"Bizakodom, hogy az állambiztonsági múlt átláthatóvá tételére irányuló indítványt elutasító parlamenti döntés nem egy egyszeri, időn túli dobásként értékelendő" - így kommentálta saját honlapján a fideszes Bencsik János volt energetikai államtitkár annak a február 20-ai parlamenti szavazásnak az eredményét, amellyel a kormánypárti többség elutasította, hogy napirendre vegyék az LMP-s Schiffer Andrásnak az ügynökiratok megismerését lehetővé tevő javaslatát.
Az előterjesztésre, amely teljes egészében megismerhetővé tette volna az 1989 előtt készült állambiztonsági aktákat, tizenkilenc fideszes és öt KDNP-s képviselő - köztük Balog Zoltán és Hoffmann Rózsa államtitkárok, valamint Gulyás Gergely, L. Simon László és Bencsik János - szavazott igennel, huszonnyolcan pedig - köztük Halász János, Soltész Miklós és Szatmári Kristóf államtitkárok - tartózkodtak a kormánypárti padsorokban.
A frakciótöbbséggel szemben szavazó, az [origo] által megkérdezett képviselők egybehangzóan szimbolikusnak nevezték és belső meggyőződésükkel indokolták "igen" voksaikat, mondván, "a kérdést nem lehet tovább a szőnyeg alá söpörni".
Ezt a szőnyeg alá söprést kérte számon hétfőn Orbán Viktoron a parlamentben a jobbikos Mirkóczki Ádám, arra figyelmeztetve a miniszterelnököt, hogy Magyarország az utolsó posztkommunista ország, ahol a mai napig nem rendezték az ügynökakták nyilvánosságát, és az emiatti szégyen "a második Orbán-kormányra is rá fog égni".
A miniszterelnök válaszában azzal hárította el a felelősséget, hogy a megoldás mikéntjéről komoly vita zajlik a kormánypárti frakcióban, és "amíg a vitát nem zárjuk le, addig nem is tudunk előállni olyan megoldási javaslattal, amely megfelelne".
Nem lehet tovább halogatni
A Fidesz és a KDNP képviselőcsoportjában valójában csak a múlt héten kezdődött vita az ügynökkérdésről, akkor is elsősorban azért, mert Lázár János frakcióvezető újságírói kérdésre egy sajtótájékoztatón azt mondta, ő támogatta volna az ügynökügy rendezését, de álláspontjával kisebbségben van a saját képviselőcsoportjában. A Hvg.hu információi szerint a kormánypárti képviselők körében kiverte a biztosítékot a frakcióvezető nyilatkozata, mivel Lázár állításával ellentétben korábban nem vitatták meg a kérdést. Az LMP-javaslat szavazása előtt is csak annyit mondott a frakcióvezető, hogy a "nem" gombot kell megnyomni. Lázár a döntést nem indokolta, és a képviselők álláspontját tükröző eszmecsere sem alakult ki a kérdésben.
A téma tartalmi tárgyalása érdemben először az e hét hétfői frakcióülésen vetődött fel, ahol az [origo]-t tájékoztató résztvevők szerint többen érveltek amellett, hogy "nem lehet tovább halogatni a múlttal való szembenézést", és szinte követelték, hogy a képviselőcsoport vegye napirendre a kérdést. Erre a vitát lezáró hétfői megállapodás szerint a március 19-ei frakcióülésen kerülhet sor, ám azt egy képviselő sem tudta megmondani, hogy milyen tervek vagy szakmai anyagok alapján foglalkoznak ekkor az üggyel.
Bár a téma különféle szempontjaival kapcsolatban korábban több ötlet is előkerült - például az alaptörvény átmeneti rendelkezései azon passzusainak előkészítésénél, amelyek a volt államhatalmi vezetők juttatásainak csökkentésére vagy a volt kommunista vezetők bűneinek elévülési idejére vonatkoznak -, átfogó tervezetről vagy koncepcióról nem hallottak az általunk megkérdezett frakciótagok. Többek szerint ha létezik is ilyen, azt egyelőre a frakció nemzetbiztonsági munkacsoportja ismerheti, illetve tárgyalhatta. A testület tagjai közül egyelőre senkit nem sikerült utolérnünk.
Román példa
Egyelőre nem tisztázott az sem, hogy a miniszterelnököt kérdező jobbikos felvetésében szereplő román lusztrációs törvényhez hasonló, vagy teljesen más irányába indulna-e a kormánypártok megoldása. A román képviselőház nemrégiben elfogadott jogszabálya öt évre eltiltja a közélettől azokat, akik a Román Kommunista Pártban vezető funkciókat töltöttek be központi és megyei szinten. Hasonló magyarországi döntés több jelenlegi szocialista politikust érinthetne.
A jobbikos képviselőnek válaszoló Orbán Viktor hétfőn azt mondta, tanulmányozzák, lenne-e haszna a Romániában alkalmazott módszereknek Magyarországon. A miniszterelnök szerint a kormánypártok nyitottak erre a vitára, de kétségeik vannak afelől, hogy a román megoldás a magyar viszonyokra száz százalékban alkalmazható-e.
Orbán Viktor és Lázár János
Ennél jóval nagyobb vita várható a Fidesz-KDNP képviselőcsoportjában arról, hogy az akták teljes egészében megismerhetők legyenek-e, vagy sem. A hét eleji frakcióvitában többen a teljes nyilvánosságot sürgették, a mellett a kockázat mellett is, hogy a feltárás során adott esetben a jobboldalhoz kötődő közéleti vagy egyházi szereplők ügynökmúltjára is fény derülhet. Emellett foglalt állást korábban több alkalommal maga Lázár János is, aki saját városában, Hódmezővásárhelyen két éve egy 2008-ban indult kutatás végén az egykori Belügyminisztérium volt III/III-as csoportfőnökségének kilencvenhat, a városban tevékenykedett hálózati személyét és ötvenhat tartótisztjét azonosította, majd hozta nevüket nyilvánosságra. Az [origo] által megkérdezett képviselők többsége "nemzetbiztonsági és egyéb aggályok miatt" kizártnak nevezte, hogy a vita végén a teljes nyilvánosságot lehetővé tevő verziót bocsátanák parlamenti szavazásra.
Megfelelő operatív pozíciók
A kormánypártok a rendszerváltás óta többször is nekifutottak az állambiztonsági iratok nyilvánosságra hozatalának, azonban mindig csak részeredmények születtek. Az első nagyobb leleplezés több mint huszonkét éve történt.
"Politikai bomba robbant ma délelőtt a Fidesz és az SZDSZ közös sajtótájékoztatóján" - így számolt be 1990. január 5-én a Szabad Európa Rádió arról, hogy a két párt videofelvétellel és fénymásolt iratokkal bizonyította: a Belügyminisztérium III/III-as ügyosztálya a köztársaság kikiáltása után is jogellenesen információkat gyűjt a nem kommunista pártokról és szervezetekről.
A Dunagate néven emlegetett - Lovas Zoltán és Gaál Zoltán újságírók által kirobbantott - üggyel kezdődött az egykori állambiztonsági szolgálatokról, az azok által összegyűjtött adatokról, illetve a pártállami rendszerben nekik dolgozó személyek megítéléséről szóló vita, amely a mai napig tart.
Az állambiztonság célja 1989-ben elsősorban a pártokba beépülés és a politikai befolyásolás volt. Horváth József, az utolsó III/III-as csoportfőnök 1989. június 5-én egy értekezleten azt mondta: az állambiztonságnak "megfelelő operatív pozíciókat" kell szereznie az ellenzéki szervezetekben, "elősegítve a többpártrendszerű demokráciába való békés átmenetet". Ma még nem tudjuk, hogy mennyire voltak sikeresek ezek a törekvések, mivel az iratoknak csak egy része megismerhető.
Tévképzetek és legendák
A 22 éve tartó, időnként aktuálpolitikai okokból fellángoló vita lezárását számos tévképzet és legenda nehezíti. Például az a már 1990-ben elterjedt nézet, hogy az állambiztonsági iratok nagyobb részét megsemmisítették. Voltak ugyan ilyen kezdeményezések, be is zúztak bizonyos dokumentumokat, de a teljes iratállomány megsemmisítése lehetetlen vállalkozás lett volna. Ahogyan a Kenedi János történész által vezetett tényfeltáró bizottság 2008-as jelentése fogalmazott: az irattárak méretei meghaladták a normális emberi képzeletet.
Egy másik hasonló érvelés szerint az elmúlt két évtizedben politikai alapon vehettek ki vagy tehettek be iratokat a nyilvántartásokba, így mára azok teljesen hiteltelenek. Azt a Kenedi-bizottság jelentése is elismeri, hogy rekonstruálhatatlan az irattárak eredeti állapota, de a kutatók úgy vélik, az Alkotmányvédelmi Hivatalnál (AH) lévő iratok, illetve a szintén az AH által őrzött számítógépes nyilvántartások felhasználásával egy új törvény alapján lenne lehetőség a szellemi kárpótlásra és a tudományos kutatásra is.
A korábbi kísérletek egyik hibája volt, hogy csak az ügynökökre, illetve a III/III. csoportfőnökségre, a belső reakció elleni elhárításra koncentrálták a vitát, pedig a rendszer ennél jóval bonyolultabb volt: a csoportfőnökségek feladatkörei összemosódtak, például a kémelhárítás, a III/II. is eljárt belső ügyekben. Az ügynökök csak az információk egy részét szolgáltatták, a végrehajtásban az állambiztonság kifejezetten támaszkodott a párt- és állami szervekre.
Három út a rendszerváltás után
Az első kísérlet a törvényi rendezésre Demszky Gábor és Hack Péter SZDSZ-es képviselők nevéhez főződik, ők 1990 szeptemberében nyújtották be javaslatukat. Ez úgynevezett lusztrációs elemeket is tartalmazott, vagyis korlátozta volna a konspirált állásokban tevékenykedő szt-tisztek és a hálózati személyek (ügynökök) közéleti szerepvállalását. Ezt a törvényjavaslatot az Antall-kormány nem támogatta, de az SZDSZ egy része is elutasította.
Ennek ellenkezőjét, az adminisztratív felejtést javasolta ez idő tájt három független képviselő, Fodor István, Király Zoltán és Pozsgay Imre: ők azt szerették volna elérni, hogy kilencven évre zárolják az állambiztonsági szervek hivatásos tisztjeinek és hálózati személyeinek iratait, illetve a karhatalmi és az 1956-57-es tevékenységre vonatkozó iratokat. Az Országgyűlés ezt az indítványt sem tűzte napirendre.
Az akkori, MDF-FKGP-KDNP-kormány 1991. május 2-án nyújtotta be saját előterjesztését, amely fordítva közelítette meg a kérdést, mint Demszky és Hack: csak egyes, meghatározott tisztviselők esetében írta volna elő annak ellenőrzését, szerepeltek-e a III/III. hivatásos vagy szt-tisztjei között, a hálózati személyek nyilvántartásában, illetve szolgáltak-e 1956-57-ben a karhatalmi alakulatokban. A törvényt egy alkalommal a kormány átdolgozásra visszavonta, és csak a ciklus legvégén, közvetlenül a kormány bukását hozó választások előtt, 1994. március 8-án fogadták el.
"Pufajkás voltam. Na és?"
Az 1994-es első ügynöktörvény előírta egyes állami tisztviselők átvilágítását, az egyházak esetében viszont önkéntessé tette a vizsgálatot. Máig tartó hatása van, hogy ügynöknek csak az minősült, aki ellenszolgáltatásért végzett hálózati munkát, ezt pedig saját kezűleg aláírt nyilatkozat és jelentések is bizonyítják. A törvény nem tartalmazott igazán komoly szankciókat sem: az átvilágító bizottság felszólította az érintett személyt a lemondásra, vagy nyilvánosságra hozta a döntését. Erre mondta az 1956 után karhatalmistaként szolgáló Horn Gyula miniszterelnökként, hogy: "Pufajkás voltam. Na és?"
1994 végén aztán az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítette a törvény egyes rendelkezéseit, és törvényalkotási kötelezettséget írt elő az Országgyűlésnek. Az AB fontos alapelveket mondott ki: egységes, alkotmányos szempontok szerint kell meghatározni az átvilágítandók listáját, biztosítani kell az információs önrendelkezés jogát, illetve a vizsgálatba be kell vonni a nemzetbiztonsági szolgálatok irattárait.
Az információs önrendelkezés, vagyis az adatok megismerhetősége érdekében 1996-ban létrejött a Történeti Hivatal, a mai Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának (ÁBTL) elődje. 2000-ben, az első Orbán-kormány idején az átvilágítandó személyek körét kiterjesztette egyes "közbizalmi és közvélemény-formáló" tisztségeket betöltőkre, vagyis egyes médiaszereplőkre, bírákra, ügyészekre, illetve a pártok országos és megyei vezetőire is.
Feladták az átvilágítást
A 2002-es kormányváltás után a D-209-es ügy határozta meg alapvetően az állambiztonsági iratok törvényi szabályozását. A Magyar Nemzet nem sokkal a Medgyessy-kormány hivatalba lépése után közölte a D-209-es fedőnevű, III/II-es szt-tiszt kartonját, amelyből kiderült, hogy a fedőnév valójában Medgyessy Péter miniszterelnököt takarja, aki rövid tagadás után maga is elismerte, hogy 1977 és 1982 között kémelhárítóként tevékenykedett a Pénzügyminisztériumban.
A kormánypártok ezután két törvényjavaslatot is elkészítettek: az egyik az iratok megismerhetőségéről (ez alakította át a Történeti Hivatalt ÁBTL-é), a másik az 1994-es törvény nyomdokain haladva az átvilágításról, vagyis egyes közszereplők állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról. A parlament a két javaslatot együtt tárgyalta, de csak az elsőt, az iratok kezeléséről szóló, az ÁBTL-t is létrehozó törvényt fogadta el, az átvilágítás azóta lekerült a napirendről.
A 2003-as törvény hatálya kiterjedt minden olyan iratra, amely 1944. december 21. és 1990. február 14. között az állambiztonsági tevékenységet végző szerveknél keletkezett. A jogszabály rendelkezett arról, hogy milyen feltételekkel kell átadni ezeket a levéltárnak, illetve maradhatnak a nemzetbiztonsági szolgálatoknál. Felállítottak egy felügyelőbizottságot is, amelynek felügyelnie kellett az iratok átadását. A bizottság által fellelt 205 ezer dokumentum 75 százaléka került át a levéltárba, ötvenezer viszont továbbra is a szolgálatoknál maradt.
A mágnesszalagokra várva
A következő felvonás 2007-ben, a második Gyurcsány-kormány idején kezdődött, amikor a kabinet - az SZDSZ követelésének engedve - elrendelte a Kenedi-bizottság létrehozását. Ez a testület ismét felmérte, milyen iratok találhatók még a titkosszolgálatoknál, és arra jutott, hogy 320 folyóméter továbbra is titkos, 1551 dokumentum pedig szupertitkos. A bizottság munkája nyomán vált biztossá, hogy az állambiztonság operatív nyilvántartásait tartalmazó mágnesszalagok a Nemzetbiztonsági Hivatalnál (NBH, az AH korábbi elnevezése) vannak, és egészen 2060-ig titkosították ezeket.
A mágnesszalagok tartalmát 2009 végére mentették át modern adathordozóra, de az adatok nem kerültek nyilvánosságra. Az úgynevezett második Kenedi-bizottság feladata lett volna az adatok feldolgozása, viszont nem kapták meg az értelmezéshez szükséges kulcsot. Kenedi az [origo]-nak azt mondta: az NBH időnként azt állította, nincs is a birtokában, időnként pedig azt állította, hogy titkos. A második Orbán-kormány aztán 2010 végén megszüntette a Kenedi-bizottságot.
Egy szintén 2010 végén született kormánydöntés szerint egy éven belül, tehát 2011 végéig rendezni kellett volna az állambiztonsági iratok sorsát. A közigazgatási és igazságügyi miniszternek tavaly novemberig kellett volna előkészítenie azt a törvénytervezet, ami az adatok nyilvánosságát és a mágnesszalagok kezelését rendezi. Az állambiztonsági iratok ügye azonban már korábban lekerült a napirendről, és a kormánypártok nem is foglalkoztak vele egészen addig, amíg az LMP be nem nyújtotta saját, végül leszavazott törvényjavaslatát.