Médiatanács: Provokáció volt a Klubrádió pályázata

Vágólapra másolva!
A Médiatanács arra panaszkodik, hogy megalakulásuk óta folyamatos hazai és nemzetközi nyomás nehezedik rájuk, szerintük ennek része volt a Klubrádió "gyenge" pályázata is. A határozatból kiderül, hogy a Klubrádió csak egy ponttal szerzett kevesebbet a nyertesnél.  
Vágólapra másolva!

Egy éve folyamatos, nemzetközi és hazai nyomás nehezedik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsára, amit a tanács politikai provokációként értékel, ennek egyik példája a 95,3 MHz-es frekvencia pályáztatásának ügye - mondta a testület szóvivője pénteki nemzetközi sajtótájékoztatóján, amely a héten kihirdetett három budapesti regionális kereskedelmi rádiós frekvenciával kapcsolatos döntésről szólt.

Az NMHH Médiatanácsa a héten döntött a Budapest 89,5 MHz, a Budapest 103,9 MHz és a Budapest 95,3 MHz helyi körzeti rádiós frekvenciákra kiírt pályázatok ügyében. A 95,3 MHz-en eddig a Klubrádió sugározott, a Médiatanács döntése értelmében azonban jövő évtől az eddig ismeretlen, idén év elején alakult Autórádió Műsorszolgáltató Kft. birtokolhatja a fővárosi frekvenciát. A döntés után csütörtökön este ezrek tüntettek a Magyar Rádió előtt a közmédiáért és a Klubrádióért.

Kiricsi Karola szóvivő a sajtótájékoztatón közölte: a Klubrádió, mint minden pályázó, ismerte a frekvenciapályázat értékelési szempontjait és az objektív kritériumok alapján adható pontszámokat, tehát vélhetően tudatosan adott be látványosan gyenge pályázati ajánlatot. A pályázó az objektív pontszámok alapján utolsó volt, és ezt már azzal sem tudta behozni, hogy a szubjektív kritériumokra maximális pontot kapott - mondta. Hozzátette: a Médiatanács átlátható, jogszerű és független eljárás során hozott döntést a három budapesti regionális kereskedelmi rádiós frekvencia ügyében, köztük a Klubrádió esetében is.

Kevesellték a felajánlott pénzt

A szóvivő szerint a május óta tartó pályáztatási eljárás során a legkülönbözőbb hazai és külföldi szervezetek és magánszemélyek igyekeznek nyomást gyakorolni a testületre annak érdekében, hogy a Klubrádió frekvenciát kapjon, vagy a testület az esélyegyenlőséget megsértve a rádióra szabja a pályázatot. "Ennek az ügynek a kapcsán, de utalva az egy éve tartó nyomásgyakorlásra, kijelentem, hogy a Médiatanács nem enged semmiféle nyomásgyakorlásnak" - közölte Kiricsi Karola. Mint mondta, Magyarországon, az európai gyakorlathoz hasonlóan a kizárólagos állami tulajdonban álló rádiós frekvenciák hasznosításáról független, autonóm testület, a Médiatanács dönt a törvényi előírásoknak megfelelően. A szóvivő tudatos provokációnak tekintette például azt, hogy a pályázati eljárás során tartott közmeghallgatáson a Klubrádió nulla forintos, illetve kirívóan alacsony médiaszolgáltatási díjat javasolt.

Azzal kapcsolatban, hogy mennyiben volt látványosan gyenge a Klubrádió pályázata, Kiricsi Karola azt felelte: a csatorna nagyon alacsony díjajánlatot tett, miközben a nyertes pályázó 30-40 százalékkal többet ajánlott a kikiáltási árnál. A sajtótájékoztatón jelen volt Vicsek Ferenc, a Klubrádió főszerkesztője is. Azt mondta: számos állítás hamis az elhangzottakból. Ezek között említette, hogy a kiírás a formátumtól semleges lett volna, mert, mint mondta, a műsortervre az Autórádió úgy kapott a lehetséges 12 pontból 9-et, hogy 70 százalékban zenét sugároz, míg a kétszer annyi szöveges tartalmat kínáló Klubrádió ezen szempont szerint csak három ponttal kapott többet, igaz, a maximális 12-t kapta. Kiricsi Karola erre reagálva elmondta, hogy az Autórádió a "szöveges tartalomra", vagyis az objektív kritériumok közül a "helyi közélet" kategóriára is magasabb ajánlatot tett a Klubrádiónál.

Vicsek Ferenc a sajtótájékoztató után nyilvánosságra hozta a Médiahatóság határozatatát, amelyből az derül ki, hogy a Klubrádió pályázata csak egy ponttal kapott kevesebbet, mint a nyertes Autórádióé. Az Autórádió évi nettó 75 millió forintot ajánlott a frekvenciáért, a Klubrádió pedig nettó 55 millió forintot - a minimális műsorszolgáltatási díj a kiírás szerint évente nettó 52,9 millió forint volt. Az árajánlatra az Autórádió 15 pontot kapott, a Klubrádió 11-et. Ugyannyi, maximális pontot kapott a két pályázó a magyar zeneszámokra és a közéleti műsorokra, míg a zenei műsorszámok arányára az Autórádió 10, a Klubrádió 7 pontot kapott. Jobbnak ítélték viszont a Klubrádió tapasztalatát és műsortervét, így az összesítésben az Autórádiónak 66, a Klubrádiónak 65 pontja lett. A másik három pályázó 60, 58 és 55 pontot kapott.