Semmisnek nyilvánította a bíróság a pécsi buszok eladását

Vágólapra másolva!
A bíróság döntésének értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a neki 2009-ben eladott autóbuszok tulajdonjogát, így tizenöt napon belül vissza kell adnia a járműveket a Pécsi Buszközlekedési Zrt.-nek.
Vágólapra másolva!

A jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította a Zalaegerszegi Törvényszék azt a szerződést, amelynek révén 2009-ben a Pécsi Buszközlekedési Zrt. (PK) eladta autóbuszait a PK Busrent Kft.-nek, majd attól visszabérelte a járműveket. A döntés ellen a felperes Baranya Megyei Főügyészség és a mellette beavatkozóként részt vevő pécsi önkormányzat nem emelt kifogást, és a két közlekedési cég mint alperes sem nyújtott be fellebbezést ellene, így az ítélet jogerőssé is vált.

A bíróság kimondta, hogy a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.

A buszok egy része könyv szerinti értéken, másik része nullára leírva, 500-600 ezer forint közötti összegekért cserélt gazdát. Később 1,2 millió forint havi bérleti díjat fizettek a járművek darabjáért, és 10 évre vonatkozóan egy összegben kétmilliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat fizettek a vevőnek.

A bírósági eljárás tavaly őszi kezdetekor a PK Busrent Kft. jogi képviselője még azzal érvelt, hogy bonyolult jogi és üzleti tranzakcióról volt szó, amelynek nem szabad egyetlen elemét kiragadni, csakis az előzmények és a tervek ismeretében lehet azt megítélni. Felidézte, hogy 2008 végén a PK Zrt. rendkívül nehéz anyagi körülmények közé került, hitelek, tartozások terhelték, de szükség volt a járműpark modernizálására. A cég ezért részvényesével, a Mecsekbusz csoporttal egy projektcég létrehozását határozta el, amely beszerezte volna az új autóbuszokat.

A 2009. január 1-jén megkötött szerződés tartalma ellen akkor nem tiltakozott senki, az önkormányzat ennek megfelelően módosította a közszolgáltatási szerződést, később pedig hatoldalú megállapodás is született, amely ezt a tranzakciót megerősítette. A PK Zrt. jogi képviselője a januárban tartott utolsó tárgyaláson azonban változtatott álláspontján, és már nem ellenezte a keresetet.

Az ítélet indoklásában elhangzott: nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütközik a 2009-es szerződés, mert a PK Busrent úgy szerezte meg Pécs teljes autóbuszparkját, hogy semmilyen forrással nem rendelkezett, és a bérleti szerződés lehetővé tette, hogy a vételárat ténylegesen nem is kellett kifizetnie. A buszokért havonta fizetett bérleti díj ugyanis jócskán meghaladta a teljes vételárat.

A bíró szerint a PK Zrt.-re nézve hátrányos volt a szerződés azért is, mert a PK Busrent abban semmiféle biztosítékot nem nyújtott új buszok beszerzésére, sem arról nem rendelkezett, hogy milyen jogkövetkezményekkel jár a beszerzések elmaradása. Tényként állapította meg a bíróság, hogy az alperesek a szerződések megkötésekor a Mecsekbusz érdekeit tartották szem előtt. A bíró azt is hozzátette az ügy kapcsán folyó büntetőperben adott tanúvallomások alapján, hogy a PK Busrent tulajdona egy máltai cégen, míg a Mecsekbuszé egy gibraltári cégen keresztül ugyanahhoz a személyi körhöz köthető.

Az elfogultság miatt nem a baranyai, hanem a Zala megyei törvényszéken folytatták le a pert.