlen, idén év elején alakult Autórádió Műsorszolgáltató Kft. birtokolhatja a fővárosi frekvenciát. 

Elveszíti eddigi frekvenciáját a mostanáig a 103,9-en működő  Rádió1 is, a helyére az eddig 89,5-ön sugárzó Rádió Juventus Műsorszolgáltató Zrt. nyert jogosultságot. A költözni kényszerülő Juventus eddigi helyén a Prodo Voice Kft. szolgáltathat majd 2012-től a keddi döntés értelmében.

"Kevesebb kötöttség, több magyar zene"

A Médiatanács a három budapesti kereskedelmi frekvenciára 2011 júliusában tette közé pályázati felhívásait, "kevesebb kötöttség, több magyar zene" mottóval. 2011. augusztus 30-án az érdeklődők a három jogosultságra összesen húsz pályázati ajánlatot nyújtottak be. A formai és tartalmi vizsgálatok után végül 16 pályázat maradt versenyben.

A pályázati felhívásoknak az NMHH közleménye szerint kiemelt célja volt az állami tulajdonú frekvenciákkal való hatékony gazdálkodás. A három nyertes pályázó az eredeti "kikiáltási árnál" jóval magasabb díjajánlatot tett, átlagosan több tízmillió forinttal ajánlottak többet, mint a pályázati felhívásban szereplő kiindulási összeg.

Fontos célkitűzés volt a közlemény szerint az is, hogy a rádiók műsoraiban a tájékoztató, a szórakoztató és zenés jelleg mellett a helyi közélet is hangsúlyos szerepet kapjon. A helyi közélettel foglalkozó műsorok arányát tekintve valamennyi pályázó közül a Prodo Voice Kft. tette a legmagasabb vállalást műsortervében.

Maximális pontjai ellenére veszített a Klubrádió

A három körzeti kereskedelmi frekvencia pályázata az elbírálás szempontjai alapján megegyezett: összesen 72 pontot lehetett szerezni. 20 pont járt akkor, ha a helyi közélettel foglalkozó műsorszámok aránya az éjszakai órák nélkül meghaladja naponta a 25 százalékot. 10 pont járt, ha a zenei műsorszámok aránya a teljes műsoridőnek több mint 60 százaléka, és további 10 pont, ha a zenei műsoridőn belül több mint 40 százalékban magyar zenét sugároz a rádió. A műsorterv szubjektív megítélésére további 12 pont volt adható, 3 pontot ér a médiaszolgáltatási tapasztalat, és 2 pontot a kiegészítő médiaszolgáltatás vállalása.

Az MTI értesülései szerint a Klubrádió mindhárom kategóriában maximális pontszámot kapott.

Arató András, a Klubrádió tulajdonosa az ATV Egyenes Beszéd című műsorában reagált a Médiatanács döntésére. "Köpni-nyelni nem tudok, nem gondoltam, hogy egy félmilliós hallgatósággal rendelkező, 10 éve működő rádió negligálható" - mondta, hozzátéve, hogy véleménye szerint "végtelenül cinikus pályázat volt". Arató András azt is hozzátette, hogy bár a döntéssel szemben van helye jogorvoslatnak, "mivel a médiahatóság jogköre olyan széles, hogy bármit megtehet", valószínűleg inkább nemzetközi fórumokhoz fordulnak.

Friss cégek a régiek helyén

A Klubrádió eddigi 95,3 MHz-es fővárosi frekvenciáját elnyerő Autórádió Műsorszolgáltató Kft.-t az Opten céginformációs adatbázis szerint az idén januárban hozták létre kifejezetten rádióműsor-szolgáltatási tevékenységre, egymillió forintos alaptőkével. A cég többségi tulajdonosa a dunakeszi lakcímű Tamás Hajnalka, kisebbségi tulajdonosa a nyíregyházi Szerémi Nóra, ügyvezetője pedig a több mint 16 magyarországi vállalkozásban érdekelt, budaörsi lakcímű Mészáros Lajos. A kft. tulajdonosa idén júliusig az Autórádióval azonos óbudai címre bejegyzett, tavaly novemberben gründolt Alagút Média Kft. volt. Ennek a cégnek ugyancsak Mészáros az ügyvezetője, résztulajdonosa pedig egy varsói vállalkozás.

Mészáros egyébként egy InterCash Consulting nevű, fogyasztói csoportként működő kft.-nek is az ügyvezetője, amelyet nemcsak számos internetes fórumon panaszoltak be, de a fogyasztók megtévesztése és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 2010-ben a Gazdasági Versenyhivatal is elmarasztalta. 

A Juventus eddigi 89,5 MHz-es frekvenciáját elnyerő, I. kerületi címre bejegyzett Prodo Voice Stúdió Műsorszolgáltató Zrt. szintén az idén alakult, fő tevékenysége ugyancsak rádióműsor-szolgáltatás. Az 50 millió forint jegyzett tőkéjű cég vezérigazgatója a jászalsószentgyörgyi lakcímű Kiss Anna, többségi tulajdonosa pedig a szolnoki lakcímű Gerardus Petrus Jacobus Ligtenberg.

Másfél éve húzódik a döntés

A Klubrádió műsor-szolgáltatási szerződése február 11-én járt le, azóta ideiglenes engedéllyel működik. A rádió tavaly áprilisban, a parlamenti választás két fordulója között elnyerte ugyan a budapesti 92,9 MHz-es frekvenciát, amelyre 2009 végén írtak ki pályázatot, de ezt végül nem vehette használatba. Szalai Annamária, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) akkori fideszes delegáltja már akkor megkérdőjelezte a döntést, tavaly december 15-én pedig az ORTT helyébe lépett, Szalai által vezetett Médiatanács utólag eredménytelennek nyilvánította az egész pályázatot. (A témáról szóló korábbi cikkünket elolvashatja itt.)

Szalai korábban az [origo]-nak azt mondta: a 92,9 MHz-et eredetileg a Magyar Katolikus Rádiónak ígérték, amelynek január 16-án be kellett fejeznie a sugárzást a korábban használt középhullámú frekvenciákon (a kiírásban valóban szerepelt, hogy a pályázat célja lehetőséget adni a középhullámú frekvenciával rendelkező rádióknak, hogy jobb minőséget biztosító, több embert elérő ultrarövid-hullámú frekvenciához jussanak).

A Médiatanács nem közölte, hogy a nyertes pályázók mennyi médiaszolgáltatási díjat fizetnek majd a frekvenciák használatáért, de a pályázati kiírásokból kiderül, hogy mennyi a legkevesebb összeg, amennyiért az adott frekvenciát el lehetett vinni. A legdrágább a 89,5 MHz-es (mivel ez éri el a legtöbb, 3,3 millió potenciális hallgatót), amelyért legkevesebb nettó 92,5 millió forintot kell évente fizetni. A 105,5 MHz-en 1,3 millió embert lehet elérni, éves médiaszolgáltatási díja legkevesebb nettó 39,3 millió forint. Az eddig a Klubrádió által használt 95,3 MHz-en 1,8 millió hallgatót lehet elérni, a minimális műsor-szolgáltatási díj a kiírás szerint évente nettó 52,9 millió forint volt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK