Megfeneklett fővárosról beszél Tarlós István volt főtanácsadója

Vágólapra másolva!
Dugódíjat, BKV-tarifaemelést és a fővárosi kiadások csökkentését javasolja Atkári János, hogy Budapest elkerülje a csődöt. A főpolgármester héten távozott pénzügyi főtanácsadója a Vasárnapi Híreknek adott interjújában azt mondta: "megfeneklett" a főváros, pedig az elmúlt időszakban mindent megtett, amit a jogszabályok megengedtek, hogy ezt elkerülje.
Vágólapra másolva!

"Budapest a hitelképességének a végére ért, és ha nem hajt végre további nagyobb korrekciókat, akkor megsérti a meglévő hitelszerződéseit is" - mondta a Vasárnapi Híreknek adott interjújában Atkári János, aki a héten jelentette be, hogy a továbbiakban nem lesz Tarlós István főpolgármester pénzügyi főtanácsadója. Atkári János szerint a költségvetési koncepció elfogadása óta sokat romlottak Budapest pozíciói, és lényegesen kevesebb bevételre számíthat, mint három hónappal korábban.

Atkári János, aki korábban több cikluson keresztül az SZDSZ-es Demszky Gábor alpolgármestere volt, úgy fogalmazott: "sokan még mindig azt gondolják, hogy Budapest gazdag, ezért megoldhatná a saját gondjait és hogy az ország látná a kárát a főváros anyagi támogatásának". Szerinte Budapestet nem támogatnia kellene az államnak, hanem inkább valamivel kevesebbet kellene elvenni tőle.

A volt főtanácsadó szerint bár Budapest termeli meg a magyar GDP negyven százalékát, és hasonló nagyságú a személyijövedelemadó-bevétele is, mégis annak túlnyomó részét elvonják a várostól. Arra is rámutatott, hogy a megmaradt pénzből a városnak sok országos feladatot kell megoldania és az agglomerációt is ki kell szolgálnia.

Atkári János úgy látja, a csőd elkerüléséért változtatni kellene a kiadások és a bevételek "szerkezetén". Ezt azt jelenti, hogy - szerinte - a kiadások csökkentése érdekében "fájó szívvel" ugyan, de le kellene mondani több feladatról is. A bevételeket növelő lehetséges források között pedig a dugódíjat, valamint a tömegközlekedési eszközökön utazók - "vitatott", de szerinte nehezen elkerülhető - megterhelését említette. Jelezte ugyanakkor, hogy a tarifaemelés is csak évi egy-két milliárd forintot "hozna".

A BKV esetleges államosításáról szólva azt mondta, a MÁV is hasonló helyzetben van, és a Malév is nagy terhet jelent, így nem hiányzik az államnak, hogy "átvegye jogilag a BKV-t is", és ez szerinte komolyan szóba sem került.