Milliárdos reptéri lobbi után kutakodik Orbán Viktor

mentesül egy törvény alapján a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője, a Hochtief a helyi iparűzési adó alól, törölt járatokat mutató tábla
Vágólapra másolva!
Összesen több mint egymilliárd forintot bukik néhány önkormányzat azon, hogy zavaros körülmények között módosítottak egy adótörvényt a kormánypártok tavaly év végén. A módosítás miatt a Ferihegyi repülőteret üzemeltető német cég ilyen nagyságrendű adó befizetése alól mentesül idén. Az önkormányzatok meghökkentek, Orbán Viktor tudni akarja, hogy történt a dolog, mert még az sem teljesen világos, kinek az ötlete volt a javaslat.
Vágólapra másolva!

Megközelítőleg 450 millió forintot bukott a XVII., 250-300-at pedig a XVIII. kerületi és a vecsési önkormányzat a helyi adókról szóló törvényt érintő módosító indítvány miatt, amelyet a karácsony előtti törvényhozási hajrában fogadott el a parlament. A pontosítás kivette ugyanis a helyi adók hatálya alól a repülőterek "szilárd burkolatú mozgási területeit", vagyis a kifutópályákat, gurulóutakat, műszaki és forgalmi előtereket, illetve azok biztonsági sávjainak földterületeit, pedig azok megadóztatásának lehetőségét éppen az egy hónappal korábban elfogadott adócsomag teremtette meg.

Mivel az országban működő repülőterek túlnyomó többsége önkormányzati tulajdonban van (önkormányzat pedig nem adóztatja meg a saját tulajdonát), a közteher lényegében csak az említett két budapesti kerület és Vecsés egy részén elterülő Ferihegyi repteret, pontosabban az azt üzemeltető Budapest Airport tulajdonosát, a német Hochtief csoportot érintette.

Utólag jöttek rá

Az érintett kerületek az [origo] információi szerint az adócsomag novemberi elfogadása után számoltak is a reptér-üzemeltetőtől bekasszírozható több százmillió forintos bevétellel, és erre alapozva - a többi adózót megkímélendő - hagyták változatlanul például a telek- és építményadó korábbi években megállapított mértékét. Ezután meglepve vették észre év elején, hogy a december 23-án megszavazott módosítás elvette tőlük a várt bevételt.

A módosító indítvány elfogadása utólag a miniszterelnököt is felháborította információink szerint. Orbán Viktor az ügyre rálátó forrásunk szerint informális beszélgetéseken azt is felvetette, hogy ki kell vizsgálni, hogyan szavazhatott meg olyan módosítást a parlament, amely több száz millió forintot vesz el a forráshiányos önkormányzatoktól és ugyanennyit hagy a reptérüzemelető német cég zsebében.

"Jó lett volna, ha ezt valaki velem is közli"

A módosító javaslatot hivatalosan Papcsák Ferenc jegyezte, a fideszes képviselő az [origo]-nak azonban azt mondta, hogy a Fidesz jogi kabinetjének vezetőjeként ő csak a formális benyújtó volt, és csak jogi szempontból nézte át a javaslatot, tartalmilag nem. Jogilag pedig szerinte megállta a helyét indítvány, mert a közutak és a vasúti pályák is mentesek a helyi adó alól, így nem látott semmi aggályosat abban, hogy a kivételek közé a repülőterek is bekerültek. Arra a felvetésre, hogy ez százmilliós nagyságrendű bevételtől fosztotta meg az érintett önkormányzatokat és a miniszterelnököt is felbosszantotta, a politikus azt mondta: "Jó lett volna, ha ezt valaki velem is közölte volna idejében."

Papcsák azt mondta: "annyi minden történik vele", így csak nehezen tudja visszaidézni a javaslat benyújtásának körülményeit. Azt állította, a szöveget csak közvetlenül az ülést megelőzően kapta meg a Fidesz-frakció szakmai előkészítő osztályától, ahová tudomása szerint a párt gazdasági kabinetjétől érkezhetett.

A párt gazdasági kabinetjét vezető Rogán Antal az [origo] megkeresésére pontosította Papcsák feltételezését: az indítvány állítása szerint már eleve abban a csomagban került a testület elé, amelyben a nemzetgazdasági tárca (NGM) által támogatott módosító javaslatok szerepeltek. "Az NGM által támogatott módosítókat mi pedig nem vétózzuk meg" - tette hozzá. A politikus úgy tudja, hogy a javaslatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kérésére akarta benyújtani a csomaghoz az NGM. (Ezt egyébként az [origo] birtokába jutott dokumentumok is megerősítik.)

Felhívták a döntéshozók figyelmét

Az [origo] kormányzati és a Fidesz vezetéséből is megerősített információi szerint a döntés háttere iránt érdeklődő Orbán arra volt kíváncsi, hogy a fejlesztési tárcánál kinek a segítségével és milyen befolyás hatására kerülhetett be a módosítás, amelyet a koherenciazavar kiküszöbölésére hivatkozva nyújtottak be. A korrekció ötletgazdája nemcsak ezt a könnyítést helyezte el az összesen 126 oldalas, több tucat egyéb törvényt is módosító indítványszörnybe, de az időzítés is ideális volt. December 23-án a minisztériumban éppen zajlott a vezetőváltás: az IMF-ügyekre átnyergelő Fellegi Tamás már nem, az új tárcavezető Németh Lászlóné pedig még nem volt miniszter.

A Budapest Airport szóvivője, Hardy Mihály, a tulajdonos német Hochtief esetleges szerepét firtató kérdésünkre azt mondta: nem lobbiztak kifejezetten, de "felhívták a döntéshozók figyelmét, hogy milyen nehéz helyzetbe hozhatja a társaságot, ha az új szabály alapján kivetik az adót a kerületek". A szóvivő szerint a cégnél pontos számításokat is végeztek a várható adóteherre vonatkozóan, és arra jutottak, hogy a reptér több mint 1500 hektáros területe után az évente összesen milliárdos nagyságrendű adóterhet jelentene, vagyis megháromszorozná a társaság által eddig fizetett telekadó mértékét . "Ez már tavaly sem jött volna jól, a Malév csődje azonban mindenképp új helyzetet teremtett, a társaság a túlélésért küzd" - tette hozzá a szóvivő.

A XVII. kerület polgármestere, Riz Levente egy múlt héten benyújtott módosító javaslatában kezdeményezte, hogy az önkormányzatok újra lehetőséget kapjanak a reptéri területek megadóztatására. A helyi adókról szóló törvény hétfő esti vitájában az eredeti indítványt jegyző Kósa Lajos támogatásáról biztosította a polgármester kezdeményezését, de információink szerint a Fidesz és a KDNP frakcióelnöksége is megtárgyalta és támogatta a javaslatot. Az adóztatási lehetőség újbóli bevezetése Hardy Mihály szerint végképp tönkretetenné a repteret.

Az ügyre vonatkozó kérdéseinkkel megkerestük a nemzetgazdasági és a fejlesztési minisztériumot is. Mindkét minisztériumnál azt közölték: náluk nem folyik belső vizsgálat a döntés miatt.