Martonyi magángéppel repült Líbiába, de a Külügyben ezt helyesnek tartják

Vágólapra másolva!
Martonyi János külügyminiszter decemberben magángépen repült Líbiába - írja meg nem nevezett forrásra hivatkozva a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a gépet a csődvédelem alatt álló Vegyépszer bérelte. A Külügy szerint nem is titkolták, hogy magángéppel utazott a miniszter.
Vágólapra másolva!

A Népszabadság szerint Martonyi János egy Bombardier Challenger 601-es repülőgépen utazott karácsony előtt Líbiába. Az információt később Tóth József azóta már távozott külügyi szóvivő megerősítette. A Népszabadság többszöri megkeresése után nem cáfolta, hogy utasonként négyszázezer forint körüli összeget fizetett a külügy az utazásért. A lap számításai szerint a kétnapos Budapest-Tripoli oda-vissza útra nagyjából hatmillió forintért bérelte ki a gépet a Vegyépszer.

A lap szerint azért figyelemre méltó, hogy a cég bérelte ki a gépet az utazásra, mert két héttel a líbiai út előtt, november 30-án rendelte el a bíróság a Nemzetközi Vegyépszer csődeljárását. A Népszabadság úgy tudja, hogy a Vegyépszer tulajdonosa, Nagy Elek is csatlakozott a külügyminiszter líbiai útjához, és a gépen ült a Mol kutatási igazgatója is.

A Vegyépszer milliárdos líbiai beruházása félbeszakadt, a hivatalos magyarázat szerint ennek is része volt a csődben. Egyes gazdasági szakértők szerint azonban a csőd különben is bekövetkezett volna a felhalmozott adósságok miatt.

A Népszabadság úgy tudja, hogy a külügyi vezetés azért vette igénybe a Nagy Elek által felajánlott magángépet, mert a Malév líbiai próbaútja az utolsó pillanatban meghiúsult. Hivatalos kormánygépe pedig már régóta nincs az országnak, az erre a célra másfél évtizeden át szolgáló Tu-134-est a 80-as évek közepén kivonták a forgalomból. Tóth József azt mondta a lapnak, amióta külügyi szóvivő, ez az első eset, hogy magángéppel utazott a külügyminiszter, de korábbról sem emlékszik hasonlóra.

A lap szerint Martonyi líbiai utazása volt az első eset, hogy egy kormánytag magángépet vett igénybe hivatalos útja során.

A Külügyminisztérium nyilatkozatban reagált az írás állításaira vonatkozó kérdéseinkre. E szerint nem titkolták, hogy Martonyi János magángépen utazott, sőt ezt a cikk szerzőjének is megerősítették, az indok pedig az volt, hogy kereskedelmi járat nem volt.

"A repülőgép költségeit az érintett cégek (Vegyépszer és MOL), valamint a Külügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium arányosan, közösen viselték. A külügyre eső hányad személyenként nem haladta meg azt az összeget, amelybe a légitársaságnál vásárolt repülőjegyek kerültek volna" - állítja a Külügy közleménye.

Egyben megjegyezték: szerintük az út időzítésénél fontos szempont volt, hogy maximálni lehessen "a magyar diplomácia Líbiában elért sikereit".

A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. kedden reagált a hétfőn megjelent írásra. Közleményükben az áll, hogy a különgép bérleti díját nem a csődvédelem alatt álló Nemzetközi Vegyépszer fizette, a költségeket a résztvevők önállóan állták. "Társaságunk egyik részvényesét képviselő Nagy Elek szintén maga fizette a rá eső utazási költséget" - teszik hozzá.

A cég szerint 2010-ben kötöttek szerződést a líbiai kormánnyal Al-Zawya város infrastruktúrájának fejlesztésére. A tavalyi líbiai események miatt azonban a projekt leállt, a cég helyi irodáját a harcokban lerombolták, a kiszállított munkagépek használhatatlanná váltak vagy megsemmisültek. "A magyar építőipar mély válsága mellett az óriási líbiai veszteség véglegesen hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzetközi Vegyépszer súlyos helyzetbe került és kénytelen volt csődvédelmet kérni" - érvel a Vegyépszer.

A cég állítólag mindent elkövet azért, hogy a beruházás folytatható legyen. "Ez történt decemberben is, amikor közös külön-gépen utaztak a külügyminiszterrel és kíséretével, valamint a Líbiában ugyancsak érdekelt MOL képviselőjével" - áll a közleményben.